Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Förseningar på södra stambanan för alla tåg som skall passera sträckan mellan Katrineholm och Norrköping, signalfel i höjd med Södra Åby.
Bör inte beröra tåg mellan Stockholm - Göteborg - Stockholm utan enbart Stockholm - Malmö - Stockholm. Tågen leds om via "Nyköpingsbanan" i den mån det går men förvänta er "köer".
Och 07:30 är detta avslutat så det rullar på igen, några följdförseningar på mellan 60-90min finns på morgonens tåg 519 och 510. Annars lugnt!

”Omkring 130 kabinanställda på SAS dotterbolag SAS Connect i Storbritannien röstade i dag nej till ett bud på 7 procents löneökning det kommande året, uppger facket Unite the Union för Ekot. Facket har varslat om strejk på flygningar mellan London och olika destinationer i Skandinavien, och den bryter ut den 22 december om parterna inte kommer överens.”

”Omkring 130 kabinanställda på SAS dotterbolag SAS Connect i Storbritannien röstade i dag nej till ett bud på 7 procents löneökning det kommande året, uppger facket Unite the Union för Ekot. Facket har varslat om strejk på flygningar mellan London och olika destinationer i Skandinavien, och den bryter ut den 22 december om parterna inte kommer överens.”

Behandlas även i tråden: https://www.first-class.com/forum/threads/strejkvarsel-till-jul-i-london-sas-connect.107499

7bf38d7823943ee7397bf52f3a687d35.jpg

Kaos vet jag inte. Jag ankom med SK1136, 30 min sen. Banorna såg fina ut, men nog blir det följdförseningar pga snön.
Lycka till [mention]palmen [/mention]

Det är absolut lite stökigt på ARN, långa köer till SAS service desk så ta er dit i tid om ni behöver.

Tack till loungepersonalen som löste vår ombokning så att vi slapp köa.

Tydligen kaos på ARN just nu pga snö och vind.
Försenade 1,5h från CPH då vi inte får flyga just nu pga situationen där. Lär påverka en hel del under dagen gissar jag.
Förseningarna beror på att landningskapaciteten på Arlanda sänks för att det INTE ska bli kaos. Flygplan med destination Arlanda hålls på marken och får en starttid (CTOT - calculated takeoff time) från Eurocontrol som motsvarar att rätt antal flygplan når Arlanda per timme.

Detta system är igång dygnet runt, året om i Europa för att undvika överlast på flygplatser eller i olika delar av luftrummet. Principen är att det är bättre att ta försening på marken än i luften.
Just när det gäller snöröjning på Arlanda kan det självklart bli holding trots CTOT. Om Arlandas kapacitet är 14 landningar per timme så kan det ändå bli så att en flygning kommer fram just när banan ska röjas i 10 minuter.

Eurocontrol - Network Operations Portal

Förseningarna beror på att landningskapaciteten på Arlanda sänks för att det INTE ska bli kaos. Flygplan med destination Arlanda hålls på marken och får en starttid (CTOT - calculated takeoff time) från Eurocontrol som motsvarar att rätt antal flygplan når Arlanda per timme.

Detta system är igång dygnet runt, året om i Europa för att undvika överlast på flygplatser eller i olika delar av luftrummet. Principen är att det är bättre att ta försening på marken än i luften.
Just när det gäller snöröjning på Arlanda kan det självklart bli holding trots CTOT. Om Arlandas kapacitet är 14 landningar per timme så kan det ändå bli så att en flygning kommer fram just när banan ska röjas i 10 minuter.

Eurocontrol - Network Operations Portal
Vi fick cirkulera lite. Men väl på ARN var det fullständigt kaos, först vid väskorna där det var överfullt och många som knte fick väskor och väntat på timmar.

Sen nästa problem med hämta/lämna parkeringen. Tog 30 minuter att komma fram dit för upphämtning och långa köer både till och från Arlanda.

Toppen