Senaste nytt

Flyga inom Sydamerika - tips, råd, varningar och rekommendationer

Några månader senare blev det att boka, fick bli full flex biljetter med LATAM BOG-LIM-BOG, och full flex med Sky Airlines LIM-CUZ-LIM nästlat innanför.
Prissättningen gör att ifall man ska ha checkad väska så blir full-flex biljetter nästan en självklarhet, men såklart dyrare. Slutsumman blir väl på 5500kr, men timingen innebär att jag hinner utforska både Lima och Bogotá i minst 30 timmar var.
Ska även testa på att köpa uppgrade med LATAM, men i bokningsskedet var det inte värt pengarna.

Jag hade för avsikt att boka 3 biljetter/resor med Sky Airline Chile, efter att ha bokat den första skickade Amex ett
mail om misstänkt bedrägeri, jag bekräftade att det inte var det, men det hjälpte inte sen gick det inte att boka något mer
med Amex.
Jag ringde Amex bedrägeriavdelning, men de sa att det inte fanns några spärrar.

Jag hade för avsikt att boka 3 biljetter/resor med Sky Airline Chile, efter att ha bokat den första skickade Amex ett
mail om misstänkt bedrägeri, jag bekräftade att det inte var det, men det hjälpte inte sen gick det inte att boka något mer
med Amex.
Jag ringde Amex bedrägeriavdelning, men de sa att det inte fanns några spärrar.
Jag valde kortbetalning för min resa då jag såg att det fanns en Amex-logga brevid. Men när jag den skulle betala så kom ett Paypal-fönster upp (de hanterar kortbetalningarna) och där fanns inte längre stöd för Amex? Så jag backade och gjorde en "vanlig" Paypal-betalning då jag hade lite slantar där på kontot.
Men väldigt konstigt det du upplevde.

Någon som har erfarenhet av att boka Aerolineas Argentinas? Jag försöker boka en enkelresa från Lima till Buenos Aires, men deras hemsida vill inte acceptera bokningen. Jag kommer liksom inte vidare till betalningssteget trots att allting är rätt ifyllt. Inga felmeddelanden. Vill helst slippa att boka via tredjepart. Har försökt med flera olika webbläsare.

Försökte boka inrikes i Colombia på alla sätt, med lågprisbolag, vilket var helt omöjligt (vilket det varit i flera år enligt vad jag läst mig till)
Betalningen går inte igenom.

LATAM var det enda som till slut gick.

Tänkte öppna en lite bredare diskussionstråd, hoppas mods tycker Flygbiljettsforumet är passande annars får man kanske flytta på den.

Jag har i planerna att resa till Cusco i maj nästa år, och är i behov av att ta mig dit från Bogotá, alternativt Lima ifall jag lyckas boka om min resa dit.
Just nu när jag tittar så är alternativen Avianca BOG-CUZ, eller LATAM BOG-LIM-CUZ, men jag tycker prissättningen är ganska hård, med 4500kr för t/r för economy.

Har läst en del om Avianca (finns en hel tråd om deras kvalitét) så även om det är direkt så lockar det lite mindre. LATAM verkar okej men kräver då resa via Lima.
Sen till frågorna:

Hur har dessa två flygbolag varit för er som flygit intra-Sydamerika?
Har någon nåt bra tips på hur man kunde komma lite billigare undan?
Andra tips för en Sydamerika-novis?
Jag flög i februari 2025 med en kompis LIM-CUZ för 1800 pp t/r. Det var normalpris och överkomligt tycker jag. Helt ok bolag.

Jag tycker det är krångligt att boka med Sydamerikanska bolag.
Har nyligen bokat,
Latam och Aerolineas - med Expedia
Avianca, Aeromexico och Sky Airline - på respektive hemsidor, men det är alltid ett frågetecken om betalning kommer gå genom...

Behövde förresten avboka resa med både Latam och Aerlolineas, gick fint vid chat med Expedia, fick tillbaka oväntat stor del av pengarna inom några dagar.

Jag behövde boka BOG-CUN med något lågprisbolag (Wingo?) för drygt ett år sedan och eftersom betalningen inte gick igenom på flygbolagets hemsida valde jag att boka via en OTA och valet föll på Travellink eftersom de var billigast. Där gick betalningen igenom och jag fick min biljett och allt var frid och fröjd i 4-5 timmar, men så fick jag ett email ifrån flygbolaget där det stod att min biljett hade avbokats pga fel vid betalningen. Tror ni Travellink återbetalade mig då? Nej, så klart inte, så jag blev tvungen att göra en chargeback på kreditkortet för att få tillbaka pengarna, vilket tog sådär ett halvår. Så när det gäller biljetter i Sydamerika, se till att betala med kreditkort (inte debitkort) och välj någon av de mer seriösa resebyråerna (jag har t ex haft bra erfarenheten av Booking.com).

Toppen