Jag är inte på något vis insatt, men som jag har förstått det har väl svenska staten i hög utsträckning stått för investeringen, bl.a. genom olika stöd och ett räntefritt lån på 1 miljard?
Däremot utgår hyra för banan, så om det svenska bolaget går med vinst betalar det hyran och på så sätt sker en avbetalning på miljarden som Sverige lagt ut. Men medan lånet från riksgälden löper utan ränta betalar A-train "ränta" motsvarande 13% av sina intäkter till sitt moderbolag i ett land med lägre vinstskatt än Sverige för att minska vinsten och därmed svenska skatteintäkter. Och om A-train inte går med vinst efter att ha blivit mjölkat på 13% av intäkterna kan man skjuta upp att betala hyran till Sverige (vilket riksrevisionen upptäckte).
Dvs staten har ett intresse av att det svenska bolaget går med rejäl vinst, annars får man inte tillbaka den räntefria miljarden. På så sätt kan man säga att stationsavgiften "är reglerad" att gå till avbetalningar. Fast inte förrän ägarna till A-train fått sitt.