Senaste nytt

Arlanda Express får ny ägare

En del av affären är enligt flygtorget investeringar i en ny flotta för 3 miljarder, som förväntas öka kapaciteten med 50%. Detta ska vara klart omkring 2030. För att fylla upp alla dessa nya platser kommer man behöva locka många kunder med lägre betalningsvilja än dagens kunder. Sen om det sker genom en prissänkning för samtliga resenärer eller prisdiskriminering åter står att se. Skulle kunna vara något i stil med "förboka x dagar innan för bättre pris", eller dynamisk prissättning per dag
 
Jag åkte SJ för 210kr i början på månaden. Mitt i veckan, biljett köpt samma dag. Nästan 40% billigare. Absolut lägre frekvens, men restiden är densamma. Det är sällan jag åker Arlanda-Stockholm city och omvänd och Arlanda Express är bara relevant när jag åker med familjen.
 
En intressant fråga utöver Arlanda Express egna biljetter är ju den väldigt höga passageavgiften om f.n. 147 kr för övriga tågalternativ. (Jag antar att andra tågpassagerare betalar samma som SL.) En stor del av vinsten för företaget måste ligga i denna överprissättning.
Tveksamt då avgiften går till underhåll och avbetalning på investeringar. Den är hyfsat hårt reglerad.
 
Tveksamt då avgiften går till underhåll och avbetalning på investeringar. Den är hyfsat hårt reglerad.
Det där är väl totalt hittepå? Den successivt höjda passageavgiften har väl ingen som helst koppling till finansieringskostnad av den ursprungliga investeringen för att bygga Arlandabanan 1995-1999 eller driftskostnad? Det är väl totalt krasst utnyttjande av en monopolsituation för att mjölka vinst? Problemet är väl att passageavgiften inte reglerats utan att blodsugarna på A-Train själva bestämmer den?

Många investeringsfirmor har under de senaste decennierna sökt sig till allehanda naturliga monopol med oreglerad prissättning för att mjölka pengar ur dem. Det här är ett av de fallen.
 
Det där är väl totalt hittepå? Den successivt höjda passageavgiften har väl ingen som helst koppling till finansieringskostnad av den ursprungliga investeringen för att bygga Arlandabanan 1995-1999 eller driftskostnad? Det är väl totalt krasst utnyttjande av en monopolsituation för att mjölka vinst? Problemet är väl att passageavgiften inte reglerats utan att blodsugarna på A-Train själva bestämmer den?

Många investeringsfirmor har under de senaste decennierna sökt sig till allehanda naturliga monopol med oreglerad prissättning för att mjölka pengar ur dem. Det här är ett av de fallen.
Den enda regleringen är att avgiften ska vara "skälig och ickediskriminerande". Genom sin kunskap om marknaden har A-Train redan bestämt vad som är en skälig avgift långt in i framtiden:

Preliminär stationsavgift för kommande tågplaneperioder:
• Tågplan 2026: 145 kr per Resenär
• Tågplan 2027: 151 kr per Resenär
• Tågplan 2028: 154 kr per Resenär
• Tågplan 2029: 157 kr per Resenär
 
Jag är inte på något vis insatt, men som jag har förstått det har väl svenska staten i hög utsträckning stått för investeringen, bl.a. genom olika stöd och ett räntefritt lån på 1 miljard?
Däremot utgår hyra för banan, så om det svenska bolaget går med vinst betalar det hyran och på så sätt sker en avbetalning på miljarden som Sverige lagt ut. Men medan lånet från riksgälden löper utan ränta betalar A-train "ränta" motsvarande 13% av sina intäkter till sitt moderbolag i ett land med lägre vinstskatt än Sverige för att minska vinsten och därmed svenska skatteintäkter. Och om A-train inte går med vinst efter att ha blivit mjölkat på 13% av intäkterna kan man skjuta upp att betala hyran till Sverige (vilket riksrevisionen upptäckte).

Dvs staten har ett intresse av att det svenska bolaget går med rejäl vinst, annars får man inte tillbaka den räntefria miljarden. På så sätt kan man säga att stationsavgiften "är reglerad" att gå till avbetalningar. Fast inte förrän ägarna till A-train fått sitt.
 
Last edited:
Den enda regleringen är att avgiften ska vara "skälig och ickediskriminerande". Genom sin kunskap om marknaden har A-Train redan bestämt vad som är en skälig avgift långt in i framtiden:

Preliminär stationsavgift för kommande tågplaneperioder:
• Tågplan 2026: 145 kr per Resenär
• Tågplan 2027: 151 kr per Resenär
• Tågplan 2028: 154 kr per Resenär
• Tågplan 2029: 157 kr per Resenär
Varifrån kommer de siffrorna? Passageavgiften är redan nu (2025) 147 kr, åtminstone när den debiteras SL-resenärer. (Tar SL extra snarare än att lägga på vad de får betala?) Att 1) avgiften blir lägre 2026, och 2) blodsugarna på A-Train i verkligheten skulle nöja sig med höjningar om 3 kr/ca 2% per år framöver tror jag inte ett ögonblick på!
 
Vi hoppas på ett samarbete med SAS och Eurobonus, så att resor med Arlanda Express ger poäng och förmåner. Prioboarding på tåget för grupp 0 osv ;)
 
Toppen