Senaste nytt

Tokyoresa med 14-åring

jonatan79

Medlem
Fyra dagar efter det impulsiva beslutet att boka de bonusbiljetter som plötsligt dök upp till Tokyo så var 14-åringen och jag nu på väg dit. Bra feeder flights på julafton eller juldagen var svåra att få tag på med kort varsel, därför fick det tyvärr bli avfärd för första etappen redan vid lunchtid på julafton. Han hälsar att han inte har något emot att hänga i lounger även denna jul.

Första stoppet blev Pontus på Arlanda. Glesare än vanligt, av förklarliga skäl. Vi kom dit i övergången mellan frukost och lunch. Frukostbuffén innehöll denna julafton en smörgås med mörkt bröd, rödbetssallad och julskinka.

9e5909390fc787b764e31177273660d3.jpg


Av nyfikenhet snarare än hunger beställde jag även in deras jultallrik när lunchen öppnade klockan 11, som serverades med en senapstrio.

fac65e5cf3e48c36e563bf94f3b284bd.jpg
 
Last edited:
Matarflyg ARN–CPH vid lunchtid på julafton. Fullt med passagerare och julklappar. Som sagt svårt att ens lyckas boka bonusplats på nåt matarflyg, så vi fick nöja oss med ekonomiklass, men vi hade åtminstone lyckats välja sittplatser på exit row.

Finns tydligen olika åldersgränser för att sitta på exit row. Finnair har 12-årsgräns medan SAS egentligen har 15-årsgräns. Det verkade dock vara en ganska mjuk gräns, och någon spärr mot att boka sittplats på exit row åt en passagerare som appen borde veta är 14 år fanns inte.

En liten julhälsning i form av dikt på rim från SAS huvudkontor lästes upp av flygvärdinnan medan vi taxade ut på startbanan i strålande sol, som avslutades med: ”… Merry Christmas from SAS.” Tack detsamma SAS, och god jul till er läsare som följer med på vår resa till Tokyo.

485d8e33182b443a1f79f01e8ea5c77d.jpg


Edit: Flygvärdinnan meddelade gater för anslutningsflyg strax innan landning: ”Tokyo kl 11.20, där har vi inte fått någon gate ännu.” Inte så konstigt, för det flyget är ju först i morgon.
 
Last edited:
Enligt min snabba efterforskning skulle i princip allt i hela Köpenhamn vara stängt på julaftonseftermiddagen. Därför inte så stor vits att åka in till Köpenhamn tyckte vi. Vi nyttjade därför i stället SAS One Lounge som ankomstlounge. Nedervåningen avstängd denna dag. Glest på övervåningen.

942483a39e8312ec2c96c5e9d0f3cc96.jpg


Serverades dansk julmat. Någon slags pyttipanna (”brændende kærlighed”) som var långt ifrån brännhet. Kanske var den tillagad med kärlek men jag tyckte inte den var särskilt aptitlig (förlåt alla danskar).

58e2d0ef5a64530af04e9dcfda381d49.jpg


Till skillnad från på miljonresan hade sonen övertalat mig att få ta med sin gamingdator, och gjorde sig hemmastadd med denna. Låg ”ping” på SAS Wi-Fi tydligen, så han var nöjd, och SAS Work Zone fick bli hans korkek för dagen.

8ddfd5035b1bff467f554572430e38e9.jpg


På tavlan noterade jag att sista SAS-flyg denna dag var SK973 kl 18.00 till Bangkok. Loungen skulle därmed stänga kl 17.30, då får vi dra oss vidare till hotellet, men först måste ”vi” hinna med Kalle.

fb630a5ea8d7088b03b4affa74871ef4.jpg
 
Bonusnatt på Clarion på Kastrup. Jag hade bokat två enkelsängar, vid incheckning pratade vi om att vi föredrog att behålla rum med två enkelsängar framför uppgradering, men vi fick ändå rum med dubbelsäng. Sonen ville dock inte riskera att få ett rum utan skrivbord, så vi behöll det trots allt.

2176b0ea0756b9f211fce4379ff2b3a1.jpg


Utsikt över flygplatsen på morgonen. Nästan bara SAS-plan så långt ögat kan se.

053b48091ca9c366b26c40041d013adf.jpg


Med drygt 2,3 miljoner intjänade bonuspoäng hos Strawberry 2015–2024 har jag ätit en och annan frukost på deras hotell. Av någon anledning har jag trots det vad jag kan minnas faktiskt aldrig bott eller ätit på (bara lånat gym på) deras hotell i Danmark, så det skulle bli premiär, så här i sluttampen av min relation med denna hotellkedja. I måndags mailade de och tyckte jag skulle välja ”the services we have carefully selected for your specific stay”, bland annat med erbjudande att betala extra (250 DKK per person om jag minns rätt) för frukosten som egentligen redan ingår i denna min näst sista bonusnatt. Alltså frukostbuffén som Strawberry själva kallat lika ”underbar” som telefonkön till kundtjänst.

7c6c54f0e4e7b5ac21e2cf75f07f4152.jpg


Hur var då frukosten? Klart bättre än telefonkön. Lite över medel-Clarion. Luftig och välplanerad frukostyta med trevlig belysning och (åtminstone denna dag) lugn stämning. Jag saknade den numera standardiserade ”hemgjorda” müslin som spritt sig bland kedjans hotell i Sverige de senaste åren. Inte så mycket nytt och oväntat förutom en blåbärsyoghurt. God konsistens och smak på äggröran. Värt motsvarande 700 svenska kronor för oss två? Knappast.

e2e090ffbd65d54f5cfc3203475a0861.jpg


Känner mig tacksam för Swedavia som vanligtvis ser till att man får en redig promenad på Arlanda, för så få steg som krävs för att på Kastrup passera SAS egen säkerhetskontroll, den ohemliga smitvägen och direkt in på loungen kan inte vara bra för folkhälsan. Alldeles för tidigt var vi därför nu tillbaka här i SAS-loungen, och inte var vi redo för en andra frukost med torr äggröra och minikorvar.

44e011b7910134daef10c573c5b496dc.jpg


Passkontrollkö där EU-kön (för de som inte är 18+) var längst men snabb och smidig. Vi hann därför testa även Eventyr Lounge lite snabbt. Dumt att inte skylta med Priority Pass och LoungeKey i entrén på nedervåningen, för alla kanske inte som vi chansar och går upp för alla trapporna för att upptäcka att vi kunde komma in här. Äggröra av liknande kvalitet som i SAS-loungen.

641219a351d7ce928a4d29c2ba8f5749.jpg


Två sorters té att välja på; English Breakfast eller English Breakfast. Opraktiskt med väldigt små mjölkförpackningar. Knappt acceptabelt ur téperspektiv.

09d9f5a8c3150cc8235f96d8f14772fa.jpg


Pling i appen om boarding 45 minuter innan avgång. En bit att gå till C39, men vi hann dit precis innan grupp 3 släpptes på bakom oss.
 
SK983 CPN–HND denna juldag. Riktig business class var helt nytt för sonen, och även för mig har det varit sparsamt med sånt. Därför en hel del upptäckarglädje. Jag hade läst mig till att 9A var en extra spatiös plats på denna Airbus A350-900, och det får jag hålla med om. Jag valde 10A för sonen, som var nöjd med att få sitta där bak i hörnet. Kanske hade det varit smidigare med de två mittplatserna, för att slippa vända sig om för att prata med honom. Å andra sidan var det trevligt med fönsterplats.

d5059e4cd02727405b2ab8b16705fe24.jpg


Jag är inte heller van att flyga transkontinentalt med SAS, så det tog ett tag innan jag insåg att denna andra variant av SAS ombord-Wi-Fi funkade lite annorlunda, men vi fick till det till slut genom att inaktivera Privat reläservice på iCloud. Det blev ett nytt bokmärke till samlingen.

f69af16775daa4bb3b915d4d5fb4826f.jpg


Under tiden gott om tid att vela kring rangordning av val av för- och huvudrätt från det att vi fick menyn, väl medvetna om att det skulle vara risk att förstavalen kunde vara slut när serveringsvagnen väl kom till oss i bakre delen av affärsklass. Som tur var verkade alla alternativ tilltalande.

3363c9b20d15f4256482e0c6a06ee6ec.jpg


Värmda cachewnötter blev snabbt en ny favorit för oss båda.

9cd561924f8ee4d605800d1706eb1d30.jpg


Mycket riktigt hade ankan tagit slut så det blev lax- och krabbterrin med torskrom till förrätt för oss båda, vilket jag tyckte smakade mycket bra men visade sig vara lite väl avancerat för sonen. Nybörjarmiss att inte förbeställa mat, det tar vi med oss till hemresan, åtminstone för honom. Själv föredrar jag nog känslan av att välja i stunden, även med risken att förstavalet tagit slut. Det enda lilla som kunde förbättrats avseende serveringen var att dryckesserveringen strax innan förrätten inte anpassades, för ett vitt vin hade ju passat bättre till just denna förrätt. Danskt rågbröd var snäppet godare än den klassiska SAS-frallan, men även denna smakade faktiskt bättre än vanligt, kanske på grund av finsmöret.

3df4abb6adab2d9ce4a452a3489d0392.jpg


Min huvudrätt var mycket smakrik men kanske lite väl rinnig/såsig. Kycklingrätten som sonen valde såg inte riktigt lika fint presenterad ut men han åt upp allt och gav den tummen upp. Lite synd att presentera risotton som bara ”vegetariskt” för den lät ju också god och var faktiskt mitt andrahandsalternativ.

75ddf342c9fe521389e4450479cf7698.jpg


Mitt i huvudrätten (av någon anledning) serverades grönt té, vilket ingen annan än jag vad jag kunde se (inte ens de som kunde tänkas vara japaner) tackade ja till.

988f4e68517d2125d5cca6ec9f50d390.jpg


I samband med avdukning av huvudrätten erbjudande om kaffe eller té. Dansk tépåse, platt men lite lyxigare, ett smart val. När ska flygbolagen börja erbjuda annat sötningsmedel än socket på flyg? Tills dess får jag fortsätta att ”omdisponera” egna från respektive lounge. Fint med liten skål för använd tépåse, åtminstone till första tékoppen. Innan varmvattnet serverades kom efterrättsvagnen med erbjudande om kaka, frukt och/eller ost samt en efter-maten-drink. Delikat efterrätt, smakrikt té, och mycket trevlig kabinbesättning. Helnöjd med denna servering. Det enda lilla som hade kunnat förbättrats hade varit erbjudande om påfyllning av té, men det gick förstås bra att gå fram och själv be om det.

71d727c4cf622cdc471e9666ce2111b2.jpg


Efter efterrätten det största leendet jag sett från sonen när han upptäckte att stolen gick att fälla ner helt till liggande. ”Det här är ju typ skönare än hemma.” Härligt att få upptäcka något för första gången.

37da909373af3a2f95ba5bdac066f625.jpg


Till den andra koppen svart té hämtade jag från kaféavdelningen en sista chokladboll nu efter konkursen. Känns lite sorgligt faktiskt.

e207e0f9cb673d6b2ea7372ece1357ce.jpg


Klockan 15 svensk tid drar kabinpersonalen ner fönsterluckorna. Sovdags? Dags för mig också att prova liggläget i alla fall.
 
Toppen