Senaste nytt

Överföra amex-poäng svenskt -> amerikanskt amex

matbl

Medlem
Hej

Enligt steg 7 på sidan https://www.americanexpress.com/en-us/company/about-us/moving-abroad/ så ska man kunna föra över poäng från annat (svenskt i detta fall) till amerikanskt amex.
Någon som gjort och kan berätta vad kursen blev?
Och även hur? Bara att kontakta svnska kundtjänsten?

Har ett svenskt amex plat plus men funderar på att skaffa amerikanskt för att slippa valutaväxlingspåslag på "allt".
Att skaffa ett amerikanskt amex eller inte och hur är inte frågan här.

Jag har även tidigare läst om att det ska gå, men har ett vagt minne om att jag sett (i någon beskrivning i en andrahandskälla?) att det bara går att genomföra en gång, men det är inget jag är helt säker på. D.v.s. det är ingen erbjuden "feature" att hålla på och flytta MR-saldo fram och tillbaka med jämna mellanrum, utan det är nog avsett för den som flyttar permanent till ett annat land och behöver avsluta ett Amex-medlemskap i ett annat land. Poängen översätts så klart till den andra valutan, så rimligen blir det något i stil med ca 0,11 amerikanska MR för varje svensk MR.

Jag har däremot öppnat Amex i annat land (Storbritannien) när jag jobbade där under en längre period, utan att avsluta mitt svenska Amex. Det möjliggjorde att jag fick ett BA-brandat UK-kort baserat på min svenska "kreditvärdighet", vilket var väldigt praktiskt för mig. Dock var jag fortfarande tvungen att uppfylla grundkraven i form av bosättning (styrkt med vederbörliga dokument) och tillgång till inhemskt bankonto. Det var i samband med detta som jag hittade diverse information om hur det funkar om man flyttar med Amex.

Jag har gjort en sk international transfer av Amex poäng ett par gånger från usa till Sverige. Man får göra det en gång per år och är lite svårt att hitta rätt person första gången. Växelkursen har motsvarat USD/SEK vid tillfället.

Jag tror även att det kallats international consolidation och jag tror man måste påbörja processen i det land man skickar ifrån. Men inte helt säker jag har som sagt bara gjort det från usa till Sverige.

Toppen