aa.com biljettstrul - missad flight

flybob

New member
Bokade i lördags förmiddag en biljett Landvetter-Dallas ToR, med mellanlandning London. Avgång skulle varit idag, 6/4 kl. 11.15 (dvs nu).

Biljetten bokades på aa.com och stod som "Ticket Pending on 04/06/14" under hela gårdagen samt morgonen idag.

Ringde till American igår för att se om det var något problem och agenten tog mina uppgifter igen.

Jag blev ombedd att ringa tillbaka efter 5-6 timmar om biljetten fortfarande inte var utställd.

6 timmar passerade och jag ringde igen.

Agenten tog återigen mina uppgifter och sa att jag skulle höra av mig om det inte hade processats efter 5 timmar. Jag protesterade och sa att det var vad jag blivit tillsagd förra gången och att jag ville veta vad problemet var.

Fick ingen vidare förklaring mer än att biljetten inte var färdig. Idag på morgonen så biljetten fortfarande inte utställd, så jag ringer återigen. Får till svar att jag skall ta det med BA på flygplatsen så ordnar det saken.

Imorse åkte jag därför extra tidigt till GOT för att få detta ordnat med BA, men får till svar att de inte kan hjälpa mig då det är bokat hos AA.

Får återigen ringa till AA som hänvisar tillbaka till BA. Jag förklarar att de inte kan hjälpa mig. Blir vidarekopplad till en annan agent som säger att min biljett kommer att vara klar inom två timmar. Jag förklarar för henne att min flight går om 50 minuter och att det inte hjälper mig så mycket.

Hon ger mig alternativet att antingen boka om mig till en senare flight med övernattning på LHR eller att helt enkelt avboka. Låter henne boka om mig och frågar om de står för hotell samt merkostnader, men det gör de absolut inte.

Vid det laget är jag så irriterad och frustrerad att jag måste tacka och lägga på.

Tar några djupa andetag och ringer AA igen. Denna gång frågar jag om mina rättigheter, om det är riktigt att jag skall stå för merkostnaderna samt det faktum att jag nu kommer att anlända 18h senare än planerat. Det måste jag dessvärre göra, då systemet är utom deras kontroll (?!?!). Agenten ber mig att vänta och ringer någon för att kontrollera vad som hänt. Det visar sig då att varje gång jag ringt (vilket jag blev ombedd att göra!) så har min bokning hamnat längst bak i deras biljetteringskö (vad i helvete?) och det är således mitt fel att jag inte kommer iväg.

Jag frågar hur jag skulle kunna veta att deras system fungerade så och berättar att jag ringt på deras inrådan.

Får till svar att jag givetvis inte kan ha insyn i deras interna processer och att jag skall ringa tillbaka om 5-6 timmar om biljetten fortfarande inte är utställd (igen!).

Vid det här laget kan jag inte hålla mig för skratt och frågar vad hon tror kommer att hända med min biljett om jag ringer efter 5-6 timmar igen. Hon säger att det är enda alternativet och om biljetten inte är utställd tills avgång ikväll, så får jag själv ta mig till London och sedan uppsöka AA på LHR.



Texten är mest för att skriva av mig. Har jag några rättigheter, eller är det bara att boka om hotell, hyrbil samt boka hotell i London och se glad ut?
 
Snurrigt värre!! Det låter som att BA precis har fått en tvillingsyster i att krångla till saker som borde gå att lösa väldigt enkelt om de bara orkade visa lite vilja och ansträngning från deras sida. Jag har liknande upplevelser med BA som du nu tycks uppleva med AA.




Hoppas att det löser sig för dig och att underverk sker tills du ringer tillbaka om 5-6 timmar!
 
Vilken soppa!

Har du provat med den amerikanska taktiken?

Dvs. I insist you connect me to a supervisor!!!
 
Har haft liknande diskussioner med LH & SAS. SJ & någon underleverantör till dem.

Skickades hela tiden framåt i värdekedjan. I Rom ville man inte bry sig utan ansåg att det får folket i München ordna. I München tyckte man det var folket i Köpenhamns problem. Och i Köpenhamn fanns inget annat för SAS att göra än att boka om mig till nästa dags flight.



I min värld så anser jag att den jag köper en produkt ifrån är den som löser mina problem. Har just nu krig med Telia om dylikt där jag nu vunnit rond 1 och rond 2, med tillämpning av amerikanska modellen. "Koppla mig till din chef"
 
Alx skrev:Snurrigt värre!! Det låter som att BA precis har fått en tvillingsyster i att krångla till saker som borde gå att lösa väldigt enkelt om de bara orkade visa lite vilja och ansträngning från deras sida. Jag har liknande upplevelser med BA som du nu tycks uppleva med AA.Hoppas att det löser sig för dig och att underverk sker tills du ringer tillbaka om 5-6 timmar!Klicka för att utvidga...



Ja, det blir spännande att se. Fick inga svar på vad skillnaden skulle vara denna gång.




jumbooze skrev:Vilken soppa!Har du provat med den amerikanska taktiken?Dvs. I insist you connect me to a supervisor!!!Klicka för att utvidga...



Har inte gjort det än. Får bli nästa steg.




Valley skrev:Har haft liknande diskussioner med LH & SAS. SJ & någon underleverantör till dem.Skickades hela tiden framåt i värdekedjan. I Rom ville man inte bry sig utan ansåg att det får folket i München ordna. I München tyckte man det var folket i Köpenhamns problem. Och i Köpenhamn fanns inget annat för SAS att göra än att boka om mig till nästa dags flight.I min värld så anser jag att den jag köper en produkt ifrån är den som löser mina problem. Har just nu krig med Telia om dylikt där jag nu vunnit rond 1 och rond 2, med tillämpning av amerikanska modellen. "Koppla mig till din chef"Klicka för att utvidga...



Ja, det är ju helt hopplöst. Att BA inget kan göra för att jag bokat hos AA och AA inget kan göra för att det är en BA flight. Att det blir mitt problem är häpnadsväckande.
 
Vilken dålig hantering av saken från AA:s sida. Man tycker ju att de borde ha reagerat på ett helt annat sätt när det hela inte hade löst sig efter ditt första eller andra samtal. Jumbooze tipps att begära att få prata med en supervisor är nog den rätta vägen om inget händer! Dessutom är det nog tyvärr så att det är bra (kanske till och med nödvändigt) att ha en plan B, när man ser att allt inte går som planerat.



I vilket fall som helst hoppas allt löser sig för dig och att du får en trevlig resa till Dallas!



Jag tycker även att när du får tid bör du ta och skriva till AA:s kundtjänst och berätta om denna incident. Det är viktigt att de får feedbacken för att kunna förbättra deras rutiner och förhoppningsvis också be dig om ursäkt (kompensera dig).
 
Swiss skrev:Vilken dålig hantering av saken från AA:s sida. Man tycker ju att de borde ha reagerat på ett helt annat sätt när det hela inte hade löst sig efter ditt första eller andra samtal. Jumbooze tipps att begära att få prata med en supervisor är nog den rätta vägen om inget händer! Dessutom är det nog tyvärr så att det är bra (kanske till och med nödvändigt) att ha en plan B, när man ser att allt inte går som planerat.I vilket fall som helst hoppas allt löser sig för dig och att du får en trevlig resa till Dallas!Jag tycker även att när du får tid bör du ta och skriva till AA:s kundtjänst och berätta om denna incident. Det är viktigt att de får feedbacken för att kunna förbättra deras rutiner och förhoppningsvis också be dig om ursäkt (kompensera dig).Klicka för att utvidga...


Min plan B var just att åka till flygplatsen tidigt och be BA om hjälp. Trodde inte att de skulle vara helt oförmögna.

Nu måste jag fundera på vad min plan C är, om jag stöter på samma strul i afton.



Skriva till AA kommer jag definitivt att göra.
 
Vilken hemsk upplevelse! Stå bara på dig, och supervisor eller 'I'm going to sue your ass if this is not resolved" brukar vara två bra argument för amerikanska bolag om de inte är på servicehumör.




flybob skrev:Ja, det är ju helt hopplöst. Att BA inget kan göra för att jag bokat hos AA och AA inget kan göra för att det är en BA flight. Att det blir mitt problem är häpnadsväckande.Klicka för att utvidga...


BA kan inget göra då de inte kan se bokningen eftersom den är i AA:s system och det finns ingen E-ticket, så jag förstår om de ger svar á la goddag yxskaft, men AA kan definitivt påverka detta. Det bör ju dessutom gå att göra override på biljetteringssystemet manuellt om man bara hamnar hos rätt person med befogenhet.
 
Förmodligen ett dumt inlägg, har Du kollat så det inte är något strul med ditt betalkort, har AA dragit beloppet?

En bekant hade detta problem för några år sedan, dock inte med AA
 
"Biljetten bokades på aa.com och stod som "Ticket Pending on 04/06/14" under hela gårdagen samt morgonen idag."




Har haft samma problem i fredags att min biljett inte heller finns men när jag söker på AA.com kommer den upp men går inte att lägga till mina resor. Pengarna är dragna och jag har en print screen....
 
Hej.



Bokade själv GOT-LHR-SFO samt LAS-MIA-AUA-MIA-BOS-LHR-GOT, via aa.com, den 2 april i år.



När jag kollade på nätet den 4:e april så stod det fortfarande " On reservation " under bokningskoden.



Ringde upp AA i USA och efter 60 minuter hade jag fått bekräftelse samt E-ticket.



Verkar som du råkat ut för någon mindre serviceinriktad medarbetare på AA. Mycket trist för Dig.
 
Ringde du AA i USA eller i Sverige? Det låter ju som att lite HUACA skulle ha kunna t lösa problemet, ev med en supervisor inblandad. Deras förslag att BA skulle kunna göra något är ju helt galet - de kan ju inte gärna ställa ut en biljett åt AA...



Det är helt klart irriterande när biljetter inte ställs ut som de ska och framförallt när man inte har så mycket tid. Det som är riktigt irriterande är att du nog har 0 rättigheter, iaf enl EU261/2004, i det här fallet. Du har ju liksom inte ens haft en biljett, rent tekniskt sett. Däremot bör du ha andra konsumenträttigheter om de dragit pengarna från ditt konto, men jag har ingen koll på om någon av dessa rättigheter skulle ge dig ersättning för dina ev merkostnader.
 
agehall skrev:Ringde du AA i USA eller i Sverige? Det låter ju som att lite HUACA skulle ha kunna t lösa problemet, ev med en supervisor inblandad. Deras förslag att BA skulle kunna göra något är ju helt galet - de kan ju inte gärna ställa ut en biljett åt AA...Det är helt klart irriterande när biljetter inte ställs ut som de ska och framförallt när man inte har så mycket tid. Det som är riktigt irriterande är att du nog har 0 rättigheter, iaf enl EU261/2004, i det här fallet. Du har ju liksom inte ens haft en biljett, rent tekniskt sett. Däremot bör du ha andra konsumenträttigheter om de dragit pengarna från ditt konto, men jag har ingen koll på om någon av dessa rättigheter skulle ge dig ersättning för dina ev merkostnader.Klicka för att utvidga...


Ringde USA, Platinum help desk. Du har nog rätt att det blir svårt att hävda något, då jag inte ens har en biljett. Får väl hoppas på goodwill från AA.

Frågan är om man vågar ringa igen, med risk för att hamna "längst bak i kön"?
 
flybob skrev:Ringde USA, Platinum help desk. Du har nog rätt att det blir svårt att hävda något, då jag inte ens har en biljett. Får väl hoppas på goodwill från AA.Frågan är om man vågar ringa igen, med risk för att hamna "längst bak i kön"?Klicka för att utvidga...


Kan du inte "utelämna bokningsnummret" och bara förklara problematiken och be om att få prata med en supervisor direkt?
 
jumbooze skrev:Kan du inte "utelämna bokningsnummret" och bara förklara problematiken och be om att få prata med en supervisor direkt?Klicka för att utvidga...


Försöker, det verkar vara brist på supervisors, och utan bokningsnumret vägras jag. Sitter "on hold" nu för att få tala med supervisorn. 5h kvar till avgång och fortfarande ingen biljett...



Edit: Kom fram till supervisorn. La fram mitt ärende. Sa att jag inte visste vad jag skulle ta mig till och att jag befarar att jag kommer att missa nästa flight också.

"I don't know either sir, but I'll make a call".

Väntar 10 minuter

"I don't know what has happened sir. Someone from Lima has tried to process this ticket and I have no idea how it got there. Your ticket is now processed..



Så nu är det klart åtminstone. Hon var inte speciellt intresserad av att diskutera det faktum att jag blir 18h sen eller måste spendera en natt på Heathrow, men det får jag väl ta med kundtjänst sen.



Tack för hjälp.
 
Trist situation.




Vad är det som händer när en bokad och direktbetald biljett inte ställs ut direkt - vad gör AA i detta fall under tiden direkt efter bokning/betalning?
 
Försökte du boka från aa.com med ett svenskt kreditkort eller ett icke-amerikanskt kort? Jag har fått för mig att det kan strula eftersom det verkar vara olika enheter som "äger" bokningen. Bokar man vi AAs svenska sida verkar det gå bättre.



Var så förbannad på AA i Europa vid ett tillfälle så att jag bokade via AA i USA (telefonledes). När det kom till betalningen blev det tyst i andra änden och efter en stund "Sir, You must have a US issued credit card". På svaret att jag INTE har ett amerikanskt kort blev jag hänvisad till AA i Dublin (som var de som först hade fu**at upp bokningen). Det tog dem över ett dygn att biljettera bokningen.



Det andra är (eftersom du uppenbarligen bokat med kort varsel) att det skulle kunna vara problem att koppla ihop din bokning med ESTA och allt annan myndighetsdokumentation. Detta borde dock de kunna se när du pratar med dem.
 
AABack2ARN skrev:Försökte du boka från aa.com med ett svenskt kreditkort eller ett icke-amerikanskt kort? Jag har fått för mig att det kan strula eftersom det verkar vara olika enheter som "äger" bokningen. Bokar man vi AAs svenska sida verkar det gå bättre.Var så förbannad på AA i Europa vid ett tillfälle så att jag bokade via AA i USA (telefonledes). När det kom till betalningen blev det tyst i andra änden och efter en stund "Sir, You must have a US issued credit card". På svaret att jag har ett amerikanskt kort blev jag hänvisad till AA i Dublin (som var de som först hade fu**at upp bokningen). Det tog dem över ett dygn att biljettera bokningen.Det andra är (eftersom du uppenbarligen bokat med kort varsel) att det skulle kunna vara problem att koppla ihop din bokning med ESTA och allt annan myndighetsdokumentation. Detta borde dock de kunna se när du pratar med dem.Klicka för att utvidga...



Ja, svenskt kreditkort, vilket jag vet brukar ta lite tid men som alltid har löst sig med hjälp av ett samtal. Kan det helt enkelt vara så att jag hade otur med agenterna 6-7 gånger?




Nåväl, nu är jag på väg. Det skall bli spännande att se om AA kan tänka sig att betala min natt på Sofitel T5 samt mina extra taxiresor, eller om de ger mig sina standard 10k miles samt ett "sorry for the inconvenience".
 
Tror tyvärr inte de kommer stå för din hotellnatt, men x antal miles skulle jag tro de kan bjuda på om de överhuvudtaget bryr sig om vad du genomlidit. Dock vore det väldigt bra om du kunde få fram ett (seriöst) svar om vad det var som gick fel så att vi kan lära oss för framtiden.
 
Va bra att det löste sig så att du kunde komma iväg i alla fall!

Hoppas flighterna blir trevliga och försök förtränga de problem du haft, så att du kan njuta av din resa!

När du väl kommer hem igen så kan du sätta dig ner och skriva till AA. Det absolut viktigaste tycker jag är att AA får din feedback för att kunna förbättra deras processer. Om du sedan får någon form av kompensation, så vore det inte mer än ok, men förvänta dig inget och bli positivt överraskad om du får något. Annars har du blivit en erfarenhet rikare och vet bättre hur du bör agera om något liknande skulle inträffa igen (låt oss hoppas att så inte blir fallet!).
 
Back
Top