Aeroflot - missad connecting flight - ersättning?

kris

New member
Fick en fråga från en kollega som jag inte riktigt kunde svara på. Vänder mig till er alla för input. Detta är en återberättad historia, så jag har inte koll på alla detaljer själv.



Detta har hänt

Kollegans svärmor åkte Dehli-Moskva-Stockholm med Aeroflot (på bokad t&r biljett). 1h45min transfertid i Moskva. Ankommen till Moskva gick svärmor direkt till Gate31, som var förtryckt på boardingpasset (printat i Dehli). Emellertid ändrades gate till Gate6 någon gång under väntetiden i Moskva. Svärmor började baxa sig bort till Gate6 efter detta uppmärksammats (via utrop) men på grund av låg mobilitet och ”letande” efter gaten hann hon inte i tid till gaten. Personal var kvar vid gaten när hon kom fram, men gaten var stängd.



Aeroflot erbjöd absolut inte ombokning (då de klassade det som no-show) av Moskva-Stockholm utan erbjöd endast försäljning av en ”dyr” businessclass-biljett (enligt utsaga skulle det funnits Y-biljetter tillgängliga på Aeroflots hemsida; dottern kollade upp detta i realtid telefonledes). Dessutom blev hela hemresan annullerad (betraktades som no-show och därmed avbruten multi-segment-resa)





Next step?

Det är ju lite klurigt med ovana resenärer och i synnerhet gamla människor som inte alltid hänger med vid snabba ryck (relativt begrepp...). Finns det någon som varit med om en liknande situation? Någon chans att Aeroflot kan tänkas ha gjort fel eller vara helt/delvis ansvariga för merkostnader? Antingen regelmässigt eller som goodwill? I mina ögon känns det lite maxat att Aeroflot håller så stenhårt på no-show-begreppet i detta fall.



Jag har själv bara råkat ut för ett liknande scenario en gång (med LH). Men då löste det sig utan problem.
 
Hej Kris,

Vi beklagar verkligen den situation som uppstod i samband med din kollegas mors resa.

Sheremetyevo är en flygplats, med så kallad Minimum Connection Tid (MCT), där den kortaste

tillåtna transfertiden är mellan 50 min. till 70 min. beroende på vilken terminal man ankommer,

respektive reser vidare från. Flygplatsen anses generellt vara en av de enklaste flygplatserna att

byta flyg på, pga. korta gångavstånd samt nödvändiga tåg på grund av långa avstånd.

Gällande den situation som uppstod, får vi be din kollega eller mor att kontakta oss här i Stockholm

om det är något vi kan stå till tjänst med, t.ex. kan vi erbjuda assistans vid hennes nästa resa.

Vänlig hälsning,

Johan Magnus Eriksson

Regional Sales Manager

Scandinavia and Finland

+46859361800 eller +46707770586
 
Spontant skulle jag säga att hon inte har någon rätt till ersättning utöver goodwill. Har man problem med att röra sig och/eller är ovan att flyga bör man nog be om assistans för att säkerställa att byten blir rätt.




Kris skrev:Ankommen till Moskva gick svärmor direkt till Gate31, som var förtryckt på boardingpasset (printat i Dehli).Klicka för att utvidga...


Det är här det gick fel. Egentligen är det ett oskick att trycka ut gater på boardingkort för flighter mer än ett par timmar framåt i tiden. Gater kan ändras rätt ofta och man bör alltid kontrollera att aktuell gate innan man går någonstans på en flygplats. Så tyvärr blev hon nog lurad av outstation i Dehli här...
 
agehall skrev:Det är här det gick fel. Egentligen är det ett oskick att trycka ut gater på boardingkort för flighter mer än ett par timmar framåt i tiden. Gater kan ändras rätt ofta och man bör alltid kontrollera att aktuell gate innan man går någonstans på en flygplats. Så tyvärr blev hon nog lurad av outstation i Dehli här...Klicka för att utvidga...
Incredible India!
 
agehall skrev:Det är här det gick fel. Egentligen är det ett oskick att trycka ut gater på boardingkort för flighter mer än ett par timmar framåt i tiden. Gater kan ändras rätt ofta och man bör alltid kontrollera att aktuell gate innan man går någonstans på en flygplats. Så tyvärr blev hon nog lurad av outstation i Dehli här...Klicka för att utvidga...
Agree. Gjorde samma kortfattade analys själv.



Kruxet här är väl (som ganska ofta diskuterat på vårt forum) att skillnaden mellan en van resenär och en sällan-åkare generellt sätt är ganska stor. Personligen litar jag aldrig på gate# som är förtryckta och dubbelkollar alltid. Men om det är den första eller en av få flygresor man gör i sitt liv är utgångspunkten dramatiskt annorlunda.
 
Aeroflot skrev:Hej Kris,Vi beklagar verkligen den situation som uppstod i samband med din kollegas mors resa.Sheremetyevo är en flygplats, med så kallad Minimum Connection Tid (MCT), där den kortastetillåtna transfertiden är mellan 50 min. till 70 min. beroende på vilken terminal man ankommer,respektive reser vidare från. Flygplatsen anses generellt vara en av de enklaste flygplatserna attbyta flyg på, pga. korta gångavstånd samt nödvändiga tåg på grund av långa avstånd.Gällande den situation som uppstod, får vi be din kollega eller mor att kontakta oss här i Stockholmom det är något vi kan stå till tjänst med, t.ex. kan vi erbjuda assistans vid hennes nästa resa.Vänlig hälsning,Johan Magnus ErikssonRegional Sales ManagerScandinavia and Finland+46859361800 eller +46707770586Klicka för att utvidga...
Tack för snabbt svar, även om det inte var i linje vad jag (proxy) hade förväntat mig.

Kanske läge att skrota (eller åtminstone granska) processen att skriva ut gate-nummer i förväg vid connecting flights?
 
Kris skrev:Kanske läge att skrota (eller åtminstone granska) processen att skriva ut gate-nummer i förväg vid connecting flights?Klicka för att utvidga...
Ja, det är något som antagligen ställer till mer än det hjälper. Om det står något litar en ovan passagerare på det. Står det inget kollar alla på monitorerna för att se vart de ska.
 
Tycker det borde vara praxis att respektive flygs gate inte anges förrän 40 minuter för inrikes/europeiska flighter och 90 minuter för Intercontinental som det görs på många flygplatser (dock inte Arlanda...) Det får resenärerna att vara mer alerta.
 
JoelG skrev:Tycker det borde vara praxis att respektive flygs gate inte anges förrän 40 minuter för inrikes/europeiska flighter och 90 minuter för Intercontinental som det görs på många flygplatser (dock inte Arlanda...) Det får resenärerna att vara mer alerta.Klicka för att utvidga...
Det är ju dock extremt irriterande. Ofta har de rätt god planering och när det sker gate-ändringar tycker jag de flesta flygplatser i alla fall i Europa brukar vara väldigt tydliga med det i gaten.



Däremot håller jag med om att skriva ut gate långt i förväg (eller ens alls) på boardingkorten. Bättre att bara ha skärmarna som alltid uppdateras. Bara ingen följer efter BAAs påhitt för att få folk att vara kvar bland butikerna. Det är ju bara irriterande.
 
Håller helt mer om att det vore bra att sluta skriva ut gate på anslutningsflygplats. Verkar varit en stor bidragande faktor till missad anslutning i detta fall också
 
Min fråga är hur det kan klassa som no show om man flög Deli-Moskva.

Visst har ryssar många lustiga ider, jag vet jag har jobbat där i många år. Men att klassa det som No Show vid connection låter konstligt.

Det är en fråga som vår vän från @Aeroflot bör svara på.



Är det ngt som Aeroflot börjar göra som standard och man ska köpa nya blijetter då kommer jag sluta använda dom till gamla öststaterna.

Det finns ju andra alternativ.
 
Rebel skrev:Min fråga är hur det kan klassa som no show om man flög Deli-Moskva.Visst har ryssar många lustiga ider, jag vet jag har jobbat där i många år. Men att klassa det som No Show vid connection låter konstligt.Det är en fråga som vår vän från@Aeroflotbör svara på.Är det ngt som Aeroflot börjar göra som standard och man ska köpa nya blijetter då kommer jag sluta använda dom till gamla öststaterna.Det finns ju andra alternativ.Klicka för att utvidga...
No-show är per flight så om man inte dyker upp till boardingen på en flight kan det bli No-show ändå även om man har flugit en tidigare flight dit.
 
De gånger jag missat connections (vanlig economy) har det bara varit att gå till transfer-disken och bli ombokad till andra avgångar utan extra kostnad (KLM/Air France). De har även varit rätt hjälpsamma med att hitta alternativa routings för att komma fram snabbast möjligt.

Detta som med allt annat inom flygindustrin hänger såklart på vilken person du träffar, dagens humörkurva för nämnda person, vilken plats det är och vilket bolag. Men detta förhållnadssätt verkar iaf varit standard då jag råkat ut för det, och då överhört diskussioner från de andra i köerna runt mig. Även om det med all säkerhet nog inte är så hos alla bolag.
 
Dr. Miles skrev:No-show är per flight så om man inte dyker upp till boardingen på en flight kan det bli No-show ändå även om man har flugit en tidigare flight dit.Klicka för att utvidga...
Jag förstå hur du tänker men hård drar man det skulle alla missed connations vara no show.

Hur bevisard du att kön till securetyn var seg eller dyligt.

Av minna 25 år som van resenär är nog @Ano upplevelser ganska vanlig i flygvärlden.

Även ganska bråkiga pax bilr om bokade till senare flyg.
 
Ano skrev:De gånger jag missat connections (vanlig economy) har det bara varit att gå till transfer-disken och bli ombokad till andra avgångar utan extra kostnad (KLM/Air France). De har även varit rätt hjälpsamma med att hitta alternativa routings för att komma fram snabbast möjligt.Detta som med allt annat inom flygindustrin hänger såklart på vilken person du träffar, dagens humörkurva för nämnda person, vilken plats det är och vilket bolag. Men detta förhållnadssätt verkar iaf varit standard då jag råkat ut för det, och då överhört diskussioner från de andra i köerna runt mig. Även om det med all säkerhet nog inte är så hos alla bolag.Klicka för att utvidga...
Jeg har oplevet det samme med både SQ, TG, og QR: selv om jeg rejste på billige economybillet og fejlen var på min side (i to tilfælde kom jeg ganske simpelt for sent - havde taget fejl af eller glemt tiden, suk!), blev jeg ombooket gratis - endda med mulighed for at vælge næste forbindelse.
 
Back
Top