Air Baltic sprider sig

pswe

New member
Såg denna notis,





airBaltic next year plans to open new hub outside Baltic states



Latvian national airline airBaltic next year plans to open new hub outside the Baltic states, BNS learned from the company representatives. airBaltic said that the new hub will help the company to expand its operations and return to profit. "The new hub will not affect operations of its main hub in Riga that will continue to offer flights to more than 70 destinations across the world. Also next year the airline will get eight more new Airbus A220-300 aircraft, ensuring further growth of the company," airBaltic representatives said. The company did not elaborate on the new hub, just said that more information will follow in the coming weeks.



Undrar om det är riktig bas, eller om det är som underleverantör.
 
pswe skrev:Såg denna notis,airBaltic next year plans to open new hub outside Baltic statesLatvian national airline airBaltic next year plans to open new hub outside the Baltic states, BNS learned from the company representatives. airBaltic said that the new hub will help the company to expand its operations and return to profit. "The new hub will not affect operations of its main hub in Riga that will continue to offer flights to more than 70 destinations across the world. Also next year the airline will get eight more new Airbus A220-300 aircraft, ensuring further growth of the company," airBaltic representatives said. The company did not elaborate on the new hub, just said that more information will follow in the coming weeks.Undrar om det är riktig bas, eller om det är som underleverantör.Klicka för att utvidga...
De måste nog finna jobb till de A220-300 som finns i flottan och några till är väl på väg in om jag inte missminner mig.



Jag låter fantasin jobba och tänker på GOT

Vet inte om A220-300 får flyga på Bromma, ett par turer per dag med jetflyg skulle nog slå undan benen på BRA på

GOT-BMA.

Sedan finns det säkert destinationer som en eller två maskiner skulle kunna flyga från/till GOT under dagen.

London skulle kunna vara en sådan destination, Paris, Malaga, Barcelona skulle jag kunna tänka mig men detta är bara spekulationer från mig
 
Gissar österuropa där fet finns billig arbetskraft. Kanske Bucharest eller Kiev.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Gissar österuropa där fet finns billig arbetskraft. Kanske Bucharest eller Kiev.Klicka för att utvidga...
Behöver hub betyda crew base? Kanske hub I sverige eller Norge, men crew base fortsatt I riga som är så mycket billigare och tillräckligt nära att man pendla in dem?
 
mha321 skrev:Behöver hub betyda crew base? Kanske hub I sverige eller Norge, men crew base fortsatt I riga som är så mycket billigare och tillräckligt nära att man pendla in dem?Klicka för att utvidga...
Tänker att AirBaltic kan tänka sig en hub lagom mellan Europa och Euroasien och Mellanöstern. Redan idag flyger dom ju till Dubai, Tblisi osv
 
011430121 skrev:Vet inte om A220-300 får flyga på Bromma, ett par turer per dag med jetflyg skulle nog slå undan benen på BRA påGOT-BMA.Klicka för att utvidga...


Med tanke på att Malmö Aviation på sin tid beställde både CS100 och CS300 från Bombardier så antar jag att även den större typen är (eller kan bli) godkänd på Bromma. Om inte Airbus modifierat något så att det inte längre skulle vara möjligt….



Malmo Aviation orders 5 Bombardier CS100s and 5 CS300s – World Airline News
 
Palazzi skrev:Det blev Tampere (/Tammerfors), Finland .Expanding North: airBaltic Launches New Base In Tampere, Finland - Simple FlyingInledande så handlar det om:Oslo, Frankfurt, Köpenhamn, Malaga, Rhodos, MünchenKlicka för att utvidga...


Jag tror de siktar på en god bit av semesteråkare som Ryanair profilerade sig på men lämnade bak



en del affärsmen som åkt AY (tmp-hel finns icke längre, och tmp-arn finns inte heller).



Jag gissar de försöker sy ihop Avtal med LH och SK om man ser på destionationerna muc fra osl cph
 
FFlash skrev:Jag tror de siktar på en god bit av semesteråkare som Ryanair profilerade sig på men lämnade baken del affärsmen som åkt AY (tmp-hel finns icke längre, och tmp-arn finns inte heller).Jag gissar de försöker sy ihop Avtal med LH och SK om man ser på destionationerna muc fra osl cphKlicka för att utvidga...
Intressant detta med avtal SAS/Lufthansa. Reste en hel del med dem när de hade samarbete med Eurobonusprogrammet. Upphörde ju tyvärr ganska plötsligt. Hade gärna sett dem som Star A medlemmar
 
ulagun skrev:Hade gärna sett dem som Star A medlemmarKlicka för att utvidga...
VD:n intervjuades av BC 2014 (Ett innovativt företag med en annorlunda affärsidé - Vi möter Martin Gauss, VD i Air Baltic - BusinessClass.se) och när frågan om ett alliansmedlemskap kom upp svarade han så här:

"– Vi har exempelvis ett gott samarbete med SAS i Star Alliance, vi samarbetar med Air France, KLM och Czech Airlines i Skyteam och vi samarbetar med Air Berlin och British Airways i One World. Skulle vi välja en allians skulle vi troligtvis tappa en stor del av de övriga partnerskapen, det skulle bara vara dumt."
 
Back
Top