Air France i blåsväder

Flygvärdinnan kanske har en annan version att berätta?






Det händer säkert att flygvärdinnor skriker åt passagerare (även om jag aldrig har bevittnat detta under de 53 år jag har flugit) men att en flygvärdinna skulle ryta åt en passagerare att "hålla käften" som svar på en artig fråga angående turbulens låter en aning märkvärdigt. Denna Caroline kanske uppträdde fullständigt hysteriskt? Who knows.




Att kräva särbehandlig därför att man har varit med om en flygolycka för över 20 år sedan låter också extremt. Vill man flyga så får man väl ta sig själv i kragen, eller använda andra transportmedel.




Johan
 
Det är fullständigt åt helsike om en flygvärdinna gjort detta. Om så skulle vara fallet skall hon definitivt bort från jobbet. Det finns väl ingen anledning att misstro passageraren på detta även om hon varit väldigt rädd, vilket det finns all anledning till. Jag har större tilltro till det som skrivs i Aftonbladet än det som står i DI så det är bara löjligt att blanda in vilen färg det är på tidningen. Till Johan Rebel vill jag bara säga att det är i högsta grad motiverat att begära särbehandling om man är flygrädd. Du har en ytterst nonchalant syn på vad som hände de överlevande i Gotteröra, lite empati för personer som råkat illa ut mår inte vårt samhälle illa av. Det finns ju all anledning att oroa sig med tanke på vad som hände med Air Frace planet från Brasilien som flög in i ett kraftigt åskväder över Atlanten och störtade.

Min dotter tillhör den flygrädda skaran och jag kan lova att hon gör allt som finns för att hitta något alternativ till flyget. Det går bra om man bor i Karlskrona eller Finspång och skall resa inom landet men det är himla svårt över Atlanten.

Min dotter gick en två dagars kurs på SAS för flygrädda som till viss del hjälpte, men det gäller att det inte går för lång tid mellan flygningarna. Hon fick då ett certifikat och ett litet kort att visa upp för besättningen när hon flyger. Detta för att just få specialbehandling och informera besättningen. Detta har fungerat mycket bra då besättningen i alla fall på SAS är mycket medvetna om problemet, det erbjuds nästan alltid besök i cockpit under resan för henne.

Varför är hon då flygrädd, jo därför vi en gång över atlanten åkte rakt in i en fruktansvärd turbulens, sk CAT, klarluftsturbulens. Då jag själv var med kan jag intyga att det är den värsta turbulens jag har upplevt och då har jag en enorm massa timmar i luften.
 
Vill ha nån slags empati trots att man talar fel språk så ska man väl knappast åka med fransmän (eller kvinnor, i det här fallet).




Vad det gäller Aftonblaskan så får man ju komma ihåg att dom stryker alla uppgifter som inte stärker historien dom försöker pusha just då. Inget ovanligt med det, i och för sig, så funkar alldeles för många tidningar. D v s, även om jag inte tvivlar mycket på att det dom skriver faktiskt har hänt, i ett sånt här fall, så kan man ju ge sig på att det har hänt en hel del mer som dom har valt att inte skriva om.
 
pitch skrev:Vill ha nån slags empati trots att man talar fel språk så ska man väl knappast åka med fransmän (eller kvinnor, i det här fallet).Vad det gäller Aftonblaskan så får man ju komma ihåg att dom stryker alla uppgifter som inte stärker historien dom försöker pusha just då. Inget ovanligt med det, i och för sig, så funkar alldeles för många tidningar. D v s, även om jag inte tvivlarmycket på att det dom skriver faktiskt har hänt, i ett sånt här fall, så kan man ju ge sig på att det har hänt en hel del mer som dom har valt att inte skriva om.Klicka för att utvidga...


Oavsett missförstånd i språk och överdrifter hos kvällspressen så kvarstår sakfrågan att kvinnan inte fått den stöttning hon borde fått ombord.

Det är möjligt och troligt att hon varit mer eller mindre hysterisk, men det ursäktar inte besättningen. Jag har vid några tillfällen fått personer bredvid mej som talat om att dom varit flygrädda och jag har gjort allt för att stötta dom. Men det kanske är osvenskt att överhuvudtaget bry sej.
 
Alf skrev:Till Johan Rebel vill jag bara säga att det är i högsta grad motiverat att begära särbehandling om man är flygrädd. Du har en ytterst nonchalant syn på vad som hände de överlevande i Gotteröra, lite empati för personer som råkat illa ut mår inte vårt samhälle illa av.Klicka för att utvidga...
Nu råkar det vara så att jag på något sätt har tagit mig genom minst möjliga nålsöga vid fem olika tillfällen (skulle jag ta mig tid att tänka efter så skulle jag nog kunna komma på fler). Rent statistiskt sett borde jag nog inte vara vid liv. Medger dock att jag aldrig har störtat med ett flygplan. Hur som helst, stuff happens. Pick up the pieces and get on with life. Hänt är hänt, man bör inte låta det påverka framtiden i onödan. Jag har två flygrädda syskon, den ena flyger aldrig, den andra endast motvilligt. Their choice, tough luck. Jag håller med Stonewall Jackson: "Never take counsel of your fears".




Fler och fler människor i dagens samhälle "mår dåligt" eller "känner sig kränkta" vid minsta inbillade oförrätt. Samhället/skattebetalara/andra skall då ställa upp och lösa problemen, ta hänsyn och särbehandla. Eget ansvar och och förmågan att ta sig själv i kragen ersätts allt mer av riskaversion, "nanny state" syndrom och högljutt klagande, om möjligt via media.




Aftonbladet = Linderborg + Helin = total otrovärdigt.




Johan
 
Kräva specialbehandling för att man är flygrädd för att ha varit med en incident? Och sen för att man inte får det lipa ut hos Aftonbladet.




Säger mer om personen än om Air France! Jag vill mer än gärna höra kringpassagerarnas version samt givetvis flygvärdinnans!
 
twiggs skrev:Kräva specialbehandling för att man är flygrädd för att ha varit med en incident? Och sen för att man inte får det lipa ut hos Aftonbladet.Säger mer om personen än om Air France! Jag vill mer än gärna höra kringpassagerarnas version samt givetvis flygvärdinnans!Klicka för att utvidga...


Det här inlägget säger mycket om dig också. Oavsett vad man må tycka om Aftonbladet, så känns det som att AF har lite att jobba med.
 
TheFlyingDutchman skrev:Det här inlägget säger mycket om dig också. Oavsett vad man må tycka om Aftonbladet, så känns det som att AF har lite att jobba med.Klicka för att utvidga...


Men hur vet du att kvinnan i artikeln, inte var helt oresonabel – bortom vanligt folkvett – och flygvärdinnan inte såg någon annan möjlighet än att lugna ner hela situationen med att be henne att hålla truten. Så skulle jag också kunna tänka mig att göra om någon ställer till med en scen för just ingenting ombord på ett flygplan när alla bara vill ha lugn och ro.
 
twiggs skrev:Men hur vet du att kvinnan i artikeln, inte var helt oresonabel – bortom vanligt folkvett – och flygvärdinnan inte såg någon annan möjlighet än att lugna ner hela situationen med att be henne att hålla truten. Så skulle jag också kunna tänka mig att göra om någon ställer till med en scen för just ingenting ombord på ett flygplan när alla bara vill ha lugn och ro.Klicka för att utvidga...


Som sagt, ditt inlägg säger en hel del om dej som person. Det är inte acceptabelt att be henne hålla truten i denna situation. Den enda situation detta är motiverat är vid en evakuering. Att du skulle kunna göra likadant förånar mig inte ett dugg med tanke på vad du skriver. Att kalla situationen för att det händer just ingenting, när det förmodligen är en rejäl turbulens man flyger i. Då vill du ha lugn och ro omkring dej!
 
Alf skrev:Som sagt, ditt inlägg säger en hel del om dej som person. Det är inte acceptabelt att be henne hålla truten i denna situation. Den enda situation detta är motiverat är vid en evakuering. Att du skulle kunna göra likadant förånar mig inte ett dugg med tanke på vad du skriver. Att kalla situationen för att det händer just ingenting, när det förmodligen är en rejäl turbulens man flyger i. Då vill du ha lugn och ro omkring dej!Klicka för att utvidga...


Jag tror knappast den rejäla turbulensen blir bättre av att flygvärdinnorna tvingas ta hand om en passagerare som egentligen inte borde flyga utan premedicinering. Det är min åsikt, åtminstone.
 
Är det bara jag som reagerar på att både Aftonbladet och vissa medlemmar här talar om "en av de överlevande i Gottröra", precis som om det även fanns de som inte överlevde? Alla klarade sig ju...




Sen angående artikeln, så ligger väl sanningen antagligen som alltid mittemellan. Jag tycker dock det är pinsamt av kvinnan att gå ut i Aftonbladet och klaga på att hon inte fått saker hon inte har rätt till. Hela hennes hysteri beror ju på okunskap, och hon kanske borde jobba på sig själv istället för att söka fel hos andra. Helt oberoende av fransk arrogans. Min åsikt.
 
Jag vill påminna er att diskutera om ämnet men inte om några medlemmar.

Personlig påhopp är inte tillåtet och det vore tråkigt för alla om tråden stängs.
 
CJ2 skrev:Är det bara jag som reagerar på att både Aftonbladet och vissa medlemmar här talar om "en av de överlevande i Gottröra", precis som om det även fanns de som inte överlevde? Alla klarade sig ju...Sen angående artikeln, så ligger väl sanningen antagligen som alltid mittemellan. Jag tycker dock det är pinsamt av kvinnan att gå ut i Aftonbladet och klaga på att hon inte fått saker hon inte har rätt till. Hela hennes hysteri beror ju på okunskap, och hon kanske borde jobba på sig själv istället för att söka fel hos andra. Helt oberoende av fransk arrogans. Min åsikt.Klicka för att utvidga...


Jag utgår från att samtliga passagerare som var med vid Gottröra har fått all hjälp med att bearbeta situationen från både SAS och samhällets resurser. Vad skulle kunskap om turbulensens inverkan på ett flygplan hjälpa, tvärtom vet vi att det förekommit en hel del haverier i samband med kraftig turbulens. Jag vet mycket väl vad klarluftturbulens och även annan turbulens beror på och vilken inverkan den har på ett flygplan och det gör inte det hela behagligare när situationen uppstår. Däremot vet jag också att det som regel bara blir mindre personskador i de flesta fall och det gäller då främst obältade personer. Jag hoppas ju för denna kvinnas egen skull att hon inte var obältad och blev bryskt tillrättavisad att ta på bältet. I så fall får jag göra avbön.
 
Johan Rebel skrev:Nu råkar det vara så att jag på något sätt har tagit mig genom minst möjliga nålsöga vid fem olika tillfällen (skulle jag ta mig tid att tänka efter så skulle jag nog kunna komma på fler). Rent statistiskt sett borde jag nog inte vara vid liv. Medger dock att jag aldrig har störtat med ett flygplan. Hur som helst, stuff happens. Pick up the pieces and get on with life. Hänt är hänt, man bör inte låta det påverka framtiden i onödan. Jag har två flygrädda syskon, den ena flyger aldrig, den andra endast motvilligt. Their choice, tough luck. Jag håller med Stonewall Jackson: "Never take counsel of your fears".Fler och fler människor i dagens samhälle "mår dåligt" eller "känner sig kränkta" vid minsta inbillade oförrätt. Samhället/skattebetalara/andra skall då ställa upp och lösa problemen, ta hänsyn och särbehandla. Eget ansvar och och förmågan att ta sig själv i kragen ersätts allt mer av riskaversion, "nanny state" syndrom och högljutt klagande, om möjligt via media.Aftonbladet = Linderborg + Helin = total otrovärdigt.JohanKlicka för att utvidga...
Jag håller helt med dig om att vi lever i ett trygghetsnarkomanernas land. Där folk är lättkränkta och alltid vill hävda sin rätt. Dock så är ju inte andra människors lättkränkthet ett sätt för oss att "slippa" visa empati. Å ena sidan råder det inflation i att människor blir kränkta, vad värre är att det är nuförtiden sällsynt med sådana enkla saker som medmänsklighet, respekt och förståelse människor emellan.
 
Alf skrev:Vad skulle kunskap om turbulensens inverkan på ett flygplan hjälpa, tvärtom vet vi att det förekommit en hel del haverier i samband med kraftig turbulens. Jag vet mycket väl vad klarluftturbulens och även annan turbulens beror på och vilken inverkan den har på ett flygplan och det gör inte det hela behagligare när situationen uppstår. Däremot vet jag också att det som regel bara blir mindre personskador i de flesta fall och det gäller då främst obältade personer.Klicka för att utvidga...


Alf, där har du faktiskt fel. Inget trafikflygplan har störtat bara pga turbulens. Det har hänt på 60-70 talet att plan flög in i åskmoln och bröts sönder, det är därför man undviker dessa. Men att haverier uppstår av "vanlig" turbulens är en myt.



Det du däremot har rätt i är att det är obehagligt för passagerarna, och om man dessutom tror att flygplanet kan störta av det förstår jag mycket väl att man blir rädd. Men som du också säger, faran är att flyga runt i kabinen och slå sig/bränna sig på varma drycker osv.
 
CJ2 skrev:Alf, där har du faktiskt fel. Inget trafikflygplan har störtat bara pga turbulens. Det har hänt på 60-70 talet att plan flög in i åskmoln och bröts sönder, det är därför man undviker dessa. Men att haverier uppstår av "vanlig" turbulens är en myt.Det du däremot har rätt i är att det är obehagligt för passagerarna, och om man dessutom tror att flygplanet kan störta av det förstår jag mycket väl att man blir rädd. Men som du också säger, faran är att flyga runt i kabinen och slå sig/bränna sig på varma drycker osv.Klicka för att utvidga...


Du har rätt när det gäller marchhöjd, troligtvis spelade turbulensen in i haveriet med AF447 över Atlanten men det var förmodligen i samband med isbildning i åskvädret den åkte genom och som strulade till det med pitotrören för hastighetsmätning så det blev avvikelser mellan systemen. Det kanske aldrig blir helt klarlagt, det var nog lite skit bakom spakarna också i det läget. Men vi har en annan form av turbulens på låg höjd, windshear (microburst) som bildas i samband med åskceller. Dessa nervindar som kan fås i samband med landning är onekligen en av de orsaker som orsakar många av haverierna i samband med landning.
 
Back
Top