Air France lanserar Ultra high speed internet ombord tillsammans med Starlink

1classjocke

New member
Äntligen kommer en internettjänst som ska ge "ground like experience" ombord och det är naturligtvis med hjälp av Elon Musks Starlink som denna tjänst rullas ut.

Från sommaren 2025 börjar tjänsten implementeras på ska installeras på samtliga Air France flygningar och kommer erbjudas i samtliga klasser ombord.

Fler bolag lär följa.

News.jpg

Air France launches free ultra-high-speed Wi-Fi on board all its aircraft

Find the latest news and information about Air France.

favicon.ico

corporate.airfrance.com

Jag hoppas verkligen att de samtidigt installerar katapultstolar på alla platser som automatiskt triggas om någon tittar på videos utan hörlurar eller drar igång ett Teamsmöte (där de gör mer än lyssnar).

Thornado skrev:Jag hoppas verkligen att de samtidigt installerar katapultstolar på alla platser som automatiskt triggas om någon tittar på videos utan hörlurar eller drar igång ett Teamsmöte (där de gör mer än lyssnar).Klicka för att utvidga...
Ja det lär onekligen kunna komma att bli kaos utan disciplin...

Stream möjligheter finns redan idag på flertalet bolag (även om det inte är 100% täckning), tex Lufthansa longhaul och sas inom Europa.

Med trådens titel förväntar jag mig att Elon Musk personligen kommer komma och koppla upp mig annars förstår jag inte vad han har med något att göra?

Värt att tillägga är att Starlink Aviation är skilt från vad vanliga slutanvändare har tillgång till och att täckningen är mycket bättre för Aviation än privatpersoner. I många länder har de också tillåtelse att erbjuda tjänsten direkt på marken och under takeoff/landing, så inget mer väntande på att de ska "starta internet", finns att läsa mer om här https://www.starlink.com/support/article/bc134ccc-57ee-c44d-8b90-e8cbc9a44865

Gary Vaynerchuk sa en gång att "när de erbjuder wifi på flygplan, då kommer jag dö". För då finns det ingen jävla tid längre, där man får tomt i huvudet, ha lite tråkigt, sova.

Jag känner lite samma. Men det är klart, blir oerhört bra att kunna jobba enklare från planet.

Just Air France är tillräckligt franska för att kunna göra ett upplägg där WiFi är avgiftsfritt i hela planet, förutom i 1:a klass, för att sälja in det som att deras 1:a klass är den ultimata lyxen och avkopplingen från världen utanför.

Hade jag varit AF eller vilket annat bolag som helst så hade jag inte köpt något som Musk varit i närheten av. Man sitter direkt i knät på en lynnig miljardär och hans nyckfullhet. Det är en tickande bomb av PR-mardrömmar som briserar sekunden han får för sig att göra något dumt.

palmen skrev:Stream möjligheter finns redan idag på flertalet bolag (även om det inte är 100% täckning), tex Lufthansa longhaul och sas inom Europa.Klicka för att utvidga...
Den upplevelsen är ju dock långt ifrån "ground like experience". Sen är det såklart oklart detta lyckas uppnå det, men jag tycker ändå det låter som man har högre ambitioner än vad som idag finns på linjeflyg.

H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Den upplevelsen är ju dock långt ifrån "ground like experience". Sen är det såklart oklart detta lyckas uppnå det, men jag tycker ändå det låter som man har högre ambitioner än vad som idag finns på linjeflyg.Klicka för att utvidga...
Jag har streamat svenska sändningar av OS, fotboll, NFL mm utan problem. Klart det finns vissa hål vi täckningen ibland menade brukar fungera bra för min del

H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Den upplevelsen är ju dock långt ifrån "ground like experience". Sen är det såklart oklart detta lyckas uppnå det, men jag tycker ändå det låter som man har högre ambitioner än vad som idag finns på linjeflyg.Klicka för att utvidga...
Fast i marknadsföringen lät det precis så när tex viasat lösningen kom (och jag skulle gissa även när gamla connexion kom, men det var före min tid som frequent flier). Sedan kan man hoppas att starlink som är ett antal år nyare är bättre, men exakt hur bra upplevelsen blir får vi nog vänta med att avgöra tills den faktiskt finns på plats och vanliga resenärer (och inte bara inhyrda marknadsförare) börjar recensera.

Hachans skrev:Hade jag varit AF eller vilket annat bolag som helst så hade jag inte köpt något som Musk varit i närheten av. Man sitter direkt i knät på en lynnig miljardär och hans nyckfullhet. Det är en tickande bomb av PR-mardrömmar som briserar sekunden han får för sig att göra något dumt.Klicka för att utvidga...
Ja vi har ju fått lära oss att Musk är dum...

1ClassJocke skrev:Ja vi har ju fått lära oss att Musk är dum...Klicka för att utvidga...

Du får det att låta som att hans tillåtande av Starlink på ryska drönare som attackerar Ukraina inte potentiellt kan bli en PR-mardröm för Air France eller andra företag som nog inte vill bli förknippade med honom? Av typ samma anledning som företag inte annonserar på hans sociala nätverk.

Hachans skrev:Du får det att låta som att hans tillåtande av Starlink på ryska drönare som attackerar Ukraina inte potentiellt kan bli en PR-mardröm för Air France eller andra företag som nog inte vill bli förknippade med honom? Av typ samma anledning som företag inte annonserar på hans sociala nätverk.Klicka för att utvidga...
Länka gärna en källa på att Musk skulle tillåta Starlink att användas på ryska drönare. Med din logik borde terrordådet på Drottninggatan varit en PR mardröm för Spendrups då en av deras lastbilar användes.

Större problem är att Musk kan få för sig att stänga av Starlink för AF för någon i franska politiken säger nåt han inte gillar.

virablåtira skrev:Länka gärna en källa på att Musk skulle tillåta Starlink att användas på ryska drönare. Med din logik borde terrordådet på Drottninggatan varit en PR mardröm för Spendrups då en av deras lastbilar användes.Klicka för att utvidga...

Här skrivs om det:

shutterstock_2332431577.jpg

Ukraine Shoots Down Russian Shahed Drones Equipped With SpaceX Starlink Satellite Terminals

More reports have emerged claiming that Russian forces are somehow using Starlink despite sanctions against Russia using the US-based system.

favicon-48x48.8d7facc6.png

simpleflying.com

Det innebär att teknik under sanktioner ändå hittar sin väg till Tyskland och att de trots sin spårbarhet inte deaktiveras. Det är något som sker med Musks goda minne.

Vad jag vet så befann sig inte Spendrups lastbil i Stockholm i strid mot rådande sanktioner, och användandet av deras lastbil medförde också att rutiner ändrades för hur bilar lämnas och används.

Och visst blev det en PR-mardröm för Spendrups. Du kan läsa mer om efterarbetet här:

5c352eb9-a186-49a0-927f-15e5cad86060.jpeg

Så hanterade Spendrups terrorattacken

HELGLÄSNING. Hur agerar man som företag när man ofrivilligt dras in i en terrorattack? Spendrups berättar om hur de tänkte och navigerade vid tiden för dådet. Kommunikationschefen Mårten Lyth beskriver händelsen som "ett ärr på företagskroppen som vi aldrig kan ta bort."

favicon-196x196.png

www.dagensmedia.se

För oss som arbetar world wide inom shipping är Starlink något av en game changer. Vi har nu för första gången tillgång till något som nästan är i paritet med fiber i land, både vad gäller hastighet och svarstider. Från att ha använt stationära geosatelliter till Starlink som har flera tusen satelliter i omlopp, så kan jag nu både arbeta och kommunicera som om jag vore på land. Hastigheten är upp till 300 Mb/s och svarstiden runt 20-30 ms, alltså bättre än mobilt 4G/5G. De gamla geosatelliterna som SAS använder sig av, har ju både sämre hastighet men framförallt är svarstiden 10 ggr längre minst. Tror dock inte att flyget är i lika stort behov av internet som sjöfarten, men tänkte att mina erfarenheter ändå kan bidra lite i skillnaden mellan Starlink och andra satellitlösningar.

Vi lägger ner diskussionen om vad Musk gör bra och dåligt och diskuterar starlink och Air France

/Moderator

Back