Om ni inte kan dela upp betalningen i två betalningar (en var) så blir det svårt att få kortförsäkringen för respektive kort att gällaRagnar G skrev:Min kompis betalar med sitt kreditkort och jag betalar honom med swish.Klicka för att utvidga...
Då får ju polaren samma problem istället.Jannes skrev:Varför kan inte du betala och polaren Swisha? Är ju så självklar lösning att det såklart finns en orsak men är nyfiken.Menar du att resebyrån inte godkänner några andra kort än det som din polare har?Klicka för att utvidga...
2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonusmrestes skrev:Köp flygresorna var for sig. Hotellet kan vara i en persons namn. Om den andra inte kan resa pga sjukdom bör den som betalade och bokade hotell kunna avboka deras flyg och hotell med försäkring eftersom respartnern blev sjuk.Klicka för att utvidga...
Om kompisen gärna *vill* bjuda på boendet, vad gäller då? Jag tänker Amex ju inte kan kräva att du ska betala för boendet varje gång du är utomlands (du bor hos en kompis/bröllopsparet bjuder på boendet/din barndomskompis fyller jämnt och vill bjuda gruppen på boendet osv.).Jane Insane skrev:Jag förstår inte riktigt frågan, varför kan du inte betala med Amex?Eller menar du att du vill att din kompis ska betala med sitt kreditkort, men att du ska nyttja din Amex-försäkring. Det går inte i så fall.Klicka för att utvidga...
Att ljuga för försäkringsbolag är sällan en bra idé. Om de tänker kolla upp det låter jag vara osagt samt om chansen att åka fast är stor eller liten...iceland skrev:Om kompisen gärna *vill* bjuda på boendet, vad gäller då? Jag tänker Amex ju inte kan kräva att du ska betala för boendet varje gång du är utomlands (du bor hos en kompis/bröllopsparet bjuder på boendet/din barndomskompis fyller jämnt och vill bjuda gruppen på boendet osv.).Klicka för att utvidga...
Menade inte att TS skulle ljuga, frågan var hypotetiskt ställd. Om någon annan betalar för boendet, oavsett anledning, men du betalar för din egen flygbiljett, anses resan då vara betald till minst 75 %? Givet att aktiviteter och liknande också betalas med Amex enligt villkoren.palmen skrev:Att ljuga för försäkringsbolag är sällan en bra idé. Om de tänker kolla upp det låter jag vara osagt samt om chansen att åka fast är stor eller liten...Klicka för att utvidga...
Ja, det gör den. Finns inget krav på att boende måste kosta pengar. Men har man inga utgifter på boende är det nog stor risk att försäkringsbolaget vill veta hur du bott och sen bedöma om det är rimligt, eller undersöka vidare.iceland skrev:Menade inte att TS skulle ljuga, frågan var hypotetiskt ställd. Om någon annan betalar för boendet, oavsett anledning, men du betalar för din egen flygbiljett, anses resan då vara betald till minst 75 %? Givet att aktiviteter och liknande också betalas med Amex enligt villkoren.Klicka för att utvidga...
Om det *bara* handlar om att kompisen betalar boendet, så kan det gå; har man verkligen inga kostnader för boendet så kan man fortfarande vara försäkrad om man har betalat hela resans kostnader till 75% med Amex-kortet. Som @palmen skriver så bör man förvänta sig att få bevisa att det verkligen förhåller sig så, och inte att man t.ex. swishat iväg sin del av kostnaden.iceland skrev:Om kompisen gärna *vill* bjuda på boendet, vad gäller då? Jag tänker Amex ju inte kan kräva att du ska betala för boendet varje gång du är utomlands (du bor hos en kompis/bröllopsparet bjuder på boendet/din barndomskompis fyller jämnt och vill bjuda gruppen på boendet osv.).Klicka för att utvidga...
Nyfiken på om ”hela resans kostnader” även kan vara exklusive både flyg och boende? Om det är en jobbresa till exempel, där både flyg och boende bekostas av jobbet, och du hyr bil på destinationen med ditt Amex. Gäller hyrbilsförsäkringen trots att du inte haft några utgifter på varken flyg eller boende?Jane Insane skrev:Om det *bara* handlar om att kompisen betalar boendet, så kan det gå; har man verkligen inga kostnader för boendet så kan man fortfarande vara försäkrad om man har betalat hela resans kostnader till 75% med Amex-kortet. Som@palmenskriver så bör man förvänta sig att få bevisa att det verkligen förhåller sig så, och inte att man t.ex. swishat iväg sin del av kostnaden.Nu skrev@Ragnar Gatt kompisen skulle betala "resan", vilket jag tolkar som just hela resan (en paketresa får man anta eftersom allt skulle betalas i en betalning), och då blir det tämligen omöjligt att uppfylla kriterierna för att vara försäkrad.Klicka för att utvidga...
Mycket osannolikt att det skulle gälla. Kostnaden finns ju, och du har inte betalat den. Flyget och hotellet var inte gratis för att jobbet betalade den. Jag skulle säga att en sådan jobbresa är typexempel på när försäkringen inte SKA gälla; du bör i så fall vara försäkrad genom jobbet.iceland skrev:Nyfiken på om ”hela resans kostnader” även kan vara exklusive både flyg och boende? Om det är en jobbresa till exempel, där både flyg och boende bekostas av jobbet, och du hyr bil på destinationen med ditt Amex. Gäller hyrbilsförsäkringen trots att du inte haft några utgifter på varken flyg eller boende?Klicka för att utvidga...
Rimlig slutsats i det exemplet. Tidigare exemplet där du betalar flygresan, men säg att dina föräldrar firar guldbröllop och vill bjuda sina barn med respektive på boende. Det vore konstigt om försäkringarna inte gällde om den utgiften uteblir för att ni får den i gåva så att säga. Kostnaden finns ju även här …Jane Insane skrev:Mycket osannolikt att det skulle gälla. Kostnaden finns ju, och du har inte betalat den. Flyget och hotellet var inte gratis för att jobbet betalade den. Jag skulle säga att en sådan jobbresa är typexempel på när försäkringen inte SKA gälla; du bör i så fall vara försäkrad genom jobbet.Jag inser att det här inte är helt i linje med vad jag precis sa gällande om en kompis betalar ditt boende. I mina tankar låg snarare att man bodde HOS någon, så att det faktiskt inte finns någon kostnad för boendet.Klicka för att utvidga...
Det händer att föräldrarna bokar något stort boende som de bjuder på, men vi barn står för vår egen transport dit etc (dvs flyg).Jane Insane skrev:Jag inser att det här inte är helt i linje med vad jag precis sa gällande om en kompis betalar ditt boende. I mina tankar låg snarare att man bodde HOS någon, så att det faktiskt inte finns någon kostnad för boendet.Klicka för att utvidga...