Amex - Säga upp?

tostarp

New member
Är det fler än jag som planerar att säga upp Amex?



Jag tycker upplägget är kanonbra (speciellt med 241 och låga skatter) men jag börjar härskna till på att tillgängligheten på bonusresor är i princip obefintlig. Mitt högst prioriterade mål med att samla EB-poäng är att kunna åka longhaul i business, vilket är som att vinna på lotto om man hittar när man vill åka. Det som retar mig mest är att SAS hellre låter C-säten åka tomma isf att öppna upp dom till EB.



Jag är vidare övertygad om att väldigt många Star-Alliance bokningar som görs (och som kostar pengar för SAS) tillkommer för att man inte öppnar upp egna säten. Hur SAS tänker här fattar jag inte?



Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen. Skatterna inom M&M är visserligen inte trevliga, men man kan iallafall åka när man vill.



Jag har nästan 1 miljon EB-poäng men har nästan gett upp då jag inte bara kan sticka med kort varsel utan vill ha lite planering. Jag är inte intresserad av att köpa hörlurar o annat skit med mina EB-poäng, jag vill flyga..!



Hela detta forum handlar till mångt o mycket om hur man ska trixa med olika saker för att kunna flyga dit man vill och när man vill (vilket man oftast inte kan med SAS !).



Fler som tänker som jag ??
 
Jag kommer inte säga upp, 241 vouchern är sjukt värdefull. Har personligen inga problem att boka bonusresor med sas eller Star Alliance. Det hjälper ju dock att bara boka 1 biljett och kunna vara flexibel och inte behöva åka när skolorna är stängda.



SAS har nästan alltid fullt i Business det som inte sålts går ju åt till uppgraderingar för poäng/pengar. Att sälja ut dessa platser inte förväg som awards blir risky då de inte kan sälja sista minuten platser som trots allt bokas tämligen ofta.
 
Tostarp skrev:Är det fler än jag som planerar att säga upp Amex?Jag tycker upplägget är kanonbra (speciellt med 241 och låga skatter) men jag börjar härskna till på att tillgängligheten på bonusresor är i princip obefintlig. Mitt högst prioriterade mål med att samla EB-poäng är att kunna åka longhaul i business, vilket är som att vinna på lotto om man hittar när man vill åka. Det som retar mig mest är att SAS hellre låter C-säten åka tomma isf att öppna upp dom till EB.Jag är vidare övertygad om att väldigt många Star-Alliance bokningar som görs (och som kostar pengar för SAS) tillkommer för att man inte öppnar upp egna säten. Hur SAS tänker här fattar jag inte?Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen. Skatterna inom M&M är visserligen inte trevliga, men man kan iallafall åka när man vill.Jag har nästan 1 miljon EB-poäng men har nästan gett upp då jag inte bara kan sticka med kort varsel utan vill ha lite planering. Jag är inte intresserad av att köpa hörlurar o annat skit med mina EB-poäng, jag vill flyga..!Hela detta forum handlar till mångt o mycket om hur man ska trixa med olika saker för att kunna flyga dit man vill och när man vill (vilket man oftast inte kan med SAS !).Fler som tänker som jag ??Klicka för att utvidga...


Har du kollat på Awardhacks ?



Finns många lediga men det är främst till USA just nu.
 
palmen skrev:Jag kommer inte säga upp, 241 vouchern är sjukt värdefull. Har personligen inga problem att boka bonusresor med sas eller Star Alliance. Det hjälper ju dock att bara boka 1 biljett och kunna vara flexibel och inte behöva åka när skolorna är stängda.SAS har nästan alltid fullt i Business det som inte sålts går ju åt till uppgraderingar för poäng/pengar. Att sälja ut dessa platser inte förväg som awards blir risky då de inte kan sälja sista minuten platser som trots allt bokas tämligen ofta.Klicka för att utvidga...
+1 på den. Jag ser också AMEX 2-4-1 som otroligt värdefull, håller med om att SAS på long-haul har mycket begränsad tillgänglighet särskilt när man som jag vill planera långt i förväg men det kompenseras mer än väl med tillgänglighet hos Star A. Har tex bokat C med Eva Air över höstlovet samt C med Lufthansa till Denver i februari. Kul att testa business på olika bolag



Vill jag åka med SAS så använder jag MC Premium
 
Även om tillgängligheten till Asien med Star Alliance är väldigt skral just nu så ser jag inte det som ett skäl att säga upp kortet. Så länge man är flexibel och kan resa dit bonusplatserna finns och inte fixerar sig på ett visst resmål/datum så upplever jag sällan några problem att hitta tillgänglighet.



Miles&More är bättre i avseendet att du har lite mer tillgänglighet från Skandinavien på Lufthansa Group, men att betala 8000kr i skatter och bränsletillägg tar emot. Likaså högre poängkostnad pga avsaknad av poängrabatter.
 
Jag gillar inte SAS men får nog ändå säga att Amex-erbjudandet är kanon. Man behöver inte ens flyga SAS för att använda det.



Och nej, det är ont om bonusplatser ibland, framförallt på populära tider och destinationer. Men långsiktig planering eller flexibilitet nära inpå resan brukar lösa det. Men det funkar inte att komma på i maj att man vill lägga sommarsemestern med sambo och tre kids i Tokyo och förvänta sig att åka business direkt från Köpenhamn.



Mitt förslag är att eftersom du ändå inte vill flyga SAS så bränn dina poäng och fortsätt på din inslagna kurs på Lufthansa om det funkar bättre för dig. Finns ju liksom inget självändamål med att vara trogen sas om det inte passar.
 
Tolkar det som att det snarare är EB du vill ge upp än Amex.



Håller med JonasC ovan gällande att vara flexibel med resmål. Jag ligger aldrig på låset för att boka bonusplatser med SAS (eller annan i *A) men har utan större problem fått till 2-3 resor om året i longhaul C (för upp till åtta personer men vanligtvis två). Förväntar mig dock inte direktflyg eller liknande.



Tillgängligheten på SAS egna flighter är dock inte så viktig för mig då de med vissa undantag ändå inte flyger dit vi vill åka.
 
Tostarp skrev:Är det fler än jag som planerar att säga upp Amex?Jag tycker upplägget är kanonbra (speciellt med 241 och låga skatter) men jag börjar härskna till på att tillgängligheten på bonusresor är i princip obefintlig. Mitt högst prioriterade mål med att samla EB-poäng är att kunna åka longhaul i business, vilket är som att vinna på lotto om man hittar när man vill åka. Det som retar mig mest är att SAS hellre låter C-säten åka tomma isf att öppna upp dom till EB.Jag är vidare övertygad om att väldigt många Star-Alliance bokningar som görs (och som kostar pengar för SAS) tillkommer för att man inte öppnar upp egna säten. Hur SAS tänker här fattar jag inte?Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen. Skatterna inom M&M är visserligen inte trevliga, men man kan iallafall åka när man vill.Jag har nästan 1 miljon EB-poäng men har nästan gett upp då jag inte bara kan sticka med kort varsel utan vill ha lite planering. Jag är inte intresserad av att köpa hörlurar o annat skit med mina EB-poäng, jag vill flyga..!Hela detta forum handlar till mångt o mycket om hur man ska trixa med olika saker för att kunna flyga dit man vill och när man vill (vilket man oftast inte kan med SAS !).Fler som tänker som jag ??Klicka för att utvidga...
Jag sa upp mitt Elite i slutet av April.

Flyger och handlar för lite.

Ansöker förmodligen om ett nytt nästa år.
 
Kommer göra mig av med Elitkortet när LTG är inkasserat, eftersom de 20 000 bonuspoängen inte behövs.
 
1683468813373-png.142154


1683468813373-png.142154
 
Jag ser att det finns olika åsikter om värdet av Amex och EB vilket i sig är bra, men hur är det möjligt att det ser ut så här om nio månader? Lojaliteten mot ett program som iofs är bra men som egentligen inte ger ett dugg gentemot den som deltar är nästan att anse som falsk marknadsföring...
 
Den där sidan är hekt värdelös, använd vanliga sökningen istället och bocka i poäng så kan du se hela månaden.

Nyttja någon av de gratis tjänster som visar när det finns sas awards så slipper du leta mer än nödvändigt.




Tostarp skrev:Jag ser att det finns olika åsikter om värdet av Amex och EB vilket i sig är bra, men hur är det möjligt att det ser ut så här om nio månader? Lojaliteten mot ett program som iofs är bra men som egentligen inte ger ett dugg gentemot den som deltar är nästan att anse som falsk marknadsföring...Klicka för att utvidga...
Anledningen till att det ser ut så om 9 månader är för att biljetter släpptes för 2 månader sedan och mycket har redan bokats upp av andra. Det är dessutom en månad med sportlov med extra högt tryck.



SAS har dessutom extremt få flyg till Asien pga kriget i Ukraina och Bangkok awards har inte släppts ännu.
 
Söker du motsvarande till Nordamerika så finns det avgångar till samtliga destinationer utom Miami och Boston varje dag i plus (eller go). Asien är ovanligt tomt, men det kan ju ha att göra med osäkerheten på hur det går att flyga dit på så lång sikt.



Sas i business för 2 är väldigt svårt om man inte är flexibel, men det är inte heller något som sas lovar. Men plus brukar gå rätt bra tycker jag - men jag åker mest på nordamerika.



Partner brukar ha fler awards och där är fortfarande amex 241 vouchern extremt värdefull tycker jag. Däremot är sökverktyget uselt.



Det låter som Lufthansa kanske matchar dig bättre, utifrån dina krav. Men då är det ju i första hand eurobonus du ska dumpa och inte amex. Kanske kombinera en all in på Lufthansa med ett amex platinum för de förmåner det har med FastTrack och lounge de gånger du inte flyger lh.



Förutsatt att du flyger nog revenue för att nå senator. Eurobonus är ju generellt väldigt lätt att nå star gold i, och ännu lättare med amex....
 
Tostarp skrev:Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen.Klicka för att utvidga...


Tostarp skrev:Lojaliteten mot ett program som iofs är bra men som egentligen inte ger ett dugg gentemot den som deltar är nästan att anse som falsk marknadsföring...Klicka för att utvidga...
Intressant att du betraktar det som att syftet med ett lojalitetsprogram är ett lojalitet mot själva programmet och inte att lojalitetsprogrammet syftar till bygga lojalitet mot (eller åtminstone frekvent användning av) flygbolaget? Din kommentar ovan visar ju att du inte flyger med SAS längre, så du är väl redan en förlorad kund för dem?



Skulle fler släppta SAS-bonusplatser i premiumkabin på long haul få dig att också flyga mer med SAS på revenue-biljetter? Om ditt svar är nej, är du kanske en kund som det inte är ekonomiskt rationellt för SAS att försöka få tillbaka? Du ska nog inte förvänta dig att ett flygbolag som under en längre tid varit under akut konkurshot (och fortfarande inte är ur den situationen) ägnar sig åt välgörenhet. Sedan skulle väl alla här gärna se att SAS släppte huvuddelen av platserna i business som bonusplatser, men det lär knappast hända även om de åter skulle bli lönsamma.
 
Ja ni har nog rätt, jag kommer nog inte gå tillbaks till SAS bara för att dom skulle släppa fler bonusplatser. Får väl bränna poängen på hörlurar, kattmat eller något annat nyttigt...
 
Låter som Amex cash back är ett bättre val för dig om du spenderar mycket på kortet. Amex platinum är kanske ointressant om du alltid flyger business och har tillgång till lounge ändå.



Jag är ny till AMEX och räknade ut för mig att bästa kombo var platinum i mitt namn, cash back i fruns, med varsitt extra kort gratis.



Köper allt på cash back förutom resor för att få Platinums försäkring. Och till sist ett Northmill kort för transaktioner i andra valuta och kontantuttag i utlandet utan valutapåslag eller avgifter.
 
@Tostarp Jag har sedan länge slutat (försöka) boka business-award med SAS, bokar bara *A-award. Jag har extremt svårt att få semester (måste ansöka senast 9 mån innan) men upplever att det alltid går att lösa om man har ett par alternativ. Vi är alltid 2 som reser. SAS Amex 2-4-1 voucher är ju svåröverträffad vad gäller värde och har du kring miljonen EB-poäng kan du lika gärna lägga 165K poäng (för 2) till Tokyo. För mig som utgår från ARN tar jag lika gärna eller hellre ett stopp i FRA/LHR som i CPH.
 
Låter som en bra plan. Ja jag vet att jag låter lite neggo, men det är det ni är till för. Dvs att stödja en gammal EB-JUNKIE som har svårt att inse att saker o ting förändras och att det aldrig blir som förr...måste erkänna att jag fortfarande drömmer om Tallinn lite då o då när det blivit lite för mycket fin-fika...undrar hur f-n det kommer gå när man är typ 85? Rehab med F-stol o rollator??
 
Back
Top