Använda poäng under Covid-kaoset

intuition

New member
Vad är bästa sätt att använda Eurobonus poäng under den här besvärliga perioden? Award på star alliance är ju avstängt, t.ex. Jag inser att det alla tillgängliga användningsområden troligen ger ganska dåligt pang-för-pengarna, men finns det något som är mindre dåligt än andra?
 
Precis som tidigare torde det vara SAS bokningar på longhaul. Förutsatt att du alltså bokar nu och flyger senare. Och SAS-bokningar kan man ju fortfarande göra, det är väl bara Star som inte går



Har inte hållit koll på priserna men annars brukar man ju kunna hitta riktiga sweetspots på inrikes också med kort varsel när ordinarie blijetter är dyra. Har som sagt inte hållt koll på priserna där nu, och det förutsätter ju at tman faktiskt måste resa också.
 
ante_77 skrev:Man kan t.ex flyga SVG-OSL i plus och blåsa sin 2-4-1 för en nätt summa med poängKlicka för att utvidga...
Nej, det kan man inte. I alla fall inte den du markerat. 2-4-1 går bara att använda på rena awards, det som SAS kallar "SAS Bonus". Det du har markerat är en ordinarie biljett prissatt i poäng.
 
För att sammanfatta - i praktiken kan EB poäng bara användas på sas-flyg f.n.

Det lär ligga en bit in i framtiden att de andra alternativen öppnar igen.



Så antingen avvaktar man och hoppas att det inte blir konkurs och poängen försvinner, eller så bokar man med sas och hoppas att det inte blir konkurs och att flyget ställs in
 
intuition skrev:För att sammanfatta - i praktiken kan EB poäng bara användas på sas-flyg f.n.Det lär ligga en bit in i framtiden att de andra alternativen öppnar igen.Så antingen avvaktar man och hoppas att det inte blir konkurs och poängen försvinner, eller så bokar man med sas och hoppas att det inte blir konkurs och att flyget ställs inKlicka för att utvidga...


Borde väl gå att köpa ett Zupergift - Presentkortet för alla tillfällen Zupergift.com Zupergift - Ett presentkort, många valmöjligheter

presentkort varje vecka (3230 poäng för 100kr ser det ut som de kostar) och sedan lägga ihop dem där man vill använda dem

åtminstone om det är i en fysisk butik




danielhog skrev:Uttaget i shopen är begränsat till 5000 poäng/dag.Klicka för att utvidga...


De har försämrat ännu mer, nu är det bara 5000/vecka



Varje EuroBonus-medlem kan därför för tillfället, endast använda 5000 EuroBonus-poäng/vecka i EuroBonus Shop.
 
ekf skrev:Nej, det kan man inte. I alla fall inte den du markerat. 2-4-1 går bara att använda på rena awards, det som SAS kallar "SAS Bonus". Det du har markerat är en ordinarie biljett prissatt i poäng.Klicka för att utvidga...
Ja, det glömde jag bort.

Men det för inget då en stavanger - oslo i plus lätt är värt dom poängen
 
Min tolkning är nog att det bara är samma sak som vi redan vet om - att det inte går att växla poäng mellan SAS och deras partners. Dvs ganska välkänt i flygkretsar, kanske mindre känt hos den stora krets EB medlemmar som inte frekvent växlar poäng och liknande.

Jag läser alltså inte in något nytt utan bara att stoppet på växlingar mm är här för att stanna ett bra tag. T.ex. till dess att de klarat av att återbetala alla skulder för oflugna biljetter...
 
Homer skrev:...De har försämrat ännu mer, nu är det bara 5000/vecka Varje EuroBonus-medlem kan därför för tillfället, endast använda 5000 EuroBonus-poäng/vecka i EuroBonus Shop.Klicka för att utvidga...


Nu är gränsen 30 000 poäng/månad.

Så något förbättrat, men fortsatt mycket begränsat.





Överföring till coop är öppnat, det står inget om någon begränsning där, är det någon som provat att flytta ut större mängder poäng till Coop?
 
intuition skrev:...Överföring till coop är öppnat, det står inget om någon begränsning där, är det någon som provat att flytta ut större mängder poäng till Coop?Klicka för att utvidga...
Konstaterar att begränsningen 30k inte gäller för partneröverföring till Coop.
 
Har en bokning till LON på fredag. UD avråder. Bokningen gjord i våras med poäng som gått ut nu. Tallinn säger att om jag avbokar/rebookar faller poängen och att det enda som kan hjälpa mig ge poängen nytt liv är om SAS ställer in. Har de rätt eller kan HUACA till Tallinn eller guldsupporten hjälpa? Ingen 2-1 använd för bokningen.
 
Sir Lemon skrev:guldsupportenKlicka för att utvidga...
Det finns ingen ”guldsupport” som du kan ringa. Du hamnar hos vanliga kundtjänst, förvisso med prioritet i kön och bättre öppettider men ändock - vanliga kundtjänst. Därmed också den servicegrad man kan vänta sig därifrån.
 
Körde HUACA och den sannolikt indiske Sas-medarbetaren hjälpte mig boka om utan kostnad och med användande av de utgångna poängen, eftersom de för ngn vecka sedan ändrat några minuter på en av de ursprungliga flighterna. På det viset kunde det kallas ”involuntary change”. I Tallinn räknades det inte så, eftersom det var mer än 4 dagar efter de meddelat ändringen och min rätt till rebooking ansågs förfallen.
 
Hur ser det ut bland forumvännerna med Eurobonuspoäng som förfaller under corona-krisen? Jag har 2000 poäng som förfaller sista september, men jag kan tänka mig att det är en piss i nilen jämfört med många andra?



Någon borde väl ha 100 000 poäng som förfaller? Hur resonerar ni kring vad ni ska göra?



Har någon hört från SAS att giltighetstiden på poäng förlängs pga begränsad möjlighet till utnyttjande av poängen? Så som har skett med Eurobonusstatus och vissa amex-vouchrar.
 
Gus skrev:Har någon hört från SAS att giltighetstiden på poäng förlängs pga begränsad möjlighet till utnyttjande av poängen? Så som har skett med Eurobonusstatus och vissa amex-vouchrar.Klicka för att utvidga...


Ja, om du har bokat med poäng som förfaller, och den bokningen sedan ställs in av SAS - då har man fått förlängd giltighet på poäng.
 
Jag har strax över 50k poäng som förfaller den sista denna månad.

Har inte för avsikt att boka någon resa så länge alla covid-restriktioner pågår.

Vad borde jag göra för att ”rädda” poängen?

Tappade drygt 30k poäng så här års förra året gör att jag inte vidtog någon åtgärd...
 
Niclas Nygren skrev:Jag har strax över 50k poäng som förfaller den sista denna månad.Har inte för avsikt att boka någon resa så länge alla covid-restriktioner pågår.Vad borde jag göra för att ”rädda” poängen?Tappade drygt 30k poäng så här års förra året gör att jag inte vidtog någon åtgärd...Klicka för att utvidga...
Det du bör göra är så klart att boka en resa lite framåt i tiden så att du använder poängen. Du kan ju alltid avboka/omboka. Tänk bara igenom noga vilken destination du vill åka till.
 
Sir Lemon skrev:Det du bör göra är så klart att boka en resa lite framåt i tiden så att du använder poängen. Du kan ju alltid avboka/omboka. Tänk bara igenom noga vilken destination du vill åka till.Klicka för att utvidga...


Man kan inte avboka och få tillbaka utgånga poäng, förutom om flyget ställs in. Det finns dessutom en risk att regeln att man får omboka slutar att gälla, om corona-situationen förbättras.
 
Back
Top