Arlanda-Copenhagen-Seoul-Manila

hanso

New member
Vi har en resa till Manila snart.

Vi har två separata biljette ARN-ICN på en och sedan ICN-MNL på en annan med mellanlandning på ca 3 timmar.

Tror ni att det finns möjlighet att checka bagaget hela vägen så man slipper ta ut det i Seoul och checka in det igen för sista biten?

HansO skrev:Vi har en resa till Manila snart.Vi har två separata biljette ARN-ICN på en och sedan ICN-MNL på en annan med mellanlandning på ca 3 timmar.Tror ni att det finns möjlighet att checka bagaget hela vägen så man slipper ta ut det i Seoul och checka in det igen för sista biten?Klicka för att utvidga...
Vilka bolag flyger ni?

Hei!

Skal samme routing i desember.. på telefonen bekreftet SAS at det burde gå iorden. Hold oss gjerne oppdatert på din reise.

Jag har precis hjälpt frun att checka in på denna resa till Manila via Seoul med SAS och vidare från Seoul med Korean Air.

Mycket kunnig och trevlig agent på Arlanda. Det gick bra att få bagaget hela vägen med två separata biljetter.

Förutsättningen är att det är tillräckligt lång tid mellan flygen och det viktigaste att det är samma bagage regler.

Först blev vi nekade men jag stod på mig och efter att kallat på Supervisorn gick det aldeles utmärkt med nämnda regler.

Jag följer efter på tisdag med samma resa och hoppas att det går lika bra då. Annars skriver jag om det på forumet.

HansO skrev:Jag har precis hjälpt frun att checka in på denna resa till Manila via Seoul med SAS och vidare från Seoul med Korean Air.Mycket kunnig och trevlig agent på Arlanda. Det gick bra att få bagaget hela vägen med två separata biljetter.Förutsättningen är att det är tillräckligt lång tid mellan flygen och det viktigaste att det är samma bagage regler.Först blev vi nekade men jag stod på mig och efter att kallat på Supervisorn gick det aldeles utmärkt med nämnda regler.Jag följer efter på tisdag med samma resa och hoppas att det går lika bra då. Annars skriver jag om det på forumet.Klicka för att utvidga...
Finns det en regel som säger att man har rätt till detta med tillräckligt långt byte på två separata biljetter? Har aldrig hört talas om det.

Däremot är det helt möjligt att göra när flygbolagen har interline avtal, men de har mig veterligen ingen skyldighet att göra det.

Hej!

Jag reser också med SAS och funderar på att övernatta på T2 och ta ett flyg till Japan dagen efter. Det blir separat biljett med Korean och det är inte säkert att jag lyckats checka in när jag landar. Så då är frågan hur det funkar på ICN. Var det någon säkerhetskontroll där ni behövde visa biljett? Reser utan bagage.

Hej,

Gjorde resan för en vecka sedan.

Gick utmärkt att precis som frun checka väskan hela vägen.

Bordingkortet kan de inte skriva ut på Arlanda men det finns en transfer disk i Seoul innan säkerhetskontrollen där man får sitt bordingkort.

Passar på och frågar om kommande resa, CPH-AMS-ICN med KLM, sen 14 timmar layover över natten sen vidare till Jakarta (CGK) - Singapore med Garuda Indonesia, allt på samma biljett. Behöver jag plocka ut bagage på ICN och checka in dagen efter eller dyker väskorna upp i Singapore?

HansO skrev:Hej,Gjorde resan för en vecka sedan.Gick utmärkt att precis som frun checka väskan hela vägen.Bordingkortet kan de inte skriva ut på Arlanda men det finns en transfer disk i Seoul innan säkerhetskontrollen där man får sitt bordingkort.Klicka för att utvidga...
Tack för info. Då återstår att se om de vill checka in mig och släppa in mig i transitområdet 20 timmar innan flygningen. Finns ett hotell airside och det hade varit en dålig affärsidé om det inte gick att ta sig dit.

Testade inte detta utan "gick iland" några dagar i Seoul. Bra incheckning och lounge med Korean på ICN! Åkte ekonomi som EBG till Naha, Okinawa.

Då AsianMiles/Oneworld har väldigt begränsat med fortsättningsflyg ifrån Europa till Arlanda hamnar jag ofta i denna situation. Bokar resor med utgång ifrån HKG och flyger till någon CX destination, som Milano, Frankfurt, Amsterdam osv. Har provat många olika varianter av requests att få bagaget incheckat hela vägen och de är otroligt varierande respons.

Bäst går detta normalt på HKG flygplats, många helt utan knussel fixar de direkt. Men jag har också stött på CX personal där man i princip får en utskällning att såhär ska du minsann inte boka och jag gör dig en stor tjänst att jag fixar detta nu. Till de värsta casen som i Barcelona där vi skulle flyga till Frankfurt och därifrån vidare med CX till HKG, vi försökte stå på oss att de måste kunna boka oss hela vägen, tillkallade en mer senior person, men efter en lång diskussion var de tydligt att de verkligen har inte den tekniska möjligheten i sitt system att göra detta (trots interline avtal på plats)

I början när jag gjorde denna typ av bokningar hade jag rätt tighta byten då jag räknade med att de ska funka. Efter Barcelona "incidenten" där de blev rejält stressigt att få ut väskorna osv (vi hann för att flighten var i tid och väskorna kom relativt fort), så har jag börjat acceptera att man får ha lite längre väntetid inbyggt i bytet.

Back