Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

maswan

New member
De här planerna har ju diskuterats i flera trådar, men inte särskilt lätthittade (om Brommas nerläggning, SAS inrikes till T5, etc). Nu när det har kommit upp lite mer information kanske det kan vara relevant att lägga in en dedikerad tråd i ämnet.



Här är det som jag inte har sett förrän nyss, och ej heller sett i forumet:



1, Skiss på nya piren: Ny pir - Swedavia Extranet - tre stora brygghus som kan hantera två små eller ett stort plan samtidigt. Som uppföljning kommer fyra nya på andra sidan senare.



2, Bredare gång mellan pir A och B, med rullband: T5 2050 - Swedavia Extranet - Äntligen!



3, Ny säkerhetskontroll i T5: Frågor och svar - Swedavia Extranet - "Den gemensamma säkerhetskontrollen kommer att byggas mittemot incheckningsdiskarna i terminal 5, från incheckningsdisk 45-81. Det innebär att flera av servicekontoren för flygbolagen och marktjänstbolagen kommer att erbjudas en ny plats." Här är jag lite förvirrad och förstår inte riktigt precis hur det är tänkt att det ska se ut. Men det kanske kommer mer om det senare.



Lite mer information om uppgradering av bagagesystemet etc finns på: Projektinformation - Swedavia Extranet
 
maswan skrev:De här planerna har ju diskuterats i flera trådar, men inte särskilt lätthittade (om Brommas nerläggning, SAS inrikes till T5, etc). Nu när det har kommit upp lite mer information kanske det kan vara relevant att lägga in en dedikerad tråd i ämnet.Här är det som jag inte har sett förrän nyss, och ej heller sett i forumet:1, Skiss på nya piren:Ny pir - Swedavia Extranet- tre stora brygghus som kan hantera två små eller ett stort plan samtidigt. Som uppföljning kommer fyra nya på andra sidan senare.2, Bredare gång mellan pir A och B, med rullband:T5 2050 - Swedavia Extranet- Äntligen!3, Ny säkerhetskontroll i T5:Frågor och svar - Swedavia Extranet- "Den gemensamma säkerhetskontrollen kommer att byggas mittemot incheckningsdiskarna i terminal 5, från incheckningsdisk 45-81. Det innebär att flera av servicekontoren för flygbolagen och marktjänstbolagen kommer att erbjudas en ny plats." Här är jag lite förvirrad och förstår inte riktigt precis hur det är tänkt att det ska se ut. Men det kanske kommer mer om det senare.Lite mer information om uppgradering av bagagesystemet etc finns på:Projektinformation - Swedavia ExtranetKlicka för att utvidga...




fråga tre;

Hörde i somras av en bekant att en ny säkerhetskontroll ska placeras en våning upp, på plan fyra, där allt flöde för hela T5 hamnar. Ungefär mellan Pontus i the Air och SAS lounger, vilket i så fall ger direkt närhet till SAS lounger. Det planeras också för nya butiker och restauranger efter säkerhetskontrollen.
 
Säkerhetskontrollen verkar ha ett udda läge men måste nästan betyda att den flyttar upp eller ned en våning och att det är bara ingången som ligger på "fel" sida.



Sen det här guldkornet:


På plan 2 utvecklas befintlig bussangöring för dynamisk uppställning – och får ett större tak över sig än i dag.3. Vad är dynamisk uppställning?Bussarna anvisas till ett hållplatsläge som är ledigt i stället för till en fast angöringsplats, ”busstolpe”.Klicka för att utvidga...


Hur tänker man här? Rimligen tänker de att de ska använda större delen av ytan som idag används till busshållplatser till något annat. Det jag däremot inte förstår är var passagerarna ska vänta. Det måste finnas en större "väntsal" som inte är helt opraktisk när bussen väl kommer och särskilt om det redan finns bussar på plats.
 
Färre plan ska angöra terminalen utan passagerare ska bussas in till terminalen.




9. Varför bygger vi en nya bussgater vid gateområde 11-24?Terminal 5 anpassas för utökad bussning av resenärer från flygplanen som står på separata uppställningsytor på flygplatsen. Nya bussgater byggs vid gateområde 11-24, framför allt för bussning från de nya uppställningsplatserna vid terminal 2.Klicka för att utvidga...
 
Marsan skrev:fråga tre;Hörde i somras av en bekant att en ny säkerhetskontroll ska placeras en våning upp, på plan fyra, där allt flöde för hela T5 hamnar. Ungefär mellan Pontus i the Air och SAS lounger, vilket i så fall ger direkt närhet till SAS lounger. Det planeras också för nya butiker och restauranger efter säkerhetskontrollen.Klicka för att utvidga...


Tack, då förstår jag lite bättre hur det är tänkt! Får hoppas att de tar höjd för snabb fast track också.




Fredrik skrev:Sen det här guldkornet:Hur tänker man här? Rimligen tänker de att de ska använda större delen av ytan som idag används till busshållplatser till något annat. Det jag däremot inte förstår är var passagerarna ska vänta. Det måste finnas en större "väntsal" som inte är helt opraktisk när bussen väl kommer och särskilt om det redan finns bussar på plats.Klicka för att utvidga...


Tja, rätt implementerat så att det skyltas upp en 15 minuter i förväg vilken hållplats bussen kommer till så borde det väl funka? Behöver man vänta länge hänger man väl ändå inne i ankomsthallen, speciellt vintertid. Vet inte heller om man tänker sig mindre yta, eller större kapacitet att hantera fler bussar.
 
Det framgår inte vad jag kunde se.



Bussning brukar de flesta se negativt på så varför de verkar tro att det är ett steg framåt förstår jag inte.
 
Det tar väl mindre fysisk plats, och därmed kan man öka antalet plan utan att behöva bygga lika stort (stort=dyrt). Dessutom blir det väl effektivare för plan som övernattar men inte ska iväg riktigt tidigt, man slipper bogsera bort och tillbaka.



Effektivitet för *passageraren* brukar ju inte vara det dom prioriteras på Arlanda (shopping är mycket viktigare), men om det ger effektivare operations ses det nog som positivt.
 
Jag förstod swedavias text lite annorlunda, att de nya uppställningsplatserna och bussgaterna var ersättning för de som försvinner när de bygger den nya piren och att det nya var att de skulle få plats att även ställa upp ett par A380s. Men det var rätt luddigt, så jag kan mycket väl ha helt fel där.
 
maswan skrev:Jag förstod swedavias text lite annorlunda, att de nya uppställningsplatserna och bussgaterna var ersättning för de som försvinner när de bygger den nya piren och att det nya var att de skulle få plats att även ställa upp ett par A380s. Men det var rätt luddigt, så jag kan mycket väl ha helt fel där.Klicka för att utvidga...
Utgå från sämsta möjliga scenario så hamnar du nog rätt nära vad Swedavia hittar på. De är ju som sagt inte helt måna om passagerarens upplevelser...
 
agehall skrev:Utgå från sämsta möjliga scenario så hamnar du nog rätt nära vad Swedavia hittar på. De är ju som sagt inte helt måna om passagerarens upplevelser...Klicka för att utvidga...


God punkt, bäst att förbereda sig på busslastning av en fullsatt A380, med bussning från T5 till uppställningsplats bortom T2. Och försök till att sälja det genom att glatt anonsera att de äntligen erbjduer innovativa lösningar som flygbolagen efterfrågar.
 
Så Arlanda, som om något skulle behöva förtätas och har för osmidiga transporter mellan T2-T4-T5, ska dels istället förlängas med en ny pir åt fel håll och dessutom få fler bussgater..hurra. Finns det verkligen inget sätt att använda ytan mellan befintliga terminaler (ta bort T3 och SkyCity)?
 
Exakt så. Utbyggnad borde rimligen ske där T3 ligger idag men den tanken har aldrig slagit någon som bestämmer.
 
Fredrik skrev:Exakt så. Utbyggnad borde rimligen ske där T3 ligger idag men den tanken har aldrig slagit någon som bestämmer.Klicka för att utvidga...


Det är ju nästa steg i utvecklingsplanerna, två stycken pirer på T2, en där T3 ligger och en i andra ändan av T2. I Sundströms rapport stod det att dessa skulle vara "gå-gater", dvs trappa ner på marken istället för brygga, och att all inrikes skulle flytta till T2.



Annars håller jag med att för resenärer så skulle det vara mycket bättre om man gjorde ett större omtag och gjorde sig av med sky city och byggde om arlanda till ett betydligt kompaktare U med pirer i hörnen, men det lär inte hända med ett swedavia som vi har idag. Och ur en utbudssynvinkel så skulle det ju också kunna vara dåligt, eftersom en av arlandas fördelar över t ex kastrup är ju att arlanda är billigare för flygbolagen, och om de ska ta in kostnaden för att bygga om ordentligt på avgifter så lär de gå upp.
 
rvarttinen skrev:Neeej, inte bussar - tycker inte om detta med att bussas till och från planet! Besvärligt, och nu kommer det till Arlanda?Klicka för att utvidga...


Det finns redan på Arlanda! Används turligt nog inte så mycket, men både T5 och T4 har bussgater och jag har använt dem i båda terminalerna.
 
maswan skrev:Det finns redan på Arlanda! Används turligt nog inte så mycket, men både T5 och T4 har bussgater och jag har använt dem i båda terminalerna.Klicka för att utvidga...
Nej, precis. turligt nog så används de sällan. Har faktiskt inte behövt åkt buss till och från terminalbyggnaden på Arlanda någon gång. Däremot verkar det mer vanligt på många andra ställen, som t.ex: MUC, DXB (anti-prioboarding med Emirates!) och AUH. Där har det varit annat än angenäma upplevelser, oftast utan prioboarding och alla ska samsas i samma trånga buss, långa väntetider, osv.
 
agehall skrev:Utgå från sämsta möjliga scenario så hamnar du nog rätt nära vad Swedavia hittar på. De är ju som sagt inte helt måna om passagerarens upplevelser...Klicka för att utvidga...
På Landvetter tycker jag de försöker iallafall .

Där har man ju till exempel slagit ihop inrikes och utrikes.
 
maswan skrev:Det är ju nästa steg i utvecklingsplanerna, två stycken pirer på T2, en där T3 ligger och en i andra ändan av T2. I Sundströms rapport stod det att dessa skulle vara "gå-gater", dvs trappa ner på marken istället för brygga, och att all inrikes skulle flytta till T2.Annars håller jag med att för resenärer så skulle det vara mycket bättre om man gjorde ett större omtag och gjorde sig av med sky city och byggde om arlanda till ett betydligt kompaktare U med pirer i hörnen, men det lär inte hända med ett swedavia som vi har idag. Och ur en utbudssynvinkel så skulle det ju också kunna vara dåligt, eftersom en av arlandas fördelar över t ex kastrup är ju att arlanda är billigare för flygbolagen, och om de ska ta in kostnaden för att bygga om ordentligt på avgifter så lär de gå upp.Klicka för att utvidga...


Jag kan hålla med om att det låter bra ifrån resenärsperspektiv men jag är inte säker på att man vill ha tätare pirer om man tittar på kapacitet. "Cul-de-sacs" är kassa för att få upp någon kapacitet eftersom man blockerar massor med gater så fort någon pushar. I nuläget har Arlanda utrymme att pusha och få in någon på andra sidan (har också för mig att jag vart med om att vi pushat och sedan taxat över till "fel sida" för att köra om någon på vägen ut. Ifall du bygger en smalare platta kommer detta inte fungera vilket kommer att påverka flödet.



Där jag jobbar har vi en notorisk cul-de-sac som är U-formad, så två vägar in och en loop runt botten. När ena sidan stängdes pga underhållsarbete var mitt rekord 8 flygplan i kö på taxiväg som väntade på min enda start som pushade i den enda öppningen.



Det går att få cul-de-sacs något effektivare genom att ha dubbla taxilanes, så man kan pusha på ena sidan och komma in på andra samtidigt alternativt pusha till "fel sida" för att lämna plats. Stansted t.ex. är bygtt så (och Arlanda till viss del verkar fungera så). Ifall du förtätar pirerna kommer man tappa detta.





Jag gillar inte heller bussning, men det är ett komplext system med flygplats. Kan mycket väl vara så att man modellerat tätare pirer (ren spekulation ifrån mig, jag har ingen aning om vad alternativen varit i processen) och kommit fram till att det tappar för mycket kapacitet för att vara värt det.
 
crazy voyager skrev:Jag kan hålla med om att det låter bra ifrån resenärsperspektiv men jag är inte säker på att man vill ha tätare pirer om man tittar på kapacitet. "Cul-de-sacs" är kassa för att få upp någon kapacitet eftersom man blockerar massor med gater så fort någon pushar. I nuläget har Arlanda utrymme att pusha och få in någon på andra sidan (har också för mig att jag vart med om att vi pushat och sedan taxat över till "fel sida" för att köra om någon på vägen ut. Ifall du bygger en smalare platta kommer detta inte fungera vilket kommer att påverka flödet.Klicka för att utvidga...


Jag menar alltså ett U med landside på insidan av U:et, med pirer som spretar på utsidan. Ganska likt hur arlanda är idag, fast med större kurva på själva terminalerna, inspirerat av schipol - borde om något ge större vinklar mellan pirerna inte tightare återvändsgränder. Men, det här är väl lite av ett sidospår, tack för kunskapsinlagan dock, det är alltid kul att lära sig något nytt!
 
Back
Top