Senaste nytt

Stockholm eller Köpenhamn - Prisskillnader?!

L.S

Medlem
Den här frågan har säkert avhandlats tidigare (hittar dock inget konkret). Kan någon förklara varför biljetter med SAS alltid (?) blir dyrare om jag bokar en resa (till destination som endast går från CPH)
med utgångspunkt Köpenhamn istället för Arlanda, trots att det billigare alternativet innebär en ytterligare resa?

Danskar är rikare än svenskar, då beräknar datormodellerna att de är villiga att betala mer för samma resa. Samma med Finnair, billigare att boka ARN-HEL-Destination än direkt från HEL.

Danskj*vlar… Är finnarna oxå rikare än oss?

Den här frågan har säkert avhandlats tidigare (hittar dock inget konkret). Kan någon förklara varför biljetter med SAS alltid (?) blir dyrare om jag bokar en resa (till destination som endast går från CPH)
med utgångspunkt Köpenhamn istället för Arlanda, trots att det billigare alternativet innebär en ytterligare resa?

Det handlar om konkurrens. Om man flyger med mellanlandning (ARN-CPH-xxx) finns det oftast fler alternativ. Jämfört med direktflyg (CPH-xxx) är det ofta bara SAS som erbjuder det, och då blir priset högre.

Jag som bor i Malmö och är dansk tycker förstås att det är lite synd att det är så långt till Stockholm. Jag har inga problem med att flyga ARN-CPH först om det innebär att jag kan köpa biljetten flera tusen kronor billigare. Samtidigt kan det kännas lite väl mycket att flyga upp för att sedan flyga tillbaka för att ta sig dit man faktiskt ska - särskilt på hemresan.

Jag fattar, till viss del. Vissa destinationer och kabin/bokningsklasser kan dock bli hemskt mycket dyrare med CPH som utgångspunkt och det går ju inte riktigt hand i hand med SAS Conscious Traveler-koncept.

Det ser likadant överallt, nu senaste resan när jag flög hem från Bali så var det lite dribblande med diverse flygbolag. Slutade med Vietnam Airlines, Bali via Ho Chi Minh till Köpenhamn hamnade på dryga 20' för två i Biz, Ho Chi Minh till Köpenhamn direkt kostade 36'.

De store hubs er overraskende dyre (gælder vel globalt?), hvis man vil flyve direkte. Men for os flynørder, tager vi jo gerne en tur mere for at optjene flere miles og sektorer, vælte os i loungernes fristelser, og nyde den øgede risiko for at noget kan gå galt og dermed udfordre vores ekspertise og få opleve mere eventyr - på godt og ondt...;)

Toppen