Återbetalning av oanvänd PRO biljett för returresan i en ToR-resa

johnnn

New member
Hej Forumet!



Jag ska till USA i April med barnen och deras farmor för ett besök hos USCIS. Efter lång väntan har mina två barn blivit kallade på intervju som ett sista steg i deras process för att få amerikanskt medborgarskap.



Vi är totalt 4 personer som åker. Resan går från CPH till ORD. Jag hittade 4 st businessclass-biljetter för utresan, med fly premium så kändes det som ett tillfälle som man bara inte fick låta passera. Jag bokade dessa 4, 120 000 poäng och 2000 SEK i skatt, superdeal (!) Barnen och deras farmor har aldrig flugit business, så det är verkligen en stor del av resan.



Nu när jag började kolla på hemresan fick jag en smärre chock, en enkel biljett kostar ca 24 000 SEK (!?) Med andra ord inget alternativ. Det går att flyga med andra bolag för runt 5000 kr st, men till saken hör att jag har en SAS Voucher på 14 000 som jag gärna vill utnyttja. Jag har de poäng som skulle täcka en hemresa och en 2-4-1 voucher om det skulle bli aktuellt, problemet är att det inte finns SAS bonusbiljetter de datum jag vill flyga. Det finns Star Alliance Award, men då går jag miste om att kunna flyga direkt (kan eventuellt användas som nödlösning).



Den lösning jag undersöker och vill få er input kring är att köpa en ToR som startar i USA, använda första delen ORD - CPH som vår hemresa, väl hemma, avboka "returresan" CPH - ORD, på så vis kringgå de begränsningar SAS har på enkelbiljetter.



Sas hemsida ger följande information:



Du har rätt till fullständig återbetalning om du avbokar din biljett inom vår flexibla policy för 24-timmars öppet köp eller om du har köpt en av följande biljetter:



- SAS Go Pro



Vidare kan man läsa: "Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan. I detta fall får du din återbetalning efter att du har slutfört din resa."



Jag ringde SAS, agenten jag pratade med blev ganska ställd av frågan, men förstod mitt resonemang och var benägen att hålla med. Hon var dock tvungen att undersöka saken innan hon kunde ge ett officiellt besked.

Medan jag väntar på att hon återkommer, så tänkte jag höra om någon i detta forum har erfarenhet av att avboka en retur-delen av en ToR och begära återbetalning. Var er biljett en PRO biljett och fick ni i så fall tillbaka 100% av biljettpriset för den oanvända biljetten?
 
Nu har jag aldrig gjort det du funderar på, men om du avbokar returen blir det en enkelresa och du kommer att få betala för en enkelresa, vilket kommer att kosta. Jag hade bokar ToR och bara skippat returen, alternativt bokat med annat bolag som säljer billigare enkelbiljetter.
 
If you cancel the return trip, outbound already travelled will be repriced as an one way ticket..



This is noted in the full fare rules when you buy the ticket



skjermbilde-2024-03-06-122232-png.151034
 
Kan du inte lägga returen någon gång i framtiden där du ändå hade tänkt att åka tillbaka för att tex hälsa på? Måste du ju förvisso köpa ny hemresa men du får åtminstone utnyttja vouchern innan den (ev) förfaller
 
Tack för snabb feedback.



Det var ju surt att det räknade om utresan till enkelpris, då faller hela iden.



Det lutar att göra en variant av @Johan F föreslag, lägga återresan långt i framtiden, kring hötslovet v44. Eventuellt använda biljetten då, men hoppas på en tidtabellförändring eller störning som gör att SAS återbetalar den faktiska kostnaden.



EDIT: Stavfel
 
Det "vanliga" som görs i dessa situationer är att boka en ToR och vaska returen. brukar ändå bli billigare än en enkelresa.
 
Om det är en fullt flexibel biljett så kan du också avboka innan avresa om det släpps bonusbiljetter som passar.
 
Jag hittade liknande som du, kräver förstås en del poäng men då bokade jag utresa i fly premium för 5 pax, hemresa i go pro betald med poäng på samma bokning för att den inte skulle bli så dyr att boka som enkel. (Fanns inga bonusresor hem). Tanken är hitta bättre alternativ på hemresan tätare in på för att inte behöva betala cirka 500k poäng som go PRO kostade. (Dvs avboka go PRO efter vi rest iväg och hittat bättre hemresa)
 
Jag hakar på den här tråden med en variant på frågan.



Jag har en Plus Pro Bio HEL-LHR via ARN. En ändrad möteskalender gör att jag behöver stanna i ARN på utresan, dvs efter första benet. Stoppet i Stockholm blir så långt att jag inte hinner vidare till LHR den dagen.

Jag vill inte avboka hela resan eftersom jag behöver ben 1. Jag vill inte heller avboka efter att resan påbörjats eftersom ben 1 nu är så pass dyr att jag i praktiken vaskar hela biljetten. Jag behöver åka till London vid ett senare tillfälle, så ombokning av de sista tre benen känns smart. Reglerna verkar tillåta det




CHANGESANY TIMECHANGES PERMITTED.NOTE -CHANGES PERMITTED FOR REVALIDATION/REISSUE.--------------------------------------------------FARE MAY AT ANY TIME BE REBOOKED IN SAME ORHIGHER BOOKING CLASS IN PLUS PRO BIO.DOWNGRADING TO A LOWER BOOKING CLASS OR A LOWERSERVICE CLASS NOT PERMITTED.WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHERFARE.THE DIFFERENCE SHOULD BE COLLECTED.--------------------------------------------------WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE AREFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT SHOULD BE MADE.Klicka för att utvidga...


Jag ska så klart ringa in för att ordna ombokningen och frågar det här för att vara förberedd på vad jag har att vänta. Eftersom man inte själv kan boka om delar av en resa och inte heller kan boka de sista 3 benen separat ( ARN-LHR // LHR-ARN-HEL är inte den typen av openjaw som går att boka på sas.se) så har jag ingen aning om prissättningen. Och det vore bra att förstå innan man ringer in.



Bokningsklass är B resp A. Kan jag kolla efter de klasserna på ben 2, 3 och 4 och om det finns anta att fare difference inte kommer att bli stor? Eller kommer de att räkna på ett helt annat sätt? Finns det något sätt jag på egen hand kan hitta vilka dagar en ombokning skulle ge ungefär samma fare?
 
intuition skrev:Jag hakar på den här tråden med en variant på frågan.Jag har en Plus Pro Bio HEL-LHR via ARN. En ändrad möteskalender gör att jag behöver stanna i ARN på utresan, dvs efter första benet. Stoppet i Stockholm blir så långt att jag inte hinner vidare till LHR den dagen.Jag vill inte avboka hela resan eftersom jag behöver ben 1. Jag vill inte heller avboka efter att resan påbörjats eftersom ben 1 nu är så pass dyr att jag i praktiken vaskar hela biljetten. Jag behöver åka till London vid ett senare tillfälle, så ombokning av de sista tre benen känns smart. Reglerna verkar tillåta detJag ska så klart ringa in för att ordna ombokningen och frågar det här för att vara förberedd på vad jag har att vänta. Eftersom man inte själv kan boka om delar av en resa och inte heller kan boka de sista 3 benen separat ( ARN-LHR // LHR-ARN-HEL är inte den typen av openjaw som går att boka på sas.se) så har jag ingen aning om prissättningen. Och det vore bra att förstå innan man ringer in.Bokningsklass är B resp A. Kan jag kolla efter de klasserna på ben 2, 3 och 4 och om det finns anta att fare difference inte kommer att bli stor? Eller kommer de att räkna på ett helt annat sätt? Finns det något sätt jag på egen hand kan hitta vilka dagar en ombokning skulle ge ungefär samma fare?Klicka för att utvidga...
Jag hänger inte helt med. Du vill flyga HEL-ARN stopover ARN-LHR stopover LHR-ARN-HEL? Det borde gå att ändra till det i så fall. Vad jag inte förstår är varför du undrar om prissättning ARN-LHR / LHR-HEL? Din biljett kommer ju fortfarande vara HEL-LHR med stopver i ARN på utresan.?

Blir priset dyrt skulle jag överväga att avboka alternativt boka om till ARN-LHR-HEL och sedan köpa ny biljett (kanske annat flyg om orginalet för dyrt) för HEL-ARN.
 
Det går, så länge din stopover i Stockholm är mindre än 24h. Priset påverkas av vilka bokningsklasser du får på det ombokade benet ARN-LHR, och om den klassen är högre än vad du har idag så kommer det spilla över även på ARN-HEL-benet.

Resan hem, LHR-HEL, påverkas inte så länge du inte rör några av de flighterna.
 
Gnopps skrev:Jag hänger inte helt med. Du vill flyga HEL-ARN stopover ARN-LHR stopover LHR-ARN-HEL? Det borde gå att ändra till det i så fall. Vad jag inte förstår är varför du undrar om prissättning ARN-LHR / LHR-HEL? Din biljett kommer ju fortfarande vara HEL-LHR med stopver i ARN på utresan.?Blir priset dyrt skulle jag överväga att avboka alternativt boka om till ARN-LHR-HEL och sedan köpa ny biljett (kanske annat flyg om orginalet för dyrt) för HEL-ARN.Klicka för att utvidga...
Precis, kollade upp reglerna i ExpertFlyer nu. A-klass Plus Pro Bio har inga krav på stay, och tillåter unlimited free stop-overs. Det finns två saker som kan stöka till som jag kommer på: 1) priset (dvs farebasis) måste finnas för alla datum du tänker blanda in, 2) det är osäker om alla agenter klarar in att baka in en stop-over utan att boka om även HEL-ARN, stor risk att de bokar om hela hemresan till dagens pris.
 
jsn skrev:Det går, så länge din stopover i Stockholm är mindre än 24h. Priset påverkas av vilka bokningsklasser du får på det ombokade benet ARN-LHR, och om den klassen är högre än vad du har idag så kommer det spilla över även på ARN-HEL-benet.Resan hem, LHR-HEL, påverkas inte så länge du inte rör några av de flighterna.Klicka för att utvidga...
Nej, du tänker på 'transfer'. Stop-over är över 24 timmar per definition och tillåter på Plus Pro priser HEL-LHR:



Results from https://www.ExpertFlyer.comFare Routing Search:

Departing HEL on 24/03/16 for LHR

Fare basis code ALERBPR

Flying SK

Routing via Eastern Hemisphere



Spoiler






Kod:


Rule Category Rule Text

RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
VALIDATED FOR AUTOPRICING.
SAS PLUS PRO BIOFUEL CLASS OF SERVICE PREMIUM ECONOMY
APPLICATION
AREA
THESE FARES APPLY WITHIN EUROPE.
TYPES OF TRANSPORTATION
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE.
EXCEPTION -
FARES MAY BE USED FOR ENROUTE UPGRADING FROM A
LOWER SK FARE PROVIDED THAT ALL CONDITIONS OF THE
NEW FARE ARE MET.
-------------------------------------------------
CAPACITY LIMITATIONS
THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS
CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY
THIS RULE AND SUCH FARES WILL NOT NECESSARILY BE
AVAILABLE ON ALL FLIGHTS. THE NUMBER OF SEATS,
WHICH THE CARRIER SHALL MAKE AVAILABLE ON A GIVEN
FLIGHT, WILL BE DETERMINED BY THE CARRIERS BEST
JUDGEMENT.

ELIGIBILITY NO ELIGIBILITY REQUIREMENTS APPLY.

DAY/TIME NO DAY/TIME TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.

SEASONALITY PERMITTED 08NOV23 THROUGH 14DEC23 OR 08JAN24 THROUGH
22MAR24 OR 06NOV24 THROUGH 13DEC24 OR 06JAN25 THROUGH
09APR25 FOR EACH TRIP. SEASON IS BASED ON TRIP DATE.

FLIGHT APPLICATION THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY SK FLIGHT OPERATED BY SK
ANY SK FLIGHT OPERATED BY BE
ANY SK FLIGHT OPERATED BY DX
ANY SK FLIGHT OPERATED BY WX
ANY SK FLIGHT OPERATED BY YW
ANY SK FLIGHT OPERATED BY BT
ANY SK FLIGHT OPERATED BY RC
ANY SK FLIGHT OPERATED BY EE.

ADVANCE RESERVATIONS/TICKETING CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
WAITLIST NOT PERMITTED.

MINIMUM STAY NO MINIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.

MAXIMUM STAY NO MAXIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.

STOPOVERS UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING
UNIT.

TRANSFERS UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
UNLIMITED IN EUROPE EXCEPT CPH.
AND - UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
AT EUR 2.00 - PER PASSENGER. CHILD DISCOUNTS
APPLY. INFANT IS FREE.
UNLIMITED IN CPH IN EACH DIRECTION AT EUR
2.00 EACH.
FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS NOT
PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.

COMBINATIONS
END-ON-END NOT PERMITTED. SIDE TRIPS NOT PERMITTED.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS WHICH CONSISTS
OF NO MORE THAN 2 INTERNATIONAL FARE COMPONENTS AND
THE OPEN SEGMENT AT ORIGIN MUST BE IN ONE COUNTRY.
THE OPEN SEGMENT AT DESTINATION HAS NO RESTRICTIONS
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED. MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/
LESS THAN MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE
COMPONENT.
-TO FORM ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK IN
ANY RULE IN THIS TARIFF.

BLACKOUT DATES NO BLACKOUT DATES APPLY.

SURCHARGES IF UNACCOMPANIED CHILD PSGR 5-11.
MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF EUR 50.00 PER
DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE PER
CHILD/INFANT.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
IF YOUNG PSGR 12-15 REQUESTING ASSISTANCE
A SURCHARGE OF EUR 50.00 PER YOUNG PSGR AND PER
DIRECTION SHALL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE
PER YOUNG PSGR.
------
SURCHARGE FOR YOUNG PSGR 12-15 SHALL BE ADDED
AS Q IN FARE CONSTRUCTION LINE.

ACCOMPANIED TRAVEL ACCOMPANIED TRAVEL NOT REQUIRED.

TRAVEL RESTRICTIONS NO TRAVEL DATE RESTRICTIONS APPLY.

SALES RESTRICTIONS TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF SK OR WF AND
MAY NOT BE SOLD IN VENEZUELA/ANGOLA/SOUTH SUDAN/SUDAN/
NIGERIA/EGYPT/ZIMBABWE. AND MAY ONLY BE SOLD IN AREA 1/
AREA 2/AREA 3.

PENALTIES CANCELLATIONS

BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WHEN COMBINING A REFUNDABLE FARE WITH A NON-
REFUNDABLE FARE
1. THE AMOUNT PAID ON THE REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL BE REFUNDED.
2. THE AMOUNT PAID ON THE NON-REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL NOT BE REFUNDED
3. REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED. FOR
REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/INTERNATIONAL
FEES WILL BE REFUNDED

AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
PARTIALLY USED TICKETS-
REFUND THE DIFFERENCE - IF ANY - BETWEEN THE
FARE PAID AND THE FARE FOR THE JOURNEY TRAVELLED.
IF THE FARE FOR THE ACTUAL TRAVEL IS HIGHER THAN
THE ORIGINAL FARE PAID ANY UNUSED YQ AMOUNT
SHALL BE INCLUDED IN THE RECALCULATION.

CHANGES

ANY TIME
CHANGES PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
CHANGES PERMITTED FOR REVALIDATION/REISSUE.
--------------------------------------------------
FARE MAY AT ANY TIME BE REBOOKED IN SAME OR
HIGHER BOOKING CLASS IN PLUS PRO BIO.
DOWNGRADING TO A LOWER BOOKING CLASS OR A LOWER
SERVICE CLASS NOT PERMITTED.
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER
FARE.THE DIFFERENCE SHOULD BE COLLECTED.
--------------------------------------------------
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A
REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT SHOULD BE MADE.

HIP/MILEAGE EXCEPTIONS NO HIP OR MILEAGE EXCEPTIONS APPLY.

TICKET ENDORSEMENTS TICKET ENDORSEMENT NOT REQUIRED.

.
 
Gnopps skrev:.... Vad jag inte förstår är varför du undrar om prissättning ARN-LHR / LHR-HEL? Din biljett kommer ju fortfarande vara HEL-LHR med stopver i ARN på utresan.?....Klicka för att utvidga...


Mest för att vara förberedd innan jag ringer. Jag är i viss mån flexibel på när jag ska åka till LHR, så det känns bra att veta i förväg för att slippa sitta i telefon och testa datum och få prisuppgift som inte passar.




jsn skrev:Det går, så länge din stopover i Stockholm är mindre än 24h. Priset påverkas av vilka bokningsklasser du får på det ombokade benet ARN-LHR, och om den klassen är högre än vad du har idag så kommer det spilla över även på ARN-HEL-benet.Resan hem, LHR-HEL, påverkas inte så länge du inte rör några av de flighterna.Klicka för att utvidga...
Aha, då klarnar det lite .

Stoppet i Stockholm kommer vara mer än 24h

Jag kommer att behöva flytta hemresan också .



Så en klok förberedelse är att hitta datum med samma buckets





Sedan om +24 stoppover i ARN inte tillåts blir näst bästa alternativ att boka om hela resan till de nya datumen och bita i det sura äpplet att hitta en enkel HEL-ARN.
 
airac skrev:Precis, kollade upp reglerna i ExpertFlyer nu. A-klass Plus Pro Bio har inga krav på stay, och tillåter unlimited free stop-overs. Det finns två saker som kan stöka till som jag kommer på: 1) priset (dvs farebasis) måste finnas för alla datum du tänker blanda in, 2) det är osäker om alla agenter klarar in att baka in en stop-over utan att boka om även HEL-ARN, stor risk att de bokar om hela hemresan till dagens pris.Klicka för att utvidga...
Tack, perfekt. Får trycka på att jag vill addera en stopover och kan gör research på fare basis också
 
Back
Top