Återbetalning av riktig SAS Plus (inte Saver, inte Full Flex) efter avgång

ag%C3%B6

New member
Jag har för mig att detta diskuterats tidigare men kan inte hitta tråden. Är "riktig" SAS Plus (dvs inte Saver, inte Full Flex), bokningsklass Z, återbetalningsbar EFTER avgång? Gör det någon skillnad om man var incheckad? Stökade till sig lite efter gårdagens enorma skyfall över Köpenhamn och jag var tvungen att släcka en brand.

T ex i fare basis: ZDKOWY för Köpenhamn-Stockholm enkel står det så här:

Kod:

PENALTIES

CANCELLATIONS

BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WHEN COMBINING A REFUNDABLE FARE WITH A NON-
REFUNDABLE FARE
1. THE AMOUNT PAID ON THE REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL BE REFUNDED.
2. THE AMOUNT PAID ON THE NON-REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL NOT BE REFUNDED
3. REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED. FOR
REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/INTERNATIONAL
FEES WILL BE REFUNDED

AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
PARTIALLY USED TICKETS-
REFUND THE DIFFERENCE - IF ANY - BETWEEN THE
FARE PAID AND THE FARE FOR THE JOURNEY TRAVELLED.
IF THE FARE FOR THE ACTUAL TRAVEL IS HIGHER THAN
THE ORIGINAL FARE PAID ANY UNUSED YQ AMOUNT
SHALL BE INCLUDED IN THE RECALCULATION.

Jag tror (vikt på tror) att nyckeln är, om man är inchekcad eller inte.

Om man inte har checkat in, så kan SAS sälja din plats pga no show men om du har checkat in då kan de inte sälja din plats.

Dr. Miles skrev:T ex i fare basis: ZDKOWY för Köpenhamn-Stockholm enkel står det så här:Kod:PENALTIES

CANCELLATIONS

BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
REFUNDABLE FARE
FEES WILL BE REFUNDED

AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
PARTIALLY USED TICKETS-
THE ORIGINAL FARE PAID ANY UNUSED YQ AMOUNT
SHALL BE INCLUDED IN THE RECALCULATION.Jag tror (vikt på tror) att nyckeln är, om man är inchekcad eller inte.Om man inte har checkat in, så kan SAS sälja din plats pga no show men om du har checkat in då kan de inte sälja din plats.Klicka för att utvidga...
Tack! Har du motsvarande text för Köpenhamn-Billund?

Det är samma text för Köpenhamn-Billund enkel.

Lite annorlunda text på Köpenhamn-Billund T/R (fare basis: ZDKRTY)

Kod:

PENALTIES

CANCELLATIONS

BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
REFUNDABLE FARE
FEES WILL BE REFUNDED.

AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
PARTIALLY USED TICKETS-
THE ORIGINAL FARE PAID ANY UNUSED YQ/YR
DOMESTIC/INTERNATIONAL FEES SHALL BE
INCLUDED IN THE RECALCULATION.

Agö skrev:Tack! Har du motsvarande text för Köpenhamn-Billund?Klicka för att utvidga...
Hur har du köpt Z på den sträckan?

Trodde inte SAS sålda Z på Europa / Skandinavien online..?

Z ger väl dessutom poäng som en full flex, är det generösare regler på den än ex. J?

olo skrev:Hur har du köpt Z på den sträckan?Trodde inte SAS sålda Z på Europa / Skandinavien online..?Z ger väl dessutom poäng som en full flex, är det generösare regler på den än ex. J?Klicka för att utvidga...
Många om och men. Har bokat om den två ggr tidigare för att till slut missa avgången...

Ringde nu SAS och "Jocke" sa att biljetten är fullt återbetalningsbar. Har också fått avbokningsbekräftelse så nu saknas bara återbetalningen.

Och nu har jag fått Refund Notice. Detta var ju mkt intressant och lärorikt måste jag säga. Bomma en flight (iofs av goda skäl) och samtidigt få full återbetalning. Ännu en anledning att alltid boka SAS Plus.

Trevligt, med SAS travel pass som bokas i C, så funkar det lika dant, är du inte med så debiteras inget. Har som tur är så har jag bara lyckats åstadkomma det en gång när jag misslyckades med att boka av i sista stund och bokade en ny morgonen efter.

Klart förmånligt

olo skrev:Hur har du köpt Z på den sträckan?Trodde inte SAS sålda Z på Europa / Skandinavien online..?Z ger väl dessutom poäng som en full flex, är det generösare regler på den än ex. J?Klicka för att utvidga...

Agö skrev:Många om och men. Har bokat om den två ggr tidigare för att till slut missa avgången...Klicka för att utvidga...
Tack @Agö för att du uppmärksammade mig på detta. För det verkar som att SAS har börjat sälja Z inom Skandinavien/Inrikes!

De säljs som Plus, och inte som Full flex som fortfarande bara är C.

Känns bra, biljetten var 400:- billigare än C men gav lika mycket poäng. Tidigare kunde man hamna i lägenheten när man fick köpa J för en hundring billigare (mindre dyrt) än C och fortfarande få samma poäng som för A. Bra utveckling!

Hur ser vilka regler som gäller för en redan bokad Plus biljett? (inom Europa)

Homer skrev:Hur ser vilka regler som gäller för en redan bokad Plus biljett? (inom Europa)Klicka för att utvidga...
I bekräftelsemailet från SAS kan du se vilken kategori du är bokad i. (SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus Saver, SAS Plus)

Om det står SAS Plus (inom Europa/Norden) bör det vara full flex variant av SAS Plus.

T ex så här:

screenshot20170919-05-sk-png.67566

och i slutet av mailet står det av-/ombokningsreglerna.

SAS skrev:Avgiftsregler SAS PlusOmbokning: Fri ombokning om det ursprungliga priset fortfarande är tillgängligt. Vid ombokning till ett högre pris tillkommer mellanskillnaden mellan det ursprungliga priset och det nya.Återbetalning: Biljetten och inrikesavgiften/internationella avgiften är återbetalningsbara. Delvis använda biljetter kan ge begränsad återbetalning.Klicka för att utvidga...

Dr. Miles skrev:I bekräftelsemailet från SAS kan du se vilken kategori du är bokad i. (SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus Saver, SAS Plus)Om det står SAS Plus (inom Europa/Norden) bör det vara full flex variant av SAS Plus.T ex så här:Visa bifogad bild 67566och i slutet av mailet står det av-/ombokningsreglerna.Klicka för att utvidga...

problemet är att bekräftelsemailet är borta, men genom att klicka på "Ändra bokning" gick det efter en massa klickande

få bekräftat att " Biljetten är återbetalningsbar. Ombokning möjlig inom samma bokningsklass"

vilket låter som en "riktig SAS Plus"

Finns det alls Full Flex biljetter annat än inrikes?

Homer skrev:problemet är att bekräftelsemailet är borta, men genom att klicka på "Ändra bokning" gick det efter en massa klickandefå bekräftat att " Biljetten är återbetalningsbar. Ombokning möjlig inom samma bokningsklass"vilket låter som en "riktig SAS Plus"Finns det alls Full Flex biljetter annat än inrikes?Klicka för att utvidga...
Uttrycket av "full flex" var kanske fel av mig. Men min poäng var att det ska vara helt återbetalningsbart utan avgift.

Back