Båda svarta lådorna har hittats från AF447

concorde

New member
Fantastiska nyheter att man efter nästan två år har lyckats lokalisera och plocka upp lådorna från den olyckliga flighten. Förhoppningsvis får branschen svar som gör flyget ännu säkrare och anhöriga kan få mer besked och någon form av avslut.
 
Verkligen imponerande att de klarade det till slut.




Nu är frågan vad de får ut från lådorna. Går det ens att lyssna av inspelningsbanden? Det var ju ett tag sedan olyckan skedde. Förstörs inte dom efter ett tag?!
 
Jacob skrev:Verkligen imponerande att de klarade det till slut.Nu är frågan vad de får ut från lådorna. Går det ens att lyssna av inspelningsbanden? Det var ju ett tag sedan olyckan skedde. Förstörs inte dom efter ett tag?!Klicka för att utvidga...



Vad jag förstått bör det gå att få ut vettig data ur både CVR och FDR i detta läge. De är byggda för att klara astronomiska påfrestningar vad gäller tryck och temperatur.




Mycket imponerande att de hittade dem, sändarna har slutat sända för länge sen, så verkligen nål i höstack här.
 
Snacka om att flygrädda får något att fundera på nu...felfritt plan faller från 12.000 meter rätt ner i vattnet...
 
Det ser ut som att piloterna hade kunnat rädda planet, minns själv timmar i FS simulator att riskerar man stall så dyker man för att få fart och skapa lyft under vingarna. Men vad vet vi och än så länge är det inte bekräftat.
 
Har bara skummat igenom artiklarna kring det här, och man bör väl vara lite försiktig med slutsatser kring sånt här.. men nos ned i samband med stall är ju bland det första man lär sig i grundutbildningen för ett PPL..
 
Kristofer skrev:Har bara skummat igenom artiklarna kring det här, och man bör väl vara lite försiktig med slutsatser kring sånt här.. men nosnedi samband med stall är ju bland det första man lär sig i grundutbildningen för ett PPL..Klicka för att utvidga...


I det här fallet verkar det som att piloterna haft nosen 16 grader uppåt och planet bromsade under 60 knop så alla felindikationer slutade - ingen kan flyga så långsamt verkar det som att utvecklarna tänkt när dom tog fram styrsystemen. När piloterna sänkte nosen passerade dom 60 knop (dom hade TOGA på motorerna) och då började det tjuta. Resultatet? Dom höjde nosen igen... Planet stod stilla och föll rakt nedåt med över 10.000 fot per minut...
 
Håller med Kristofer. Med respekt till alla som drabbats är det är för tidigt att dra slutsatser även om mycket idag talar för brister/problem i cockpit.
 
Ja, det är inte rolig läsning direkt. Det är skrämmande att man missar sådana saker. Även en nybörjare borde veta vad "stall" innebär och hur man undviker det. Det är ju inte direkt raketforskning...
 
Ingen kul läsning alls, nu har jag ingen aning om hur piloter tränas och hur det är tänkt att de ska agera men det känns som om de gjort mer eller mindre allt tvärt emot vad de borde ha gjort.
 
Back
Top