Senaste nytt

Bagageregler med status och olika allianser

micke

Medlem
Lite osäker på var jag ska lägga denna fråga men eftersom första sträckan är med China Airlines lägger jag den här.
Är EuroBonus silver och ska flyga TPE-LHR-ARN på genomgående biljett.
Första sträckan är med China Airlines och sista sträckan med British Airways.
Flyger ekonomi med 2 väskor inkluderade i biljetten om det spelar någon roll.
Har jag rätt till ett extra bagage på hela sträckan?

Via resebyrå… Lastminute.com. Jag har dock fått en genomgående biljett om det är det du syftar på.
Resebyrå likt lastminute och liknande är tyvärr ett recept på ständigt strul. Ibland visar det sig att den genomgående biljetten i själva verket är två separata biljetter. Det märker man först när det strular till sig. China Airways och British Airways har ett interline-avtal vilket betyder att de ska kunna checka in bagage hela vägen på genomgående biljett, då gäller MSC-avtalet (most significant carrier) där det bolaget som flyger längsta sträckan i en bokning bestämmer bagagereglerna för hela resan. Om du däremot inte kan checka bagaget hela vägen från TPE till ARN utan måste plocka ut det på LHR så kommer du med största sannolikhet inte kunna få något mer bagage än vad originalbokningen tillåter.

Tack för svaret. Första delen av resan har jag redan flugit så nu är det bara hemresan kvar så just den biten är jag inte så orolig över. Har dock likt det scenariot du hänvisar till själv råkat ut för det en gång så jag är fullt medveten om att det kan strula ibland.
Ang. bagaget så kommer med 99 procents chans att checkas in hela vägen till Sthlm så min fråga gäller endast statusen och hur man ser på andra benet. Om det checkas in hela vägen får jag då med ett extra bagage hela vägen eller kommer de hänvisa till att British Airways är One World och att min status inte gäller på sista benet. Kanske är det inte lätt att veta förrän jag står vid incheckningsdisken men tänkte höra om någon visste hur de normalt gör eller hur praxis är.
Edit: ser nu att du faktiskt svarade på frågan och att det väl isåfall betyder att jag faktiskt får ta med mig ett extra kolli då China Airlines väl måste anses som most significant carrier?

Last edited:
Tack för svaret. Första delen av resan har jag redan flugit så nu är det bara hemresan kvar så just den biten är jag inte så orolig över. Har dock likt det scenariot du hänvisar till själv råkat ut för det en gång så jag är fullt medveten om att det kan strula ibland.
Ang. bagaget så kommer med 99 procents chans att checkas in hela vägen till Sthlm så min fråga gäller endast statusen och hur man ser på andra benet. Om det checkas in hela vägen får jag då med ett extra bagage hela vägen eller kommer de hänvisa till att British Airways är One World och att min status inte gäller på sista benet. Kanske är det inte lätt att veta förrän jag står vid incheckningsdisken men tänkte höra om någon visste hur de normalt gör eller hur praxis är.
Edit: ser nu att du faktiskt svarade på frågan och att det väl isåfall betyder att jag faktiskt får ta med mig ett extra kolli då China Airlines väl måste anses som most significant carrier?
Så länge väskorna är checkade hela vägen så ska det inte var oklarheter. BA kommer respektera hur än China Airlines definierar att är giltigt antal väskor.
Oklart ifall de kunde bråka i en situation där man var tvungen att checka in väskorna igen. Men det är ett strul som orsakas mest pga av OTA bokningar.

Kan bara dela med mig av min erfarenhet kring just detta. Min sambo flög ett icke-codeshare flyg med ITA (allianslösa just nu) och vidare med Aeromexico (Skyteam) och ville använda sin Skyteamstatus för att få extra bagage. Allt bokat på genomgående biljett och alla flyg utom just det första var med Aeromexico eller Air Europa (hemresans anslutning).

De var först lite kinkiga på incheckningen eftersom det inte var codeshare, men släppte till slut igenom den extra väskan utan kostnad.

Toppen