Bästa vägen till Arlanda från söder om Stockholm

ottowallen

New member
Kanske en frågeställning som ligger i fel tråd, mod får gärna flytta frågan om så skulle vara fallet.

Hur som helst, Vi åker till Arlanda fredag om ett par veckor. Kommer att åka E4 söderifrån och passerar Sthlm någon gång mellan 15-16.00. Risken att det är stopp på Essingeleden är väl ganska stor vid denna tidpunkt, och att sitta fast i bilkö och se klockan springa iväg samtidigt som man har två nervösa barn i baksätet är något jag gärna undviker. Finns det någon annan, bättre lämpad väg att ta sig till Arlanda på? Är det via Enköping som gäller? Svar tas tacksamt emot.

OttoWallen skrev:Kanske en frågeställning som ligger i fel tråd, mod får gärna flytta frågan om så skulle vara fallet.Hur som helst, Vi åker till Arlanda fredag om ett par veckor. Kommer att åka E4 söderifrån och passerar Sthlm någon gång mellan 15-16.00. Risken att det är stopp på Essingeleden är väl ganska stor vid denna tidpunkt, och att sitta fast i bilkö och se klockan springa iväg samtidigt som man har två nervösa barn i baksätet är något jag gärna undviker. Finns det någon annan, bättre lämpad väg att ta sig till Arlanda på? Är det via Enköping som gäller? Svar tas tacksamt emot.Klicka för att utvidga...

Du skriver arton kommer söder ifrån. Vore bra om du preciserar lite tydligare. Kommer ni från Tex Huddinge då hade jag inte åkt över Strängnäs men om ni kommer från tex Nykvarn hade jag övervägt det.

Essingeleden är en kork, men sedan stoppar det upp igen mellan Upplands Väsby och Arlanda. Det varierar naturligtvis nästan minut-för-minut, men från 15-18 på fredagar är sannolikheten hög att det är kryphastighet denna sträcka.

Carl skrev:Du skriver arton kommer söder ifrån. Vore bra om du preciserar lite tydligare. Kommer ni från Tex Huddinge då hade jag inte åkt över Strängnäs men om ni kommer från tex Nykvarn hade jag övervägt det.Klicka för att utvidga...

Vi åker från Linköping, så färdvägen är således Linköping-Norrköping-Nyköping-Södertälje och vidare in mot Stockholm. Kanske att Katrineholm-Enköping blir ett bättre alternativ?

OttoWallen skrev:Vi åker från Linköping, så färdvägen är således Linköping-Norrköping-Nyköping-Södertälje och vidare in mot Stockholm. Kanske att Katrineholm-Enköping blir ett bättre alternativ?Klicka för att utvidga...

Upp till Södertälje kommer det rulla ganska bra förutsatt att det inte skett någon trafikolycka.

Sedan kommer trafiken öka på för att gå ganska sakta från Hägersten till efter efter Haga Södra. Nästa flaskhals vid Upplands-Väsby förbi Rosersberg.

Jag brukar använda Waze men min utgångspunkt hade nog varit E4 hela vägen.

OttoWallen skrev:Vi åker från Linköping, så färdvägen är således Linköping-Norrköping-Nyköping-Södertälje och vidare in mot Stockholm. Kanske att Katrineholm-Enköping blir ett bättre alternativ?Klicka för att utvidga...
Det går ju direkttåg från Linköping C till Arlanda. Vet inte hur punktligheten är på dessa men du slipper iallafall köerna. En normal fredag eftermiddag ger köerna ca 30 min extra restid. Blir det olycka eller om en båt kör in i essingebron så kan det förstås bli bra mycket mer.

OttoWallen skrev:Kanske en frågeställning som ligger i fel tråd, mod får gärna flytta frågan om så skulle vara fallet.Hur som helst, Vi åker till Arlanda fredag om ett par veckor. Kommer att åka E4 söderifrån och passerar Sthlm någon gång mellan 15-16.00. Risken att det är stopp på Essingeleden är väl ganska stor vid denna tidpunkt, och att sitta fast i bilkö och se klockan springa iväg samtidigt som man har två nervösa barn i baksätet är något jag gärna undviker. Finns det någon annan, bättre lämpad väg att ta sig till Arlanda på? Är det via Enköping som gäller? Svar tas tacksamt emot.Klicka för att utvidga...

Detta är tyvärr vårt dilemma som bor söderut när vi skall till Arlanda. Jag skulle aldrig välja att åka genom Stockholm och på Essingeleden i rusningstrafik. Man vet inte om det tar en eller två timmar att passera, sedan har du all trafik norrut som skall ut från Stockholm. Jag har åkt hundratals gånger mellan Norrköping och Arlanda men de gånger jag har varit tvungen att ta bilen och riskerat hamna i rusningen vid passage av Stockholm har jag valt Katrineholm-Strängnäs-Enköping- Sigtuna - Arlanda. Det tar en timme längre tid (jämfört med om det flyter på genom Stockholm) men det flyter på och risken för kö är minimal om det inte är någon olycka.

Det bästa är regionaltågen (dubbeldäckarn) som oftast håller tidtabellen jämfört med X2000 och man kommer direkt till Arlanda och slipper parkera bilen.

Tack alla som svarat! Efter att läst era tankar och idéer kring detta så väljer jag nog att gå på Alf linje och strunta helt i lotteriet på Essingeleden. Det får bli en liten omväg via Strängnäs och Enköping till Arlanda denna gång.

Tyvärr funkar inte alternativet tåg för oss då vi kommer hem något efter det att sista tåget mot Linköping har gått. Väntan tills nästa tåg är ca 3 timmar och då är vi redan hemma igen i Åtvidaberg.

Back