Betalskydd hos SAS EuroBonus MasterCard

Jag har insett att jag under en längre period betalt 0,75% avgift på min spend på mitt SAS MC Premium för "betalskydd", vilket är en tilläggsförsäkring som SEB erbjuder via AXA för den händelse att man hamnar på obestånd och inte kan betala sin kreditkortsfaktura. En totalt poänglös försäkring såklart. Det rör sig om ett par tusenlappar jag lagt på denna försäkring helt ovetandes. Efter dialog med SEB framkommer att jag skulle ha ansökt om detta i samband med att jag ansökte om höjd kreditgräns. De påstår att jag aktivt har bockat i att jag önskar teckna denna försäkring. Jag skulle även ha fått hem brev om denna försäkring, vilket jag inte fått.



När jag tittar närmare på mina fakturaunderlag så ser jag att avgiften står med, dock särredovisas det jämfört med de köp man gör, vilket är det jag oftast kollar igenom. Men onekligen en miss från min sida att inte upptäcka detta tidigare.



När jag sökt information om detta verkar det som jag inte är ensam om att oavsiktligt ha tecknat denna försäkring.

Någon mer som råkat ut för detta? Kanske kan någon som inte har försäkringen bemöda sig att ta en screenshot för hur det ser ut vid ansökan om ökad kreditgräns när man då ska behövt aktivt bocka i denna ruta.



Jag tänker att detta ämne är värt en tråd - inte minst för att uppmärksamma andra som kanske råkat teckna denna försäkring.
 
Det är en särskild tick box.





img_-2475121986473146010.jpg
 
Klippt från botten av skärmdumpen är autoifyllt email och mobilnummer samt en tick box för sms-bekräftelse och en slutgiltig tick box för villkor och en ansöknings-knapp.



Läser man lite (för) snabbt kan man förstås råka klicka i alla boxar. Även betalskydd.
 
Det där är otroligt dålig UX och gränsar till ”dark UX” dvs vilseledande design då det ser ut som att det är den sista check boxen för att godkänna villkoren.



De har valt att bryta mönstret för frågan och ja/nej svar med radio knappar vilket gör att man omedvetet ”slappnar” av och inte läser lika noga = exakt det man gör när man oftast kryssar i villkorsrutan.
 
Herr Sjödin skrev:Jag har insett att jag under en längre period betalt 0,75% avgift på min spend på mitt SAS MC Premium för "betalskydd", vilket är en tilläggsförsäkring som SEB erbjuder via AXA för den händelse att man hamnar på obestånd och inte kan betala sin kreditkortsfaktura. En totalt poänglös försäkring såklart. Det rör sig om ett par tusenlappar jag lagt på denna försäkring helt ovetandes. Efter dialog med SEB framkommer att jag skulle ha ansökt om detta i samband med att jag ansökte om höjd kreditgräns. De påstår att jag aktivt har bockat i att jag önskar teckna denna försäkring. Jag skulle även ha fått hem brev om denna försäkring, vilket jag inte fått.När jag tittar närmare på mina fakturaunderlag så ser jag att avgiften står med, dock särredovisas det jämfört med de köp man gör, vilket är det jag oftast kollar igenom. Men onekligen en miss från min sida att inte upptäcka detta tidigare.När jag sökt information om detta verkar det som jag inte är ensam om att oavsiktligt ha tecknat denna försäkring.Någon mer som råkat ut för detta? Kanske kan någon som inte har försäkringen bemöda sig att ta en screenshot för hur det ser ut vid ansökan om ökad kreditgräns när man då ska behövt aktivt bocka i denna ruta.Jag tänker att detta ämne är värt en tråd - inte minst för att uppmärksamma andra som kanske råkat teckna denna försäkring.Klicka för att utvidga...
Ve och fasa! Jag betalar också detta. Löser det sig med ett samtal till kundtjänst? Och jag vet att google är min vän, men just nu orkar jag inte prata med honom utan skriver här istället.
 
Vet att jag själv var nära att bocka i den kryssrutan av misstag när jag skulle höja kreditgräns en för ett tag sedan. Reagerade också på att det verkligen var lätt att missta det för en ruta för att godkänna allmäna villkor/liknande...
 
amerikatt skrev:Ve och fasa! Jag betalar också detta. Löser det sig med ett samtal till kundtjänst? Och jag vet att google är min vän, men just nu orkar jag inte prata med honom utan skriver här istället.Klicka för att utvidga...
Du behöver kontakta SEB via appen eller logga in på hemsidan!
 
Back
Top