British Airways multi carrier award med Avios

  • Thread starter Thread starter Homer
  • Start date Start date
H

Homer

Guest
Förrutom att betala per segment finns det ytterligare en möjlighet att använda Avioser som få

känner till, huvudsakligen för att det inte är en bra deal - men undantagsvis kan det kanske vara det.



Under

"Partner Airlines"

Reward flights | Executive Club | British Airways



Finns den här tabellen

"Avios costs for booking on two or more oneworld airlines"

Multi Carrier - Avios costs for multi-carrier reward flights






The Avios amount for reward flights in premium economy will be 1.5 times the Avios amount shown; for business class it will be 2 times, and for first class it will be 3 times. Taxes, fees and carrier charges increase on a sliding scale from economy up to first class.








avios-multi-jpg.61105
 
Man räknar hela resan t o r om jag förstått rätt, så en t o r Stockholm-New York (ca 8000 miles) I business blir 60k × 2 ?
 
Ser ut som det, bra deal är det förmodligen bara om det handlar om udda resmål som kräver många byten med flera olika bolag,

tänk "round the world tickets"

Jag har aldrig bokat en sån här biljett så jag vet inte med säkerhet, @Senator och @agehall har säkert stenkoll
 
Jag kände inte ens till att det gick. Kan tänka mig att det finns en del intressanta sätt att nyttja detta på, men jag har inga exempel på rak arm.
 
Vet ni om det går att nyttja companion voucher på sådana här bokningar? I så fall är det ett rätt bra sätt att bränna 200000 avios.
 
Värt att notera att kostnaden för multi-carrier rewards INTE ändrades efter senaste höjningen... (https://www.businessclass.se/forum/threads/british-airways-executive-clubs-award-på-partnerflygbolag-kommer-att-ändras-fr-o-m-2019-may-30.96562/ )





Hittade detta exempel på Headforpoints



UK to Australia

19,822 miles = 200,000 Avios return in Business, 300,000 in First



Heathrow to Tokyo Haneda (Japan Airlines) 5,957 miles

3 day stopover

Tokyo Narita to Brisbane (Qantas) 4,426 miles

Holiday

Cairns to Hong Kong (Cathay Pacific) 3,451 miles

3 day stopover

Hong Kong to Manchester (Cathay Pacific) 5,988 miles











Ytterligare ett exempel på när det är bättre affär att använda multi-partner än sektorsbaserade redemptions, från

Your guide to spending Avios | 2019 edition - FlyerTalk Forums

















(notera att nedan har de använt kostnaden för BA off-peak)





 
Tänker att vi kan skapa en separat tråd om denna "dolda" möjlighet som finns för att boka awards med Avios hos British Airways.

Texten nedan är mer eller mindre samma som från reserapporten där jag postade om detta





Reserapport: Ut på tur och galenskap!

Jag antar du bokade 140 000 Avios-dealen @Jonas C tipsade om så frågan är då bara vilket leg du valt i economy om det inte är Dallas och det inte är tillbaka till Doha så är det någonstans med Quantas alt upp till HKG med Cathay vilket borde vara den minst plågsamma economy-rutten. Jo det är...



www.businessclass.com






Vad är en multi carrier award?

Kortfattat åker man med flera olika bolag och de tär då en separat poängtabell för detta som baseras på hur långt man totalt flyger på alla flighterna. Det fina i det hela är att hela biljetten prissätts utifrån vad längsta flighten är. Är längsta flighten ekonomi och alla andra flighter i Business/First så betalar man ändå bara ekonomi-priset i poäng.

https://www.britishairways.com/travel/multi-carrier-avios-costs-zone/public/en_gb



Om man åker jorden runt hamnar det på omkring 25k miles om man åker via Australien och USA. Längsta flighterna som är enkla att boka är MEL/SYD-LAX med antingen AA eller QF. Bokar man Doha-Sydney som är 7687 miles så måste man boka MEL-LAX som är 7921 miles (SYD-LAX blir för kort).



För att hitta tillgängliga awards är det bara söka på BAs hemsida. Det du hittar på AA/QF/QR hemsidorna är inte säkert att BA kan boka fick jag erfara. Det var ändå relativt enkelt att få ihop en resa som skulle passa.



Att göra bokningen visade sig vara lite knepigt, ringde först vanliga supporten som inte hade någon koll och inte kunde göra en sådan bokning. Hittade ett nytt nummer för emeralds där de snabbt kunde fixa min bokning. Totalt 8 flighter får man ha och jag nyttjade detta till max för att få ihop resan. Det finns en hel del icke publicerade regler också, utöver destinationen får man ha 2 stop overs (en åt varje håll) och det är även möjligt att lägga in open jaws.



Exempelbokning:

ARN-DOH Finnair Business A330

DOH-PER Qatar First A380

PER-SYD Qantas Business B737

//Stopover//

SYD-LAX Qantas Economy B787

//Destination + Open Jaw//

SFO-LHR British Airways First A380

LHR-ARN British Airways Business A320



Denna resa landar på totalt 24465 miles och avios-priset blir då 120k.



Skatterna på en sådan här resa blir relativt dyra. Vet inte vad det ”ska” kosta, men jag fick betala ca 9500 kronor. Det är ju en hel del men kanske stämmer, oavsett vad så är det ett jäkligt bra pris för att kunna åka jorden runt i Business/First (och en flight i economy).



Då det inte finns några publicerade regler (vad jag vet) så är det rätt fritt fram att boka vad man vill så länge man inte åker fram och tillbaka allt för mycket. En agent jag pratade med hävdade att jag bara fick ha ett stopp i USA, men nästa agent sa att jag kunde ha fler, kan med andra ord vara värt att ringa flera ggr om det blir problem.
 
Finns ju en gammal tråd, är det något som ändrats? om inte onödigt med ytterligare en tråd





British Airways multi carrier award med Avios

Förrutom att betala per segment finns det ytterligare en möjlighet att använda Avioser som få känner till, huvudsakligen för att det inte är en bra deal - men undantagsvis kan det kanske vara det. Under "Partner Airlines" Reward flights | Executive Club | British Airways Finns den här...



www.businessclass.com






På Flyertalk finns det bra kartor och tips om rutter
 
Om man bokar exempelvis LHR-DOH-BKK i first och sen BKK-SYD i ekonomi så betalar man alltså ekonomi för hela resan? Man kan ju hoppa av i BKK på en enkelbiljett då.
 
Davvelavve skrev:Om man bokar exempelvis LHR-DOH-BKK i first och sen BKK-SYD i ekonomi så betalar man alltså ekonomi för hela resan? Man kan ju hoppa av i BKK på en enkelbiljett då.Klicka för att utvidga...
Ja det lär väl funka i teorin. First mellan LHR-DOH är dock inte det lättaste att hitta.
 
Davvelavve skrev:Denna borde ju vara en sweetspot då för 70 000 avios. Hoppa av i BKKKlicka för att utvidga...
En sweet-spot ja, men agenterna på BA kan säga ifrån om de misstänker att man bokar economy-benet sist i syfte att vaska det. En annan mer extrem resa skulle vara SYD-DOH-LHR-LAX-MEL och vaska sista benet LAX-MEL, övriga ben i first och endast betala economy-priset.
 
För att snickra ihop en resa, finns det något bättre sätt än att söka segment efter segment på BAs egen hemsida?



Använder normalt bara Qantas för att söka Oneworld awards och upplever BAs sökmotor som riktigt seg och tungrodd (försöker hitta Business eller First med JAL, CX eller QR). Är BAs kalendervy bara för BA flighter?
 
lunne skrev:För att snickra ihop en resa, finns det något bättre sätt än att söka segment efter segment på BAs egen hemsida?Använder normalt bara Qantas för att söka Oneworld awards och upplever BAs sökmotor som riktigt seg och tungrodd (försöker hitta Business eller First med JAL, CX eller QR). Är BAs kalendervy bara för BA flighter?Klicka för att utvidga...
Segment för segment gäller, du kan ju testa söka på andra sidor och om du hittar något gör samma sök på BA.

Tillgängligheten på awards kan skilja en hel del mellan bolagen. Med QR hittade jag massa F awards, men de fanns inte för BA.
 
palmen skrev:Tänker att vi kan skapa en separat tråd om denna "dolda" möjlighet som finns för att boka awards med Avios hos British Airways.Texten nedan är mer eller mindre samma som från reserapporten där jag postade om dettaReserapport: Ut på tur och galenskap!Jag antar du bokade 140 000 Avios-dealen @Jonas C tipsade om så frågan är då bara vilket leg du valt i economy om det inte är Dallas och det inte är tillbaka till Doha så är det någonstans med Quantas alt upp till HKG med Cathay vilket borde vara den minst plågsamma economy-rutten. Jo det är...www.businessclass.comVad är en multi carrier award?Kortfattat åker man med flera olika bolag och de tär då en separat poängtabell för detta som baseras på hur långt man totalt flyger på alla flighterna. Det fina i det hela är att hela biljetten prissätts utifrån vad längsta flighten är. Är längsta flighten ekonomi och alla andra flighter i Business/First så betalar man ändå bara ekonomi-priset i poäng.https://www.britishairways.com/travel/multi-carrier-avios-costs-zone/public/en_gbOm man åker jorden runt hamnar det på omkring 25k miles om man åker via Australien och USA. Längsta flighterna som är enkla att boka är MEL/SYD-LAX med antingen AA eller QF. Bokar man Doha-Sydney som är 7687 miles så måste man boka MEL-LAX som är 7921 miles (SYD-LAX blir för kort).För att hitta tillgängliga awards är det bara söka på BAs hemsida. Det du hittar på AA/QF/QR hemsidorna är inte säkert att BA kan boka fick jag erfara. Det var ändå relativt enkelt att få ihop en resa som skulle passa.Att göra bokningen visade sig vara lite knepigt, ringde först vanliga supporten som inte hade någon koll och inte kunde göra en sådan bokning. Hittade ett nytt nummer för emeralds där de snabbt kunde fixa min bokning. Totalt 8 flighter får man ha och jag nyttjade detta till max för att få ihop resan. Det finns en hel del icke publicerade regler också, utöver destinationen får man ha 2 stop overs (en åt varje håll) och det är även möjligt att lägga in open jaws.Exempelbokning:ARN-DOH Finnair Business A330DOH-PER Qatar First A380PER-SYD Qantas Business B737//Stopover//SYD-LAX Qantas Economy B787//Destination + Open Jaw//SFO-LHR British Airways First A380LHR-ARN British Airways Business A320Denna resa landar på totalt 24465 miles och avios-priset blir då 120k.Skatterna på en sådan här resa blir relativt dyra. Vet inte vad det ”ska” kosta, men jag fick betala ca 9500 kronor. Det är ju en hel del men kanske stämmer, oavsett vad så är det ett jäkligt bra pris för att kunna åka jorden runt i Business/First (och en flight i economy).Då det inte finns några publicerade regler (vad jag vet) så är det rätt fritt fram att boka vad man vill så länge man inte åker fram och tillbaka allt för mycket. En agent jag pratade med hävdade att jag bara fick ha ett stopp i USA, men nästa agent sa att jag kunde ha fler, kan med andra ord vara värt att ringa flera ggr om det blir problem.Klicka för att utvidga...
Jag skulle vilja försöka mig på en sån här bokning. Är det jorden runt som gäller, eller finns det andra rutter som funkar/bra värde?

Om nu inte vanliga supporten kan boka detta, vart ringer man som statuslös?

Målet är att flyga JAL A350-1000 i nya F. Det släpps nån enstaka plats på HND-LHR/CDG ett fåtal dagar i förväg, känns som att jag skulle behöva veta vad jag kan förvänta mig av bokningsprocessen när det väl ska till skott.

Kan man boka typ första sträckan online och sen ringa och be dom bygga på? (skadad av Eurobonus nya regler...)
 
Är också intresserad av denna. På BA’s hemsida verkar det främst gå att söka på individuella datum, och programmet saknas på Awardfares. Finns det några andra bra tredjepartstjänster?
 
Back
Top