Destinationer Nordica (Nordic Aviation Group AS)

  • Thread starter Thread starter Deleted member 23500
  • Start date Start date
D

Deleted member 23500

Guest
ABOUT NORDICA

The goal of Nordic Aviation Group AS (Nordica), established on 25 September 2015 as decreed by the Government of the Republic of Estonia, is to ensure availability of the flight connections that Estonia needs. Nordic Aviation Group AS is owned entirely by the Republic of Estonia. In addition to Nordic Aviation Group AS, the parent company, the subsidiaries Regional Jet OÜ (Xfly) and Nordic Aviation Advisory OÜ also belong to the group.



Founded in 2015, Nordic Aviation Group AS has grown to become the biggest aviation company in Estonian history. It has been partnered with LOT Polish Airlines since autumn 2016. For its regular route flights and ticket sales, Nordica uses LOT’s commercial platform that ensures optimal partnership possibilities. The company is thus able to sell tickets worldwide and can always cooperate with dozens of airlines in Europe.



Nordica’s flights are operated by its subsidiary company, Regional Jet OÜ (Xfly), which is owned entirely by the Estonian state-owned airline Nordica. Before the onset of the COVID-19 pandemic the airline transported around two million passengers annually, operating 22 aircraft and employing more than 600 specialists in Estonia and abroad. Prior to the coronavirus crisis, Nordica’s subsidiary Regional Jet OÜ (Xfly) provided flight services to LOT, Nordica, SAS, Air Serbia and other partners in Europe on the basis of procurement contracts.



Since November 2019, Nordica’s focus has been on providing regular flights on the basis of public service obligations and in August 2021 the airline also started offering charter flights.



Nordicas destinations in Sweden



Arvidsjaur

Gällivare

Stockholm



Nordica





//uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/99edde42b1415ca84fa3077c245b9dac.jpg





//uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/0bba243767a236dadbdf885455d2ea93.jpg





//uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/3fe245a77fd0eb0dedb2f298c0275838.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/9f1c22b82307a16086d9ce9c1deb3d75.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/1918341421743d76ed686efd6872d969.jpg
 
Plus skrev:Nu vill jag inte låta dryg, men vad är meningen med detta inlägg?Reklam för Nordica?Klicka för att utvidga...
Jag kommer nog mest troligt inte ha någon nytta av just dessa linjer, men generellt anser jag att tips kring nya inrikeslinjer/aktörer är högst relevant med tanke på vilket forum vi befinner oss i.
 
Plus skrev:Nu vill jag inte låta dryg, men vad är meningen med detta inlägg?Reklam för Nordica?Klicka för att utvidga...
Jag vill inte heller låta dryg, men vad är meningen med information kring SAS kampanjer eller nya linjer? Reklam för SAS?



Meningen med inlägget är självklart att lyfta fram nya linjer, särskilt nu när många väljer att semestrar i Sverige pga pandemin.



Vad vill du egentligen ha sagt med din kommentar, jag förstår den inte alls?



Du är välkommen att anmäla tråden om du anser den bryta mot några forumregler.
 
Intressant linje för mig personligen om det inte vore för tidtabellen till Arvidsjaur.

Landar sent och avgång i ottan. Om man ska vidare inre Lappland innebär det övernattning.

Anser att tvärtom, tidig avg Stockholm och senare från Arvidsjaur skulle passa bättre.
 
ulagun skrev:Intressant linje för mig personligen om det inte vore för tidtabellen till Arvidsjaur.Landar sent och avgång i ottan. Om man ska vidare inre Lappland innebär det övernattning.Anser att tvärtom, tidig avg Stockholm och senare från Arvidsjaur skulle passa bättre.Klicka för att utvidga...
Jag antar det är upphandlad trafikplikt där man anser det viktigare att kunna ta sig till Stockholm än andra hållet? Men ja, på ett personligt plan håller jag ju med.
 
ulagun skrev:Intressant linje för mig personligen om det inte vore för tidtabellen till Arvidsjaur.Landar sent och avgång i ottan. Om man ska vidare inre Lappland innebär det övernattning.Anser att tvärtom, tidig avg Stockholm och senare från Arvidsjaur skulle passa bättre.Klicka för att utvidga...
Absolut, men eftersom man sällan/aldrig flyger vidare från dessa destinationer så är det antagligen via bil man färdas vidare. En natt som start på resan i Gällivare eller Arvidsjaur (med omnejd) är relativt billigt och Naturskönt.



Men visst, instämmer i att tabellen inte är optimal, men ändå kul med lite trafik. För

mig som bor 6 mil från (Luleå) och 12 mil från Skellefteå är Arvidsjaur ett alternativ (9 mil).
 
ulagun skrev:Intressant linje för mig personligen om det inte vore för tidtabellen till Arvidsjaur.Landar sent och avgång i ottan. Om man ska vidare inre Lappland innebär det övernattning.Anser att tvärtom, tidig avg Stockholm och senare från Arvidsjaur skulle passa bättre.Klicka för att utvidga...




Ingen fara om du reser på sommaren då det är midnattssol, bara att veckla ut

den hopfällbara mountainbiken direkt efter ankomst och försöka cykla ifrån myggen.
 
Jasså?





Möjlighet att samla poäng i Star Alliances lojalitetsprogram
 
Homer skrev:Jasså?Möjlighet att samla poäng i Star Alliances lojalitetsprogramKlicka för att utvidga...
Korrekt



Loyalty programmes | Nordica



”We offer two loyalty programmes for frequent flyers: SAS EuroBonus and Lufthansa's Miles & More. Enrol in the programme and for every flight you will earn reward miles or points which you can then spend on numerous privileges and rewards.”



Edit: man kan kreditera valfritt Star Alliance Bonusprogram ser jag i bokningsdialogen.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/5758aeadad245e01df417bf697021534.jpg
 
eddo skrev:Jag kommer nog mest troligt inte ha någon nytta av just dessa linjer, men generellt anser jag att tips kring nya inrikeslinjer/aktörer är högst relevant med tanke på vilket forum vi befinner oss i.Klicka för att utvidga...


De är väl ändå inte nya? Den upphandlade trafiken till dessa destinationer har ju ändå funnits i flera år.
 
Plus skrev:De är väl ändå inte nya? Den upphandlade trafiken till dessa destinationer har ju ändå funnits i flera år.Klicka för att utvidga...
Om det finns annan tråd får moderator gärna slå ihop trådarna.
 
Homer skrev:Ingen fara om du reser på sommaren då det är midnattssol, bara att veckla utden hopfällbara mountainbiken direkt efter ankomst och försöka cykla ifrån myggen.Klicka för att utvidga...
Jovisst,

Vi är två pensionärer med barn, barnbarn i Storuman. OK om du lovar vara följebil
 
Tidigare flygs linjen med en CRJ-900, under vintern har det varit en ATR från Gullivair ett Bulgariskt bolag

Från den första April har jag noterat att de flyger med en Rumänsk Fokker 100 från Carpatair som är 30 år, ha det varit någon ny upphandling på linjen





7c7dffeb-8166-4f2a-b6ca-47f09c8ac4ec-png.129026





Tydligen är det ny upphandling från oktober 2023

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1630153/FULLTEXT01.pdf
 
Utmärkt nu med både morgon och kvällsavgångar till AJR till hyfsat pris ca 2.000kr tor.

Läste i tidigare inlägg att man känade EB poäng. Lusläst hemsidan men finner ingen info om någon poängintjäning.

Vad gäller?

Lite OT, inte alltid bästa svenskan, t.ex en bit (!) handbaggage 8 kg tillåtet..

Allvarligt menad fråga.

En 30 år gammal Fokker 1000 från ett okänt rumänskt flygbolag.

Har en hustru som är starkt skeptisk till okända bolag, speciellt från östeuropa.

Är det säkert att flyga med dem ?

T.ex Hur är tillgången på Fokker reservdelar?

Flög (alltför) ofta med Fokkrarna på Linjeflygstiden. Upplevde då planen som extremt trånga och bullriga.
 
ulagun skrev:Utmärkt nu med både morgon och kvällsavgångar till AJR till hyfsat pris ca 2.000kr tor.Läste i tidigare inlägg att man känade EB poäng. Lusläst hemsidan men finner ingen info om någon poängintjäning.Vad gäller?Lite OT, inte alltid bästa svenskan, t.ex en bit (!) handbaggage 8 kg tillåtet..Allvarligt menad fråga.En 30 år gammal Fokker 1000 från ett okänt rumänskt flygbolag.Har en hustru som är starkt skeptisk till okända bolag, speciellt från östeuropa.Är det säkert att flyga med dem ?T.ex Hur är tillgången på Fokker reservdelar?Flög (alltför) ofta med Fokkrarna på Linjeflygstiden. Upplevde då planen som extremt trånga och bullriga.Klicka för att utvidga...
Hehe, du tänker kanske på den härliga Fokker F28 som Linjeflyg hade? (Trots min icke ringa ålder hann jag endast flyga den n gång vad jag kan minnas)



F28 hade turbojet motorer och var riktigt bullrig. F100 har tubofan som är betydligt tystare.



Men vare kul att testa denna 30 åriga gamla darling!
 
apknug skrev:Hehe, du tänker kanske på den härliga Fokker F28 som Linjeflyg hade? (Trots min icke ringa ålder hann jag endast flyga den n gång vad jag kan minnas)F28 hade turbojet motorer och var riktigt bullrig. F100 har tubofan som är betydligt tystare.Men vare kul att testa denna 30 åriga gamla darling!Klicka för att utvidga...
Det blev som jag en nolla förmycket Fokker 100 naturligt vis
 
Enligt tidtabellen ska de byta till CRJ900 på onsdag, får se om det stämmer.



De gjorde om sommartidtabellen lite förra veckan - lite längre flygtid och senarelagd avgång från Stockholm. Antyder långsammare flygplan, Fokker 100 är den lite långsammare än CRJ900?
 
Back
Top