Dra Amex till Allmänna reklamationsnämnden för försenade poäng?

olit

New member
Jag nytecknade ett Sas Amex Elite i våras när det var poängkampanj med 60 000 poäng i sign up-bonus. Poängen skulle föras över senast 31/8.



Eftersom att SAS i samma vända skulle gå över till Skyteam och jag ville göra en poängbokning till Vietnam var jag väldigt mån om att poängen skulle komma i tid, så att de kunde användas till detta. Jag chattade därför med Amex cirka en vecka före och fick då lovat att poängen absolut skulle finnas på mitt konto senast 31/8 och att jag uppfyllt villkoren för att få bonusen.



När övergången till Skyteam var ett faktum och jag saknade poängen som behövdes för att boka mig och tjejen till Vietnam ställde jag frågan igen om var poängen höll hus och fick lika många svar som gånger frågan ställdes. Efter cirka tio dagars utredande och fler brutna löften flyttades poängen till mitt Amex-konto (men fördes alltså inte över direkt till SAS, trots att en supervisor lovade detta). Nu är det senaste beskedet att poängen kommer samtidigt som den ordinarie autosweepen, alltså någon gång i början på oktober.



Nu börjar det tyvärr spela mindre roll när poängen kommer in då så gott som all tillgång till Vietnam verkar borta och SAS justerat upp poängpriset i sökmotorn för Vietnam Airlines (så som var tänkt från början, men som inte var fallet fram tills för några dagar sen).



Efter att ha utrett mitt klagomål erbjöd Amex 5 000 Eurobonuspoäng. Rent krasst kändes det som ett skämt med tanke på hur dåligt jag tycker att Amex skött ärendet. Jag kontrade därför med 60 000 poäng och fick nu detta till svar.





1727067803740-png.157363





Vad tycker ni? Är det läge att dra American Express inför allmänna reklamationsnämnden? Jag tycker ju att deras uteblivna poäng som utlovades i kampanjen är ett avtalsbrott och att företaget misskött sig efteråt med diverse löften som inte hållits.
 
Förstår att du är missnöjd men tycker ändå att 10k poäng är en bra kompensation. Svårt att se att ARN skulle hjälpa mer.
 
Jag hade varit väldigt restriktiv med att blanda in ARN. Att poängpriset var felaktigt i några veckor är knappast ett argument som håller.



Klart 1 månads försening är drygt och dåligt, men skulle inte blanda in ARN för det.
 
Lite oklart vad ARN skulle kunna komma fram till som är till din favör, vad skulle du yrka på hos dem? Att du gått miste om en felprissättning från SAS sida är nog svårt att bli kompenserad för. 10k ytterligare poäng känns spontant som en rimlig kompensation.
 
Som jag förstått det är poängen fortfarande inte på OP’s konto trots en klart formulerad deadline för detta.

Med det sagt så finns det säkert finstilta klausuler från Amexs sida som rentvår dem i det fallet.

Tycker dock att det skulle vara intressant att få ARN att pröva detta men tvivlar på att utfallet kommer att bli bättre än det som Amex redan erbjudit.
 
micke skrev:Som jag förstått det är poängen fortfarande inte på OP’s konto trots en klart formulerad deadline för detta.Med det sagt så finns det säkert finstilta klausuler från Amexs sida som rentvår dem i det fallet.Tycker dock att det skulle vara intressant att få ARN att pröva detta men tvivlar på att utfallet kommer att bli bättre än det som Amex redan erbjudit.Klicka för att utvidga...
Ja, precis så är det. Poängen syns på mitt Amex-konto för kommande överföring men förs inte över än på tio dagar till SAS, så förseningen blir effektivt sett en månad. Jag tror liksom flera andra här att ARN inte har rätt kunskap för att värdera poängen och att det därmed kommer handla mer om det än om huruvida Amex gjort fel.



Jag funderade över att säga upp kortet och begära återbetalning av erlagda månadsavgifter med hänvisning till det upplevda avtalsbrottet. Men jag misstänker att det kommer kräva en hel del grälande för att få igenom och jag vill egentligen behålla kortet.
 
Vad stod det exakt i villkoren? Stod det explicit att de skulle finnas på ditt konto hos sas eller bara något lagom luddigt som "överförs till ditt konto"? Är det det senare så kan de antagligen hävda att de har gjort det eftersom de är överförda till ditt konto hos amex...



Men även i det andra fallet håller jag med om att du lär få bråka på en hel del. Jag skulle inte bry mig utan istället sätta upp det på kontot för "You win some, you lose some".
 
mha321 skrev:Vad stod det exakt i villkoren? Stod det explicit att de skulle finnas på ditt konto hos sas eller bara något lagom luddigt som "överförs till ditt konto"? Är det det senare så kan de antagligen hävda att de har gjort det eftersom de är överförda till ditt konto hos amex...Men även i det andra fallet håller jag med om att du lär få bråka på en hel del. Jag skulle inte bry mig utan istället sätta upp det på kontot för "You win some, you lose some".Klicka för att utvidga...
Står ju "Överförs senast 31/Månad" sen kommer det till SAS kontot veckan efter.
 
Detta hände mig med, poängen skulle komma in 31 augusti men dom kom aldrig. Dom har sagt slutet av september nu.
 
Exakt samma hände med mig. Fast de gav mig bara 2.000 extra poäng när jag klagade. Jag hade också planerat att boka något i september månaden men nu verkar det inte vara möjligt.



Jag håller med att ARN kanske inte kan hjälpa, men jag vill inte heller bara acceptera AmEx misslyckande med att uppfylla sitt åtagande.
 
Back
Top