Testa Christian Constants Les Cocottes. Förbered dig på kö ut på gatan. Grymt gott och prisvärt (t.o.m. billigt) i sjunde.
Maison Constant - Les Cocottes
En favorit! Tycker ibland att maten svajar, men stämningen är alltid god. Trevlig service och bra koncept. Rekommenderar de grisfotsfyllda potatisarna.

Även deras systerkrog tycker jag är bra,
Café Constant. I sjunde ligger även Alain Milliat, tycker att de har prisvärd och god mat, lite "finlir" och inte så stora portioner. Tre rätter för €35. Bordsbokning krävs.
För shopping så gillar jag området runt Boulevard Saint-Germain. Ta en titt på matavdelningen inne på varuhuset Le Bon Marché, väldigt vacker. I övrigt ett flärdfullt varuhus för de som är lagda åt det hållet.
Om ni snurrar i 3e Arr. rekommenderar jag Le Dauphin, läs mer
här. Ganska hippt och goda mat. Serverar smårätter som med fördel delas med din respektive. Är ni i området runt operan och bara vill ta en snabb och billig burgare är HAND bra, ligger på 39 rue de Richelieu.
På söndagar är det mesta stängt, då är det skönt att hänga i Marais. Där är det mkt folk i rörelse och det mesta är öppet i detta område. För utsikt, ta en promenad upp till Sacré-Cœur.
I övrigt rekommenderar jag att använda appar som TripAdvisor och Yelp för att kolla restauranger och fik i nya områden eller om hungern faller på. Det finns väldigt många mediokra hak, dessa vill man undvika. För det finns så många guldkorn...