Senaste nytt

Erfarenheter av Turkish Business på A330-300 vs A350-900

Alex H

Medlem
Jag ska boka Turkish Airlines från Bangkok till Göteborg och får upp två alternativ med samma ankomsttid men olika flygplan.

Någon som vet vad det är för konkret skillnad i business class mellan A330-300 och A350-900 hos Turkish?

Om ni hade valt själva – vilken av avgångarna/flygplanstyperna hade ni tagit, och varför?

Tack för alla erfarenheter och tips!

Skärmavbild 2026-01-08 kl. 20.55.15.png

Jag ska boka Turkish Airlines från Bangkok till Göteborg och får upp två alternativ med samma ankomsttid men olika flygplan.

Någon som vet vad det är för konkret skillnad i business class mellan A330-300 och A350-900 hos Turkish?

Om ni hade valt själva – vilken av avgångarna/flygplanstyperna hade ni tagit, och varför?

Tack för alla erfarenheter och tips!

Visa bifogad bild 171603
A350 har 1-2-1
A330 har 2-2-2

Sängläge på TK:s A330 är det bekvämaste jag sovit ombord (även om ljudnivån är betydligt högre än A350).

Tar du 22.45-flighten (A350) får du lite extra tid i loungen på IST.

A350 är betydligt fräschare och generellt en bättre kabin. Det finns ett par flygplan som TK köpte av Aeroflot och därmed har en helt annan design med dörrar likt Qatars Q-suite.

Håller med övriga om att A350 känns fräschare och modernare (både som flygplanstyp och kabin).

Dock sover jag generellt bättre i de äldre stolarna där man slipper ha fötterna i en trång box. Åkte nyss med KQ som jag tror har samma stolar i sina B787 som TK i sina A330 och sov riktigt bra. Dock inte så kul med 2-2-2 om man hamnar bredvid okänd.

Så för att komplicera det skulle jag säga:

Dagflight: A350
Nattflight om jag reser ensam: A350
Nattflight med medresenär: A330

I ditt fall är det ju nattflight så då hade jag valt A350 om jag reser själv men A330 om jag reser med partner.

Last edited:
Utan att veta config ombord hade jag tagit A350 alla dagar i veckan pga det är ett mycket bekvämare plan att flyga i.

A350 är betydligt fräschare och generellt en bättre kabin. Det finns ett par flygplan som TK köpte av Aeroflot och därmed har en helt annan design med dörrar likt Qatars Q-suite.

Hade valt A350 125 gånger av 100.

Av ren nyfikenhet, har ni flugit longhaul i en Stelia Symphony/Solstys stol någon gång eller säger ni A350 bara för att lufttryck, luftfuktighet och ljudnivå etc är bättre?

Efter 5 legs intra Asien i den där jävla stolen så är det enda som skulle få mig att välja den före någon annan är om det stod på spel att jag behöver åka eco eller PE.
Det känns omodernt och sunkigt att flyga A330 med 2+2+2 config, men dom gånger jag testat liknande stolar skulle jag alla dagar i veckan välja det före om jag vill sova.
Ska man sitta och kröka spelar det mindre roll, då är det bara klaustrofobin som sätter gränser, och den försvinner efter xx-antal glas.

EDIT: @eddo hade en rätt så nykter syn på det hela!
Men är man 2 hade jag ändå valt A330 om det är dagflight, klarar inte av den där stolen.

A330 gammal och trött. A350 fräsch men väldigt trånga stolar. Tyvärr har Turkish gått ner sig ordentligt på senare år. Billiga i business men det är av en anledning.

Toppen