Erfarenheter som nybörjare med Senator

intuition

New member
Tänkte att det kunde vara lite kul att samla in lite erfarenheter av alla nybörjare. Jag gissar att det finns en del här som visserligen är vana resenärer men som inte är inlästa på alla detaljer och undantag som ett nytt program medför .



Vi har väl alla lite olika erfarenheter och förväntningar på SEN. En del kanske orimliga men ändå kul att höra både plus och minus och saker som överraskade (däremot inte kommentarer om att det är ju självklart eller det är bara att läsa programmreglerna typ)





Jag börjar med min första swiss-biljett någonsin:





Svårt att boka på Swiss.com, sajten accepterar inte M&M numret som automatiskt fylls i i inloggat läge



Omöjligt att lägga in ett EB nummer på mitt resesällskap. Gick att addera men försvann. Gick bara att lösa i manuell disk på CPH







Inget fritt sätesval som SEN eftersom det är light biljett. Det hade jag förväntat mig skulle ingå, men sådana är reglerna.

Blir inte bättre av att app och sajt säger " välj plats, från 0kr" och sedan tar fullpris för alla platsval.



Positiv dock att deras auto-seating vid incheckning ger mig platser på första rad i ekonomi kabinen. (Förhoppningsvis inte en slump eller för att jag checkade in som seq 4)

Mitt sällskap sattes på 4f och jag på 4e, dvs sittplats. Ingen seat block, 4d kom en resenär utan status (boardade iaf i sista grupp)









Ingen fast track på CPH.

På GVA står det i appen under biljett-detaljer "dra nytta av fast lane , boka tid här"

Känns väldigt krångligt att behöva boka tid. Det visar sig att det är en betaltjänst dessutom.

Matchar inte alls mina förväntningar på SEN status.





Boardinggrupp 2, men de slog samman 1&2 så det var först ändå.











LH appen kändes seg och inte lika tydlig eller omfattande som sas appen. Gate kom upp bara minuter innan boarding. Cph appen hade gate tidigt och pingade äver om en sen gate change. LH gjorde inget mer än att fylla i info i BP ljudlöst



A220 var trevlig upplevelse. Rad 4 är kanske normalt en business rad, benutrymmet var iaf helt OK. Sätesbredden också bra, sitta i mittsäte var helt OK, betydligt bättre än SAS plus på A320



Ingen recognition. Hade inte förväntat mig det heller. Tog lång tid att serva kabinen, 35 minuter efter takeoff på en 2 timmar flygning, och då delade de ut vattenflaska till alla. Jag tror det gick att köpa annat, men ev försäljning startade först efter alla fått vatten och troligen bakifrån . Ung personal, väldigt professionella.



Avstigning i GVA på plattan och med buss. Business fick egen buss och övriga resenärer hölls tillbaka, en modell jag uppskattar.





La ett bud på uppgradering på returen. Min bid 70 CHF, inte jätteattraktivt. Men jämfört med "instant upgrade" för 2100 DKK var det ett kap. Gick igenom på mindre än 12 timmar.
 
Den biten om "välj plats, från 0kr" har jag också stört mig på när jag bokat Economy Light.



Och LH/Miles&More apparna är väldigt dåliga jämfört med SAS. Störigt också att de är två olika appar, även om jag förstår att M&M är programmet för många bolag. Men LH själva borde kunna erbjuda alla M&M funktionalitet i sin egna app.
 
Detta är min upplevelse av min första SWISS-flygning som nybliven SEN-medlem, och med en biljett i Eco Light.



Bokade resan CPH-ZRH-GVA-ALC t/r via Lufthansas hemsida, och hade inga problem med mitt nya M&M-nummer som automatiskt fylldes i.



Jag håller med om att SAS-appen känns bättre än Lufthansas, som kan upplevas som både långsam och förvirrande.



Förväntade mig inte heller att få fritt sätesval, och såg i appen att det kostade pengar. Men när online check-in öppnade, ungefär en dag innan avgång, kunde jag välja säte kostnadsfritt i hela kabinen för alla segment på utresan. Jag valde fönsterplats på raden bakom business på samtliga flygningar.



Jag fick tillgång till SAS Fast Track genom att först skanna mitt EBG-kort och sedan min LX-biljett, där mitt SEN-status var inlagd. Rätta mig om jag har fel, men ska inte även SEN-medlemmar i LH-gruppen också ha tillgång till CPH Express?



Tyvärr blev det ingen uppgradering på utresan, men jag fick recognition på 2 av 3 flygningar.



På CPH-ZRH, som trafikerades av Air Baltic, kom kabinpersonalen fram och hälsade mig välkommen ombord på ett diskret sätt precis innan säkerhetsdemonstrationen.



På GVA-ZRH blev vi försenade en timme på plattan på grund av bagagelastning och väntan på besättning som deadheadade till hemmabasen i GVA.

Att jag fick recognition, kan ha berott på att min stolskamrat var en HON. Under förseningen delade kabinpersonalen ut vatten och choklad, och då kom Maitre de Cabine fram till vår rad och ursäktade för förseningen och erbjöd sig att hämta något från dryckesvagnen till oss båda.



Jag har flugit mycket med SWISS tidigare, både med EB Award och i sällskap med en god vän som är kapten där. Jag tycker att SWISS är grymt och ser fram emot hemresan om två veckor.
 
Första flighten som SEN med Swiss: ingen uppgradering i gaten. Avgången blev sen inställd. Ombokad till Luxair: noll recognition. Ridå.
 
taxvalp skrev:Trist med inställt flyg men om uppgradering i gaten förvämtas bli norm kommer nog många bli besvikna ;-)Klicka för att utvidga...
Förväntar mig inte det alls, men många som flygit från ARN verkar ha fått det första gången som SEN. Från CPH har jag inte hört lika många.
 
Det känns som om bolagen i allt större utsträckning försöker differentiera Light-biljetter från övriga biljetter genom att skala bort allt oavsett status. Något som i alla fall gör att jag skyr de biljetterna som pesten.
 
Flugit 4 ben med LOT sedan jag blev senator. ARN-WAW-ZUR ToR. Ekonomi Light biljett. Fick ett checkat bagage och kunde välja säte. Ingen uppgrade eller recognition.
 
Första flyget som Senator i Economy Light, Lufthansa, ToR med 4 legs totalt:



Leg 1: noll recognition

Leg 2: flygvärdinna kom förbi och frågade om jag ville ha något från business class, fick ett glas champagne

Leg 3: uppgraderad till business class vid gaten

Leg 4: uppgraderad även här



Samtliga flyg gav fast track, priority, lounge (ink. 3rd party där *A saknades) och bra stolplacering. Hade betalat för en stol långt fram på leg 3 men det visade sig bara helt onödigt. Överlag en av de bästa economy-flygen jag haft, gick nog break even på mat&dryck. Senator lounge var fin men inte så mycket bättre än vanlig business.
 
Första flight som SEN, medpassagerare EBG: CPH - VIE - IBZ med Austrian.

Bokad med EB, pre challange. Inga konstigheter att ändra EB -> SEN i appen.



CPH - VIE: Fast track och lounge på CPH.

VIE - IBZ: Lounge på VIE, upgrade vid gaten till business för både mig + medpassagerare
 
Erik Österberg skrev:Flugit 4 ben med LOT sedan jag blev senator. ARN-WAW-ZUR ToR. Ekonomi Light biljett. Fick ett checkat bagage och kunde välja säte. Ingen uppgrade eller recognition.Klicka för att utvidga...
Samma upplevelse av LOT. Men "lyxigt" med bra lounger på inrikes från de mindre flygplatserna i Polen, tex Katowic. Jämfört med Sverige där det är noll lounge på inrikes till Sthlm.
 
Endast rest 2 ben med LH sedan matchningen, business ARN-FRA och first FRA-EWR.



Under ARN-FRA väldigt bra service under hela flighten, fick många frågor om något mer önskades. Tilltalad med efternamn hela tiden. Vet inte vad som berodde på status eller om det bara var bra crew, men bättre än alla gånger jag rest LH inom Europa tidigare.



First-flighten går väl inte att säga så mycket om. Det var min första first-flight så har inget att jämföra med. Status spelar väl mindre roll i First när servicen redan håller såpass hög nivå.



Negativt: app-upplevelsen. LH-appen verkar t.ex. tro att jag antingen är HON och/eller att jag flyger i First nästa flight MUC-BKK trots att jag reser i Business och är SEN. Samt chatten i appen som fortfarande är kass trots att man har status så ingen skillnad där.
 
caberg skrev:Jag fick tillgång till SAS Fast Track genom att först skanna mitt EBG-kort och sedan min LX-biljett, där mitt SEN-status var inlagd. Rätta mig om jag har fel, men ska inte även SEN-medlemmar i LH-gruppen också ha tillgång till CPH Express?Klicka för att utvidga...


intuition skrev:Ingen fast track på CPH.På GVA står det i appen under biljett-detaljer "dra nytta av fast lane , boka tid här"Känns väldigt krångligt att behöva boka tid. Det visar sig att det är en betaltjänst dessutom.Matchar inte alls mina förväntningar på SEN status.Klicka för att utvidga...
Samtliga Star Gold-medlemmar har gratis tillgång till Fast Track på de flesta flygplatser när man reser med LH Group.



Betaltjänsten finns antagligen för dem som har varken status eller reser i C. Dålig implementering om man försöker kränga en tjänst man inte behöver.




https://www.swiss.com/au/en/fly/airport/security-fast-lanes




https://www.swiss.com/nl/en/fly/airport/security-control-service
 
eddo skrev:Under ARN-FRA väldigt bra service under hela flighten, fick många frågor om något mer önskades. Tilltalad med efternamn hela tiden. Vet inte vad som berodde på status eller om det bara var bra crew, men bättre än alla gånger jag rest LH inom Europa tidigare.Klicka för att utvidga...
Högst troligt hade uppmärksamheten ombord att göra med att du var First resenär, och inte pga status.




eddo skrev:First-flighten går väl inte att säga så mycket om. Det var min första first-flight så har inget att jämföra med. Status spelar väl mindre roll i First när servicen redan håller såpass hög nivå.Klicka för att utvidga...
Status kan spela roll. Flygit LH F ett anta ggr när jag serverats sist trots att man är på första raden. Då har det suttit SEN/HON på rader bakom. Detta spelar ju mindre roll, aldrig något som tagit slut.
 
miamiflyer skrev:Samtliga Star Gold-medlemmar har gratis tillgång till Fast Track på de flesta flygplatser när man reser med LH Group.Betaltjänsten finns antagligen för dem som har varken status eller reser i C. Dålig implementering om man försöker kränga en tjänst man inte behöver.https://www.swiss.com/au/en/fly/airport/security-fast-laneshttps://www.swiss.com/nl/en/fly/airport/security-control-serviceKlicka för att utvidga...





caberg skrev:.... Rätta mig om jag har fel, men ska inte även SEN-medlemmar i LH-gruppen också ha tillgång till CPH Express?...Klicka för att utvidga...


Kanske hade det fungerat i CPH express. Ville inte chansa, det stod inte i appen och ingen markering på pappers-BP heller.





CPH är ju lite speciellt eftersom sas har helt egen fast track. Det finns ingen star fast track utan varje enskilt bolag måste aktivt välja att delta i CPH express. De Star-bolag brukat resa med har inte varit med i CPH express.

(Eller någon variant där egna business och ev guld kunder accepteras men INTE om man reser med annat bolag. Markering på BP har varit det som avgjort)







Dåligt implementerat kanske är sammanfattningen.
 
Bokade ARN-BRU-MAN med Brussels och MAN-ZRH-ARN.



Bokningen var inga konstigheter. Bokad classic för jag hade väska så det ingick plastval etc.



Utresan inte så mycket att säga om, Brussels är Brussels. Ingen rolig ecoprodukt.



Hemresan var samma dag som Crowdstrike hände och det var kaos på Swiss men inte på flygplatsen generellt vilket var skönt. Blev uppgraderad i gate innan de ställde in allt.



Kundtjänsten fruktansvärd, kunde inte erbjuda hemresa samma dag trots att det gick flyg till Sverige så köpte en egen biljett som de nu vägrar ersätta.



Hävdade att de inte kunde boka om eftersom jag hade bagage incheckat trots att jag stod med det i handen. Allmänt körigt och inte särskilt premium.



Har en resa till med Lufthansa bokad, men jag kommer inte jaga Senatorstatus efter det här iaf.



Och blir ytterligare ett mål att driva i arbitrering. Lovade mig själv att inte flyga LH-gruppen om det gick att undvika efter att Lufthansa vägrade betala nedgraderingsersättning när jag blev flyttad från F till C på revenue-biljett. Blev lockad av Senatormatchen men minns nu varför jag skulle sluta.
 
Matchat till Senator och flugit tre stycken Economy Light-ben med LH hittills. ARN-FRA, DUS-MUC samt MUC-ARN. Ingen uppgradering och ingen recognition. En erfarenhet som nybörjare med Senator är dock att man har tillgång till Lounge on Arrival. En riktigt bra förmån i mitt tycke, som jag använt flitigt som EBD hos SAS. Som Senator har jag nu nyttjat den både på FRA och MUC. Bara att scanna boardingpasset, utan några konstigheter!
 
Första SEN-flighten med Eurowings basic (motsv LH/LX light) ALC-PRG-ARN.

Ben 1: Ingen fast track, prio boarding, ingen recognition, för knäna den trängsta D-plats jag någonsin suttit på. En snäll flygvärdinna lät mig dock byta till C-plats med tomt mittsäte.

Ben 2: Lounge i PRG (Erste Lounge, helt OK att tillbringa 4h i). 2 pip i gaten och flyttad till 1A Bizclass. Ingen recognition. Tveksamt utbud av ätbart/dryck.
 
Seatblock på 3 av 4 flyg med LOT på rad 1 (eco light). Recognition på Austrian och fick en våtservett (exklusivt) men placerad i mitten på planet med infant brevid. Var lite stelt eftersom bebisen sov. Kunde inte välja plats trots att jag var incheckad.



Har inga bra erfarenheter från LH, Austrian och Swiss men alla kan ha dåliga dagar.
 
Back
Top