Eurobonusresa till Australien/Nya Zeeland i Business Class - tips?

fopes

New member
Hej

Tänkte fira det nya året med att bränna mina Eurobonuspoäng på en resa för två till Australien/Nya Zeeland i C.

Har suttit och sökt på ANA och alternativen är definitivt inte många kring de datum vi vill åka. Till slut hittade jag en routing:



Utresa: ARN-CPH-PEK-SYD

Hemresa: AKL-SYD-SIN-ICN-FRA-ARN



Ringde Eurobonus och på utresan fanns det platser och det var inga problem att boka. Problemet uppstod vid hemresan. Platser fanns precis som ANA indikerat men det gick inte att boka. Hon jag pratade med var lite osäker men trodde det berodde på att resan passerade två zoner (South East Asia och Far East Asia).



Vet ni om den begränsningen stämmer? Eller kan problemet vara, som diskuterats i den här tråden, att man ”passerar samma tidsgräns två gånger”. Om det stämmer som står i tråden så får man ju dessutom inte ha flera transits i en mellanzon. Om allt detta inte går så begränsar det ju möjligheterna att ta sig till Oceanien väldigt mycket.



Någon som vet vad som gäller egentligen? Även tacksam om ni har några tips på hur man skulle kunna routa.
 
Skall faktiskt bli standard 180 000



Här kommer ett alternativ till: LHR-SFO SFO-AKL/SYD Den här är svårare då det är begränsade avgångar från såväl SFO som om du skulle valt LAX-SFO/AKL

Flygs med United 747 samt NZ 777 i vissa fall codeshare mellan dessa
 
Viking75 skrev:ARN-FRA FRA-ICN ICN-SYD SYD-AKLoch så tillbaka igenKlicka för att utvidga...



Ja, problemet är att det inte finns några platser SYD-ICN. Däremot hittar jag platser om man åker via Singapore (SYD-SIN-ICN). Men då är alltså frågan om det är tillåtet..
 
Du får ringa och fråga! Det går non stop flyg SYD-ICN så i ditt läge skulle jag nog satsa på att införskaffa mig ett verktyg för att kunna sätta upp alerts på awardplatser typ experflyer,
 
Kom på ett bra alternativ!

Om du vill så kan du ju testa att boka SYD-NRT sedan NRT-ICN dessa ligger mycket nära varandra så du kan knappast passera zoner i onödan. Var jag du skulle jag ringa o fråga ändå för du kanske kan öppna upp möjligheter att flyga NRT-FRA istället osv

Men som sagt SYD-NRT finns i C och mellan ICN och NRT är det ingen distans att tala om
 
Tack för tipsen. Jag får ringa till Eurobonus imorgon igen.

SYD-NRT funkar dock inte. ANA flyger inte till Australien öht så det går inte att ta sig från Japan till Australien med Star Alliance utan byte. Det är därför jag behöver förstå connectionsreglerna.



Man kan däremot flyga från AKL med NZ till NRT men de datum jag tittar på flygs stäckan av 767 och även om NZ ska vara bra så känns det inte så jättelockande att sitta 12 timmar i vanlig reclinerstol. Eller är det nån som testat som kan säga om det är ok?
 
Asiana flyger SYD-NRT samt även SYD-ICN bägge flygs med 777 och skall vara lieflat doch ej 180 grader. Det finns ju plats i ekonomi på SYD-ICN men inte C.
 
Viking75 skrev:Asiana flyger SYD-NRT samt även SYD-ICN bägge flygs med 777 och skall vara lieflat doch ej 180 grader. Det finns ju plats i ekonomi på SYD-ICN men inte C.Klicka för att utvidga...
Jag antar att du menar Seoul(GMP/ICN)Tokyo(HND/NRT) och inte Sydney-Tokyo.




F.ö. Air China använder Airbus A330 med Business class stol ver 2.0 på Stockholm-Beijing v.v. och Beijing-Sydney v.v.


Hårdvaramässigt är det bättre än Asianas Business class stol på deras Boeing B777. (Asiana använder inte B777 med Quadra Smartium till/från Sydney än)




Air China Business class stol ver 2.0 på Airbus A330


https://www.businessclass.com/forum/attachments/air-china-business-class-a330_2_04-jpg.12594/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/air-china-business-class-a330_2_07-jpg.12595/


(Foto av Dr. Miles)




Asiana Airlines äldre Business class stol på Boeing B777


(Används bl a på Seoul-Paris/Istanbul/Sydney)

https://www.businessclass.com/forum/attachments/asiana-business-bkk-icn-01-jpg.12596/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/asiana-business-bkk-icn-07-jpg.12597/


(Foto av Dr. Miles)




Asiana Airlines Quadra Smartium Business class stol på Boeing B777


(Används bl a på Seoul-London/Frankfurt)

https://www.businessclass.com/forum/attachments/asiana-airlines-quadra-smartium-01-jpg.12598/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/asiana-airlines-quadra-smartium-03-jpg.12599/


(Foto av Dr. Miles)
 
Är faktiskt en Air China 777-300 mellan Beijing-Sydney när jag ska åka. Den har väl ännu modernare stol vad jag förstår.

Dr. Miles - hur skulle du ranka Asianas gamla business-stol jämfört med SAS och Lufthansas C-stolar. Är de ungefär likvärdiga?



Jag ringde SAS idag förresten och frågade återigen om connectionsreglerna men hon jag pratade med var också osäker på vad som egentligen gäller och skulle kolla med sin chef och återkomma. Har inte hört något än.
 
fopes skrev:Är faktiskt en Air China 777-300 mellan Beijing-Sydney när jag ska åka. Den har väl ännu modernare stol vad jag förstår.Klicka för att utvidga...
Åh, då är det ännu bättre, om det är Boeing B777-300ER(77W, dock Amadeus skriver 773 på Air Chinas B777-300ER) du syftar på.




fopes skrev:Dr. Miles - hur skulle du ranka Asianas gamla business-stol jämfört med SAS och Lufthansas C-stolar. Är de ungefär likvärdiga?Klicka för att utvidga...



Asianas äldre version av Business class stol är likvärdig som SAS och Lufthansas stolar.


Asianas IFE är något bättre än SAS och Lufthansas.
 
Fopes.

Du måste lova att återkomma i ärendet så vi får besked om din routing. Lycka till
 
Nu har jag pratat med SAS ett par gånger och reglerna ska vara följande när man åker från Europa till Oceanien:



- Det är inte tillåtet med fler än tre zoner i bokningen d.v.s man kan inte flyga ARN-PEK-SIN-SYD eftersom den resan går genom fyra zoner

- Max tre zoner gäller hela resan (tur o retur). Mao kan man inte heller resa exempelvis ARN-PEK-SYD på ditresan och SYD-BKK-ARN på hemresan. Det man får göra isf är att boka två enkelresor men då kostar det 20% mer poäng.

- Det ska däremot vara tillåtet att ha flera stopp i mellanzonen. D.v.s. att flyga SYD-SIN-BKK-ARN ska vara ok så länge totala antalet segment är max 8. Detta är ju tvärtemot vad Roger J skrev tidigare i tråden men två oberoende personer på Eurobonus har sagt till mig att det ska vara tillåtet (har dock inte testat).



Vad gäller min resa har jag lyckats boka:



ARN-CPH-PEK-SYD // AKL-SYD-ICN-IST-ARN



Ditresan känns bra med SAS och Air China 777-300ER med nya business. Jag är inte helt nöjd med hemresan dock. Datumet är inte optimalt + att både Asiana och Turkish har sina gamla businesskabiner på de sträckorna jag ska flyga...



Får hålla lite koll om det dyker upp några nya award seats på datum som passar bättre.
 
Skulle man då kunna flyga: ARN-LHR-SFO-LAX-SYD-AKL-RAR

Samt hem något liknande?
 
Jag hade tänkt tur o retur, fopes fick ju in 9 Flygplatser på sin resa
 
Jag pratade med SAS för ett tag sedan och fick igenom en provbokning i C enligt följande. GOT-FRA-SFO-AKL-RAR samt hem något liknande, det gick på 180 000. Det är bara det att det vore oerhört mycket lättare att ha möjlihet att vära in LAX och SYD då ökar chanserna markant med plats för flera.
 
Viking75 skrev:Jag hade tänkt tur o retur, fopes fick ju in 9 Flygplatser på sin resaKlicka för att utvidga...


fopes flyger endast 3 flygningar ut, 4 flygningar hem = inom max 8 segments.



map



http://www.gcmap.com/mapui?P=ARN-CPH-PEK-SYD,AKL-SYD-ICN-IST-ARN&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Dr milies. snyggt förklarat.

Snacka om att det blir svårt att ta sig till RAR med 8 segment max
 
Back
Top