Feedback på rutt AMEX 2-4-1 t/r Stockholm-Brisbane (Fiji)

max-timander

New member
Bokade nyss award-resa AMEX 2-4-1. Jag och min tjej vill ta oss till Fiji (Flygplats:Nadi) och jag jämförde en massa flygrutter mellan Arlanda och Sydney/Brisbane. Brisbane visade sig bäst med tanke på anslutningar och klass på flygplan (tror jag). Jag försökte hitta bättre alternativ och flyga First class men fick bara en flygning med F på returen men behöver betala för F. Jag tänker boka anslutningsflyget själv när jag känner mig nöjd med bokningen.

Ni får gärna komma med feedback på flygplanen, rutterna, osv innan jag tar och bokar anslutningsflyget till Nadi. Skulle verkligen uppskattas. Det har varit svårt att hitta awardflighter men det har redan diskuterats i en annan tråd.

Se bifogad bild för bokning

Hur tänker ni ta er till Nadi från Brisbane?

Flygbiljettpriser:

mellan Brisbane och Nadi med Fiji Airways kostar ca 3.900 SEK inkl. skatter i Economy class.

mellan Auckland och Nadi med Air New Zealand/Fiji Airways kostar ca 4.800 SEK inkl. skatter i Economy class.

mellan Hong Kong och Nadi med Korean Air (via Seoul) kostar ca 6.000 SEK inkl. skatter i Economy class.

mellan Tokyo och Nadi med Korean Air (via Seoul) kostar ca 8.300 SEK inkl. skatter i Economy class.

mellan Seoul och Nadi med Korean Air kostar ca 9.900 SEK inkl. skatter i Economy class.

Har du inte 140.000 miles på American Airlines (AA) AAdvantage?

En bonusresa mellan Asia 2 (Sydostasien + Östra Asien + exkl. Japan, Korea och Mongoliet) - Oceanien (inkl Fiji) kostar 35.000 AA miles i Business class per enkelresa per person.

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Just nu pågår Buy miles kampanj med upp till 35% rabatt.

Inköpskostnad av 70.000 AA miles är ca 1.584 USD (ca 13.500 SEK) inkl. skatter och avgifter efter rabatt.

Buy, Gift and Share AAdvantage Miles | aa.com

Vi tänkte Fiji airways eller virgin t/r från brisbane. Kostade som du skrev 4000kr. Bra tips att flyga direkt från Hongkong. Den har jag inte kollat. Från auckland fanns tyvärr inga rewardresor

Vad tror du om flighterna jag bokat? Det blir ett ganska långt stopp i Bangkok men fanns tyvärr inga flighter som godkändes förutom den och hade business.

En fråga.

Måste destinationen vara Fiji?

Vad säger du om Palau? Asiana Airlines (OZ) flyger mellan Seoul - Koror två gånger i veckan.

Enligt SAS EuroBonus webbsida, Palau klassas som Sydostasien.

SAS skrev:South East Asia Bangladesh, Brunei, Burma (Myanmar), Cambodia, Guam, Indonesia, Laos, Malaysia, Mariana Islands, Micronesia,Palau Islands, the Philippines, Singapore, Thailand and Vietnam.Klicka för att utvidga...
SAS points charts - SAS

Tidtabell:

...4..7

OZ609

Seoul ICN 23:10 - Koror 04:00+1 321 04:50

1...5..

OZ610

Koror 05:00 - Seoul ICN 10:10 321 05:10

map

http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-fra-icn-ror&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Summan av skatter & bränsletillägg blir ca 4.300 SEK (Lufthansa, Asiana, Asiana). Om du flyger med SAS mellan Stockholm-Frankfurt, blir det ca 1.000 SEK billigare.

Bra tips från @Dr. Miles ! Förstår att ni gärna vill komma iväg, men det smärtar lite i hjärtat och betala First-priser (även om det är Amex 2-4-1 med poäng) för Business Class.Det är en rejäl skillnad i service mellan de två klasserna. Tycker överlag att rutten ser bra ut, men de tips som gavs ovan ang. alternativa anslutningar är nog värda att kolla upp innan du biljetterar! Trots detta - stort grattis till bokningen, tror ni får en grym resa!

Om det bara är First på 1 av 4 longhaul skulle jag nog hellre ta business hela vägen. Självklart är ju First att föredra men skulle nog vilja ha det på minst 3 av flighterna i så fall

F på den flighten till London ger inget IMHO. Lägg dessutom till connection i ekonomi på SAS! Nej jag skulle söka mer....

max.timander skrev:Vi tänkte Fiji airways eller virgin t/r från brisbane. Kostade som du skrev 4000kr. Bra tips att flyga direkt från Hongkong. Den har jag inte kollat. Från auckland fanns tyvärr inga rewardresorKlicka för att utvidga...
Testade både Virgin Australia och Fiji Airways nyligen och skulle säga att Fiji Airways nog ger lite bättre mat och service.

Vet inte om du är medlem i British Airways Executive Club, men om du är det, se till att boka flygningarna på Fiji Airways med Qantas flygnummer (QF som prefix). Då tjänar du både bonuspoäng (som du kan använda till en framtida bonusresa) och Tier Points (poäng för högre status) hos British Airways.

Dr. Miles skrev:En fråga.Måste destinationen vara Fiji?Vad säger du om Palau? Asiana Airlines (OZ) flyger mellan Seoul - Koror två gånger i veckan.Enligt SAS EuroBonus webbsida, Palau klassas som Sydostasien.SAS points charts - SASTidtabell:...4..7OZ609Seoul ICN 23:10 - Koror 04:00+1 321 04:501...5..OZ610Koror 05:00 - Seoul ICN 10:10 321 05:10​http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-fra-icn-ror&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperSumman av skatter & bränsletillägg blir ca 4.300 SEK (Lufthansa, Asiana, Asiana). Om du flyger med SAS mellan Stockholm-Frankfurt, blir det ca 1.000 SEK billigare.Klicka för att utvidga...

Är det möjligt att flyga stockholm-london istället för stockholm-paris eller är det inte tillåtet?

Dr. Miles skrev:Det ska gå att flyga via London eller via Paris och via Seoul till Koror, Palau.Klicka för att utvidga...

ok bra! hur är flighten dit? har inte koll på asiania och deras första klass. vid första anblicken verkar det inte riktigt vara samma nivå som de "övriga"?

max.timander skrev:ok bra! hur är flighten dit? har inte koll på asiania och deras första klass. vid första anblicken verkar det inte riktigt vara samma nivå som de "övriga"?Klicka för att utvidga...
Asiana F kanske inte har bästa hårdvaran (finns både ny och gammal) men den mjuka produkten är grymt bra, betydligt bättre än Thai skulle jag säga. Du kan se i min rapport fårn min F-resa med Asiana i deras gamla F.

Asiana First Class: Seoul-Frankfurt B747 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

palmen skrev:Asiana F kanske inte har bästa hårdvaran (finns både ny och gammal) men den mjuka produkten är grymt bra, betydligt bättre än Thai skulle jag säga. Du kan se i min rapport fårn min F-resa med Asiana i deras gamla F.Asiana First Class: Seoul-Frankfurt B747 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...

det såg ju väldigt trevligt ut! Postar flightdetaljerna nedan. JAg är rookie så jag kände inte igen flygplansmodellerna. Vad tror du om rutten?

29915-a2d7246218909f5b2199cc06e3562bf4.jpg

På returflighten fanns det även en möjlightet att flyga via Manila och Tokyo men den borde inte vara ok enligt eurobonus, eller?

29916-53ae707903b4c6594481c76cc20d4681.jpg

29917-272f4bb4e315e4b51871c231d87523bf.jpg

Tycker inte att det borde vara några problem att flyga Koror-Manilla-Tokyo, det är inget jätteomväg direkt, eller tillhör Manilla southeast asia?

Är det Asiana F på LHR-ICN båda vägarna? I så fall tycker jag det ser bra ut även om det blir ett litet stopp på utresan.

Hemresan via Tokyo så är det business på Haneda-Frankfurt antar jag? Blir lite extra långa stopp på den rutten bara som kan bli jobbigt men annars helt ok (förutsatt att alla andra flighter är i business också så du inte åker på att betala F priset)

palmen skrev:Tycker inte att det borde vara några problem att flyga Koror-Manilla-Tokyo, det är inget jätteomväg direkt, eller tillhör Manilla southeast asia?Är det Asiana F på LHR-ICN båda vägarna? I så fall tycker jag det ser bra ut även om det blir ett litet stopp på utresan.Hemresan via Tokyo så är det business på Haneda-Frankfurt antar jag? Blir lite extra långa stopp på den rutten bara som kan bli jobbigt men annars helt ok (förutsatt att alla andra flighter är i business också så du inte åker på att betala F priset)Klicka för att utvidga...

Tack! jag lyckades klura ut att flygmodellerna är något som ANA skrivit dit själva (eller?) för om jag söker på flighten på Asiana sida dyker det upp andra flygplansmodeller..

77L borde vara Boeing 777-200LR

763 = Boeing 767-300

788 = Boeing 787-800

Förstår inte hur de menar med att det är andra flygplansmodeller på asianas sida.

Flighterna som flygs av 763 och 788 är ju ANAs flighter och inte Asianas flighter

Tyvärr verkar de köra med tvåklasskonfiguration till London, vilket betyder ingen F suite...

Business class är iaf Quadra smartium, vilket påminner om Thai Airways som de kör på B777-300ER till Skandinavien.

Back