Finnair försämrar växlingen av bonuspoäng till nivåpoäng

intuition

New member
Från 2 oktober 2023 kommer Silver och Guld medlemmar inte längre att kunna växla till sig hälften av de nivåpoäng som behövs för att uppgradera till nästa nivå. Ny grund-princip blir att man bara får växla till sig hälften av vad som behövs för att behålla samma nivå man redan är på.

Silver får taket sänkt från 40 000 nivåpoäng till 15 000 nivåpoäng och Guld får taket sänkt från 75 000 till 40 000 nivåpoäng.

Växlingskursen fortsätter att vara samma, dvs 3:1

Den som alltså är Guld eller Silver medlem och har planer på att maximera bytet av bonuspoäng till nivåpoäng har en knapp månad på sig att agera.

Från och med 2 oktober 2023:Basic- och Silver-medlemmar kan växla till sig upp till 15 000 nivåpoäng.Gold-medlemmar kan växla till sig upp till 40 000 nivåpoäng.Platinum- och Platinum Lumo-medlemmar kan växla till sig upp till 75 000 nivåpoäng.Klicka för att utvidga...

2024-10-22-finnair-madrid-1425final-data.jpg

Köp, överför eller byt ut Avios

Du kan enkelt köpa Avios, överföra Avios till någon annan eller växla in Avios mot nivåpoäng via ditt medlemskonto.

favicon-32x32.png

www.finnair.com

Var väl väntat att man vill försöka få ner antalet Gold & Platinum medlemmar efter covid-19 hjälpen och boosten etc.

Det var väl "snällt" av Finnair att ge hugade spekulanter en månad på att verkställa en uppgradering till nästa nivå. Eller är det en baktanke att försöka få folk att växkla in så många poäng som möjligt för att minska skulden som skall överföras till Avios?

AABack2ARN skrev:Det var väl "snällt" av Finnair att ge hugade spekulanter en månad på att verkställa en uppgradering till nästa nivå. Eller är det en baktanke att försöka få folk att växkla in så många poäng som möjligt för att minska skulden som skall överföras till Avios?Klicka för att utvidga...
Är det bekräftat att man kan växla ifrån Finnair till BA? Och inte bara tvärtom.

De verkar onekligen ha nagelfarit programmet och putsat bort precis varenda liten grej de kan hitta. Den här ändringen har inte annonserats mer än att hemsidan ändrades. Eftersom de väldigt nyligen gick ut med ett paket med ändringar, mailade alla kunder och buggde en speciell sida för info om det kan man verkligen undra om taktiken att de ändå gör små-ändringar här och där fortlöpande.

Måste säga att det är ett lite annorlunda sätt att fira flygbolagets 100-års-dag än många kunder hade tänkt sig...

Dom måste ju drämma till med åtminstone en monster-promotion på sitt 100 års firande? Jag menar SAS kör Friends and Family minst en gång per år med super-priser.

Har diskuterat mycket med brorsan hur Finnair verkar totalt gå bort sig i prissättningen på business class biljetter, åtminstone till HKG. Ingen vill flyga rutten via Hinki till samma pris som andra bolags BC priser. När jag flög i somras var det mängder med lediga säten i BC åt båda hållen, sen fylldes det på med massa uppgrades (inkl mig själv). Sommaren brukar normalt planen gå knök fulla ifrån HKG till Europa, en ledig stol i hela planet är typ ovanligt innan Covid och nu går färre flighter ifrån HKG än tidigare. Det går inte att ta 3500-4000 euro för att flyga BC via Hinki om man egentligen ska till London eller liknande. Är uppriktigt oroad att Finnair tappat de på riktigt, vore tråkigt att tappa flighterna till HKG..

RobHK skrev:Dom måste ju drämma till med åtminstone en monster-promotion på sitt 100 års firande? Jag menar SAS kör Friends and Family minst en gång per år med super-priser.Har diskuterat mycket med brorsan hur Finnair verkar totalt gå bort sig i prissättningen på business class biljetter, åtminstone till HKG. Ingen vill flyga rutten via Hinki till samma pris som andra bolags BC priser. När jag flög i somras var det mängder med lediga säten i BC åt båda hållen, sen fylldes det på med massa uppgrades (inkl mig själv). Sommaren brukar normalt planen gå knök fulla ifrån HKG till Europa, en ledig stol i hela planet är typ ovanligt innan Covid och nu går färre flighter ifrån HKG än tidigare. Det går inte att ta 3500-4000 euro för att flyga BC via Hinki om man egentligen ska till London eller liknande. Är uppriktigt oroad att Finnair tappat de på riktigt, vore tråkigt att tappa flighterna till HKG..Klicka för att utvidga...
Jag håller med. Men åt andra sidan går Finnair med vinst så någon betalar för detta.

StackPath

Glädjande att se att bolaget gör vinst, men argumentet att någon betalar köper jag inte för HKG rutten iaf. Bättre att sälja slut BC med biljetter för 2500 EUR än att halva går tom och sen fyller man upp till 80% fullt med upgrades. De har helt enkelt inte lyckats trimma in rätt prisnivåer med sina biljetter..

RobHK skrev:Glädjande att se att bolaget gör vinst, men argumentet att någon betalar köper jag inte för HKG rutten iaf. Bättre att sälja slut BC med biljetter för 2500 EUR än att halva går tom och sen fyller man upp till 80% fullt med upgrades. De har helt enkelt inte lyckats trimma in rätt prisnivåer med sina biljetter..Klicka för att utvidga...
Utan att gå för mycket ifrån tråden så är svaret att just HKG linjen har man mycket flyg cargo som Finnair tjänar pengar på. Innan var det nästan alltid väntetid att få skickat flygfrakt med den linjen.

RobHK skrev:Glädjande att se att bolaget gör vinst, men argumentet att någon betalar köper jag inte för HKG rutten iaf. Bättre att sälja slut BC med biljetter för 2500 EUR än att halva går tom och sen fyller man upp till 80% fullt med upgrades. De har helt enkelt inte lyckats trimma in rätt prisnivåer med sina biljetter..Klicka för att utvidga...

lillemannen skrev:Utan att gå för mycket ifrån tråden så är svaret att just HKG linjen har man mycket flyg cargo som Finnair tjänar pengar på. Innan var det nästan alltid väntetid att få skickat flygfrakt med den linjen.Klicka för att utvidga...
Det verkar finnas ett stort sug i alla fall efter flighter till HKG, utöver AY från Helsinki så kör CX fem dagliga samt BA två dagliga från London.

NotRyan skrev:Det verkar finnas ett stort sug i alla fall efter flighter till HKG, utöver AY från Helsinki så kör CX fem dagliga samt BA två dagliga från London.Klicka för att utvidga...
Så är det, suget är enormt, så hur Finnair inte lyckas fylla sin BC visar på hur snett dom skjutit i prisnivån. Gällande frakt osv, jag hoppas att de redan är lönsamma på HKG rutten, men det skadar ju inte att vara MER lönsam. Nåja får söka jobb som prisoptimerare på Finnair..

Hej.

Jag är ny här så sorry om frågan är "dum" eller redan ställd.

Men kan man med tillräckligt antal poäng direkt få en business class?

Jag antar att det är billigare att köpa på sig poäng än att köpa biljetten på "vanligt sätt"?

Det jag vill komma till är tips för det billigaste sättet att skaffa en business ARN-BKK. Jag brukar åka 1 gång om år och har betalat 14k 17k och ca 20k vid bokning på finnair.com.

Den senaste biljetten för ca 20k där köpte jag först ecomony premium men fick sedan "economy-ångest" och kunde använda poäng och köpa till nya och bli uppgraderad. Men en sån "deal" verkar bara gå att göra via telefon och inte webben.

mvh

Ja, du kan använda poäng till en business klass biljett. Kallas bonus-biljett eller classic award, läs mer här

use-points-on-finnair-award-flights-hero-image-data.jpg

Använd poäng på Finnairs bonusresor

Använd Finnair Plus-poäng för att betala för bonusflyg eller minska flygpriset genom att kombinera poäng med pengar. Utnyttja dina flygmil och insamlade poäng på bästa sätt.

favicon-32x32.png

www.finnair.com

Utöver ett antal poäng måste du även betala en del avgifter, så du behöver räkna på det om det verkligen är billigare att köpa poäng än att köpa biljetten direkt.

Antalet poäng som lrävs (just nu, ändras nästa år)

ska%CC%88rmavbild-2023-10-22-kl-21-20-59-png.146970

OBS att det måste finnas platser tillgängliga i en speciell resklass och det är tyvärr glest mellan platserna. Du kan se vilken tillgång som finns genom att söka bonusbiljetter i den vanliga sök-motorn på finnair.com

Back