Finnair installerar fully flat stolar på alla långdistansflygplan i business class

test

New member
Finnair har nu tagit beslutet att installera helt horisontellt platta business class stolar i samtliga långdistansflygplan. Idag finns dessa i fyra Airbus A330 men kommer framöver installeras i samtliga Airbus A330 och A340 flygplan. Projektet, som är värt 29 miljoner Euro, väntas vara klart under hösten 2014. Tre flygplan kommer dock undantas då de är gamla och kommer tas ur trafik för att ersättas med nya plan av typen Airbus A350 under 2015. Vilka dessa flygplan är framgår inte i pressinformationen.



Totalt kommer Finnair få leverans av11 Airbus A350 flygplanunder hösten 2015, Finnair blir det första flygbolag i Europa att flyga med det nya flygplanet.



Reportage om Finnairs nya business class stol finns via denna länk:

Finnairs nya Business Class mellan Helsingfors och Bangkok
 
Jag tror dessa äldre A340-300or var "hand me downs" från Virgin Atlantic. Om jag minns rätt, så var några av Finnairs flygplan försenade så man tog över några från VS.



Det som är väldigt intressant är vad nettoeffekten av dessa 11 A350or är? Vad blir den totala flottan utgången 2015? Går några av dessa A340 i pension?
 
Senator skrev:Jag tror dessa äldre A340-300or var "hand me downs" från Virgin Atlantic. Om jag minns rätt, så var några av Finnairs flygplan försenade så man tog över några från VS.Det som är väldigt intressant är vad nettoeffekten av dessa 11 A350or är? Vad blir den totala flottan utgången 2015? Går några av dessa A340 i pension?Klicka för att utvidga...
Nja, minst en av dom kommer från AF.

340:na kommer att pensioneras i åldersordning i takt med att 350:n levereras.

Sen är det väl långt ifrån alla som är så säkra på att leveranserna kommer igång "Andra halvåret 2015" som ju är beskedet för dagen.

Fråga bara Norwegian...
 
Finnairs nya business class på Airbus A340?



Nån som har koll när Finnair rullar ut sina nya lie-flat säten i business class på A340:n? Reser mkt HEL-HKG
 
Aha! då var det en gammal AF maskin sist jag åkte till Hong Kong. Stolen var ganska ok och jag sov faktiskt bättre i den än i den lite nyare 340 stolen. Det var för bra glid på den nyare.
 
Väcker liv i denna tråd, har sökt på forumet, men ej hittat om alla AYs A340 har nya C stolar. Kommer förmodligen att åka AY till BKK i början av augusti. Om det ä den gamla är det "katastrof"? Sover gott i SAS C stolar.
 
011430121 skrev:Väcker liv i denna tråd, har sökt på forumet, men ej hittat om alla AYs A340 har nya C stolar. Kommer förmodligen att åka AY till BKK i början av augusti. Om det ä den gamla är det "katastrof"? Sover gott i SAS C stolar.Klicka för att utvidga...



Beror på vad du är van vid. Om du är van vid fully-flat kommer du bli lite grinig över att det är lite enkelt att ibland glida ned i stolen. Jag är 183 och försöker numera enbart flyga fully-flat då jag också tycker det känns mindre trångt när man ska sova.
 
Fredrik Bodin skrev:Beror på vad du är van vid. Om du är van vid fully-flat kommer du bli lite grinig över att det är lite enkelt att ibland glida ned i stolen. Jag är 183 och försöker numera enbart flyga fully-flat då jag också tycker det känns mindre trångt när man ska sova.Klicka för att utvidga...


Även jag är 183 cm, sover gott i de flesta C stolar. På TG tycker jag att det var lite problem i deras C stolar på de maskiner som flög på ARN och CPH.
 
011430121 skrev:Väcker liv i denna tråd, har sökt på forumet, men ej hittat om alla AYs A340 har nya C stolar. Kommer förmodligen att åka AY till BKK i början av augusti. Om det ä den gamla är det "katastrof"? Sover gott i SAS C stolar.Klicka för att utvidga...
AY kör nu en av sina gamla "French Queens" på BKK fram tills vintersäsongen börjar i november, då man utökar till två avgångar/dag.

Det är lite olika uppfattningar om det är katastrof eller inte, så svårt att svara på för annan. Själv vill jag ha full flats på nattflyg alla dar i veckan. Returen dagtid kan funka med de gamla, men man blir snabbt bortskämd med all plats man får, speciellt i jämna A-stolarna.

Som det ser ut just nu kommer tidiga avgången därefter att bli med ett full flat-plan, sena med gamla 340.

Så du kan nog bara hålla tummarna för ett equipment change, brukar dock vara sällsynt på BKK...
 
Back
Top