Finnair, upp till 40% rabatt på poäng

jonas-widegren

New member
Så var det dags igen för köpläge av poäng hos finnarna.

business europa asien/usa = 160.000 poäng

160.000 poäng kostar 12.816 kronor

Som referens har man nu tillbud på usa destinationer i c klass för som lägst jag hittar runt 16.000:-

Rent generellt är väl runt 13.000 rätt prisvärt för long haul ? eller är jag helt ute o far nu ?

Normalt sett ja. Sedan är ju de flesta asiatiska destinationerna stängda och mot Usa verkar det vara priskrig.

Så jag kan bara rekommendera att man först kollar upp tillgängligheten på den award man tänker sig använda och benchar vilket pris den går att boka för i revenue.

Här finns länken: Buy, transfer or exchange Finnair Plus award points | Finnair

Kampanjen gäller 22-25 mars, och man ska köpa 100 000-200 000 bonuspoäng (maxantalet på ett år) för att få 40% rabatt. Priset efter rabatt är 0,007725 €/poäng, c:a 8 öre.

sk%C3%A4rmavbild-2022-03-22-kl-20-15-40-png.127467

Motsvarande kampanj kördes 4-10 mars 2021.

Kampanjen 15-27 december 2021 var mer förmånlig: upp till 100% bonus på köpta poäng, vilket dels motsvarar 50% rabatt och dels innebar att det gick att köpa upp till 400 000 poäng. Dessutom delade 25% statuspoäng ut i tillägg till de köpta poängen (efter att bonusen lagts till).

https://www.businessclass.se/forum/...ll-100-bonus-25-status-tier-grundande.101655/

I vilken mån man kan räkna med att en sådan kampanj, med statuspoäng på köpet, kommer tillbaka är väl däremot mer oklart.

Jag brukar göra en poängtransaktion exempelvis till eller från Accor emellanåt för att hålla poängen vid liv, eller köpa några poäng.

Det här blir i realiteten upp till 46% rabatt. Det är väldigt bra, men då måste man köpa massor av poäng.

Tar nog 6000 poäng här. Som @Tomas E är inne på så kan vi nog inte räkna med mycket bättre kampanjer i år.

upload_2022-5-19_13-27-18-png.129357

@Erik M , man e bra jävla sugen... sista chansen idag... och ja .. det hade varit smart o göra 27-29

Att köpa 200.000 poäng ger 60.000 extra i kampanjen

Så det blir 260.000 poäng för 1800 euro typ 18.000 spänn

... måste utvärderas fort

Jag kollade nyss i deras shop och jag måste säga att det är rätt bra saker man kan göra med poängen! Köpte också ett gäng för att snabbt kunna hugga om det kommer nåt bra poängerbjudande.

Äh det var nog inte så prisvärt ändå, när jag räknar på det. Inte så att man tjänar på att växla till sig poäng och shoppa prylar med dem.

En mer korrekt tolkning hade nog varit "oj jag hade visst fler Finnair-poäng än jag trodde".

Hur lätt/svårt är det att boka resor med poäng inom Finnair/One world?

Jag hoppade på statusmatchen förra året och tycker om Finnair så mycket att jag nog når upp till Platinum igen.

Svårt att svara på rent generellt. Vilka önskemål har du på klass och destinationer?

Tillgänglighet just nu är inget vidare men har historiskt varit bättre. Riktigt bra jämfört med SAS, tex var det förr i världen lätt att hitta business-award till Tokyo, vilket är omöjligt på sas. Nu är ju i stort sett alla flyg österut nedlagda, så just det är inte relevant längre.

För oneworld kan bara vissa partners bokas via hemsidan. T.ex QF, BA m.fl. går bra men vissa går bara att boka genom att ringa in.

En del destinationer finns inte heller i Finnairs totalt usla bokningsmotor, och då blir det att ringa.

Det finns inte heller längre någon s.k. oneworld-award, där du kunde kombinera olika bolag. Det erbjuds nu bara partner-awards, dvs med ett och endast ett oneworld-bolag i taget. Dvs du kan inte boka en award med BA på ett ben och CX på ett annat. Däremot går det att kombinera en t&r med finnair-flyg, tex om du hittar en JL-award mellan HEL-TYO så kan du lägga till ett anslutande AY flyg.

Tack @intuition för bra svar och ursäkta dåligt formulerad fråga, som dessutom kanske är i fel tråd.

Går det att boka First på kort varsel om destinationen inte är viktig inom Oneworld?

Går det att boka business long haul på kort varsel om destination inte är viktig inom Finnair/OneWorld?

Kanske finns en allmän tråd om detta?

Finnair ser i huvudsak samma tillgänglighet som andra bolag inom OW, så man kan söka och skaffa en uppfattning om det på diverse sökmotorer. Man kan även söka på finnair.com bara man är medlem. Man kan se dagar det finns tillgänglighet men inte vilka flyg, om man inte har poäng tillräckligt.

För OW award, speciellt i first, får man tänka på att man konkurrerar med Avios-folket som genererat miljoner avioser som de vill bränna på first, så det är svårt nuförtiden. Plus att många bolag flyger utan first nu.

För Business på Finnair varierar det kraftigt, svårt att säga just nu. ARN-LAX finns t.ex. platser ut 4,5 och 8 juni om det är tillräckligt kort varsel. Andra destinationen är helt rensade, tex HEL-SIN finns inte en plats varken på kort eller lång sikt.

Det är nog också så att befintliga medlemmar damsugit systemet på awards, dels för att det är de enda biljetterna som är flexibla numera, dels för att det nyligen var en promotion där man kunde boka award med 30% rabatt på poängpriset.

På Finnair konkurrerar awards numera med voucher upgrades, dvs de bokar båda mot samma tillgänglighet.

Deras revenue management är också glada för att plocka bort award-platser för att försöka sälja som betald upgrade till icke-nivå-medlemmar, dvs du kan då inte ta en award fast att samma platser finns tillgängliga att köpa som uppgradering.

Back