Flygbolag som ger bäst värde i ekonomi till asien?

maxxad

New member
Först och främst. Tack för ett bra forum med mycket matnyttig information.

Denna fråga kanske inte spelar så bra på ett BS-forum men jag tänker att det ändå kan ge värde till många medlemmar som vill åka med en viss komfort utan att ha möjlighet/råd att åka business och uppåt.

Om man tänkt flyga ekonomi till asien. Vilka bolag är det som håller högst standard sett till spenderad krona då?

Efter att ha tittat runt på otaliga youtube recensioner så verkar det som om bolagen från arabvärlden hamnar i topp gång på gång. Tänker framförallt på Emirates som kostar några kronor mer (än säg Qatar) men erbjuder frikostiga måltider och en service vi kanske inte ser hos ex. Air China eller Finnair (inget ont om dem), i kombination med större och nyare flygplan (A380-B777) för ökad komfort och bekvämlighet. Ser även fördelar med stop-overs i städer som Dubai för en semester inom semestern.



Ni som ofta flyger till asien - vad väljer ni, och varför?
 
Personligen skulle jag inte välja A380/B777 för att de är större. Sätet du sitter i 99,5% av tiden på ett flyg blir inte större för det och oftast kläms ett extra säte in på bredden.



Jag skulle leta flygbolag som flyger främst Airbus 350 på sträckan och i andra hand Boeing 787. Dessa plan är senaste generationen och luften ombord samt trycket känns bättre med mindre uttorkning. Personligen känner jag mig bättre efter en långflygning med dessa plan.



Personligen ser jag inte någon fördel med stopp mitt i natten på någon timme om målet är att komma till destinationen.



Det viktigaste för mig i economy är att kunna välja säte med bra benutrymme, dvs inget säte framför, samt att dryck ingår och att maten är ok.
 
Det finns direktflyg till de största resmålen i Asien (Tokyo, Shanghai, Beijing, New Delhi, Bangkok, Singapore, Dubai) så skal du till något av dessa är dessa flyg att rekommendera sett till komfort. Det är något speciellt med att kliva på ett flyg och vara framme vid sin destination så fort det landar.
 
Mohamed Yassin Hassan skrev:Det finns direktflyg till de största resmålen i Asien (Tokyo, Shanghai, Beijing, New Delhi, Bangkok, Singapore, Dubai) så skal du till något av dessa är dessa flyg att rekommendera sett till komfort. Det är något speciellt med att kliva på ett flyg och vara framme vid sin destination så fort det landar.Klicka för att utvidga...
Och på andra sidan av spektrumet så kan man försöka få med konstiga mellanlandningar för att maximera intjänade poäng, allt beroende på vad man värdesätter.
 
Givet att flygningarna är så otroligt långa mellan Sverige och Asien (runt Ryssland) är min personliga preferens inte att sitta och steka i ett ekonomi säte i 14h+. Tycker tanken med en paus i Dubai eller så, givet att deras ekonomi-klass är bland de bättre, är ett smart alternativ! Ett annat sätt att optimera är att hitta riktigt billig Premium ekonomi, det kanske funkar med din budget?
 
palmen skrev:Personligen skulle jag inte välja A380/B777 för att de är större. Sätet du sitter i 99,5% av tiden på ett flyg blir inte större för det och oftast kläms ett extra säte in på bredden.Jag skulle leta flygbolag som flyger främst Airbus 350 på sträckan och i andra hand Boeing 787. Dessa plan är senaste generationen och luften ombord samt trycket känns bättre med mindre uttorkning. Personligen känner jag mig bättre efter en långflygning med dessa plan.Personligen ser jag inte någon fördel med stopp mitt i natten på någon timme om målet är att komma till destinationen.Det viktigaste för mig i economy är att kunna välja säte med bra benutrymme, dvs inget säte framför, samt att dryck ingår och att maten är ok.Klicka för att utvidga...
Just B787 skulle jag inte rekommendera i economy. Alldeles för trångt med tanke på hur många säten det är.
 
Asien är väldigt stort. Huruvida det är en fördel eller nackdel med byte i mitten känns som det beror väldigt mycket på om man ska till västra eller östra Asien.



Påverkar även kombination med flygbolag. Ska man tex till Japan så flyger JAL med 787 med 8 platser i bredd, då är den inte alls så trång. Men jag tror bara det är de kvar som gör det.



Blir det 777 så kan man försöka hålla sig undan de som kör 10 i bredd, tex Emirates och Qatar.
 
Beror väl lite på priset. Air China har ju sjuka kampanjpriser nästan överallt, för under 5000 kr. Är man *A Gold så funkar det säkert smidigt.



SAS till/från Bangkok eller Shanghai finns också till bra "värde", ibland.
 
Flyer722 skrev:Just B787 skulle jag inte rekommendera i economy. Alldeles för trångt med tanke på hur många säten det är.Klicka för att utvidga...
Nu är det ju inte flygplanstyp som gör om det är trångt eller ej, utan hur tätt flygbolaget sätter dessa. Det skiljer ju från bolag till bolag som @mha321 påpekar med tex JAL.



Personligen flyger jag hellre 3-3-3 än 3-4-3 även om självklart 2-4-2 är att föredra. Då jag alltid väljer säten med obegränsat benutrymme så är det dock ingen deal breaker hur många det är i bredd även o nog alla föredra färre.
 
Nu bör vi kanske definiera vad värde är.

Flyger man eco så är väl en så kort stund som möjligt på flyget att föredra.

Har man 6t stopover där man får hänga i någon avgångshall så ser jag inte mycket värde i det.

Ska jag på en 6 månaders semester så kanske det är skitsamma, men är det en 2v semester så kör jag helst så snabb resa som möjligt.

Senast så bokade jag om biljetterna för att få 13 dagar istället för 11 dagar och pröjsade 5000kr mer. Så hur man mäter värde är väldigt olika.
 
För 10 år sedan flög jag med Etihad och var väldigt nöjd. Liksom Air China har de nyligen haft riktigt bra priser på Köpenhamn-Bangkok (€476 t o r med incheckat bagage):




Etihad-Flugzeug-1100x733.jpg




Bangkok: €476 Etihad Flights from Copenhagen in August, September (Incl. Checked Bag)

Gulf carrier Etihad Airways has discounted roundtrip prices from Copenhagen to Bangkok for flights in September. The airline sells tickets for as little as €476 (~DKK 3,555) through online travel agencies or DKK 3,816 (~€511) on their website (with a possible 10% for American Express owners). A...


cropped-Travel-Dealz-Site-Icon-32x32.png


travel-dealz.com




https://www.secretflying.com/posts/category/airlines/etihad-airways/
 
Om värde är att komma fram snabbt och man ska till Kina så flyger kinesiska flygbolagen raka vägen (över Ryssland).



(Air China även mycket attraktiva priser vilket redan nämnts).



Jag tar gärna en bensträckare i Mellanöstern om jag ska till Ostasien.



Men allt som oftast när jag flyger Ekonomi så är det pris + min egen status i alliansen som avgör.
 
palmen skrev:Nu är det ju inte flygplanstyp som gör om det är trångt eller ej, utan hur tätt flygbolaget sätter dessa. Det skiljer ju från bolag till bolag som@mha321påpekar med tex JAL.Personligen flyger jag hellre 3-3-3 än 3-4-3 även om självklart 2-4-2 är att föredra. Då jag alltid väljer säten med obegränsat benutrymme så är det dock ingen deal breaker hur många det är i bredd även o nog alla föredra färre.Klicka för att utvidga...
Förstår vad du menar men jag sitter hellre tillsammans med åtta andra på en rad i A350 som är bredare gentemot en tightare B787.
 
Flyer722 skrev:Förstår vad du menar men jag sitter hellre tillsammans med åtta andra på en rad i A350 som är bredare gentemot en tightare B787.Klicka för att utvidga...
Tyvärr är ju alternativet på många bolag att sitta tillsammans med nio andra, och inte åtta... Men är det lika många säten i bredd så håller jag med om att 350 absolut är att föredra framför 787. Även 777 är bättre än 787 då. Men tyvärr är det många som packar in en extra uppsättning säten i de bredare flygen som negerar den fördelen.
 
För sex år sedan flög jag med Thai i deras A380, på övervåningen. Jag tyckte det var med råge den bästa ekonomiupplevelsen jag haft då det var väldigt rymligt vid fönstrena. A380 utgår/utgick från London, så flyger man från Sverige så får man ju ta positioneringen i beaktande också.
 
Flyer722 skrev:Förstår vad du menar men jag sitter hellre tillsammans med åtta andra på en rad i A350 som är bredare gentemot en tightare B787.Klicka för att utvidga...
Ja, väljer A350 alla dagar i veckan om möjligheten finns, helt klart första alternativ i ekonomi. Men tar hellre 787 än 380/777.




igelkotten skrev:För sex år sedan flög jag med Thai i deras A380, på övervåningen. Jag tyckte det var med råge den bästa ekonomiupplevelsen jag haft då det var väldigt rymligt vid fönstrena. A380 utgår/utgick från London, så flyger man från Sverige så får man ju ta positioneringen i beaktande också.Klicka för att utvidga...
380 på övervåningen är bra då de flesta har extra utrymme vid fönstren.

Tyvärr har ju BA satt entertainment boxen under sätet vid fönster vilken för dessa platser till icke önskvärda för egen del när man flyger BA.
 
Har haft några flighter med Etihad till och från Abu Dhabi, till och från Rom och Köpenhamn, för poäng från mitt American Airlines konto. Det verkar vara lite slumpmässigt hur vikten ser ut för incheckat bagage, har varierat från 20 kg till 25 kg.



Annars har jag flugit med Qatar några gånger till Bangkok. Men jag är nog inte representativ, eftersom jag är Emerald, högsta status inom One World, vilket gör att jag kan välja bästa plats i economy och även har en schysst lounge i Doha. Men har man hög status i One World och skall flyga economy till syd-ost Asien, sä är det nog Qatar som gäller, om man flyger själv.
 
Eva air har en bra produkt med (och flyger direkt till BKK från bla VIE, AMS och LHR) och en fördel - om det är viktigt - är att man får ta med två väskor a 23 kg i ekonomi på de flesta bokningsklassena:




Economy

Up (B/Y) / Standard (Q/H/M) / Basic (V/W/S):2 pieces, 23kg(50lbs) each

Discount (A):1 piece, 23kg(50lbs)
 
Tack för alla fina svar. Gett mig mycket värdefullt att fundera över. Tänkte bege mig till Bangkok (från Stockholm) till hösten och siktar nog in mig framförallt på att flyga A350 och då är det Finnair, Thai och Lufthansa som dyker upp som vettiga alternativ. Air China också men det är nåt som bara känns fel att flyga med dem och behöva vänta flera timmar i Peking när man kan flyga Lufthansa via betydligt trevligare München för nästan samma pris.
 
Maxxad skrev:Tack för alla fina svar. Gett mig mycket värdefullt att fundera över. Tänkte bege mig till Bangkok (från Stockholm) till hösten och siktar nog in mig framförallt på att flyga A350 och då är det Finnair, Thai och Lufthansa som dyker upp som vettiga alternativ. Air China också men det är nåt som bara känns fel att flyga med dem och behöva vänta flera timmar i Peking när man kan flyga Lufthansa via betydligt trevligare München för nästan samma pris.Klicka för att utvidga...
En annan aspekt som kanske kan hjälp dig i valet mellan CA och LH



vad händer om flygplanet måste landa på vägen? Om någon får hjärtproblem tex,

Vill du landa i Ryssland? (Air china flyger över ryssland)
 
Back
Top