Flygbolags skyldighet vid ändrad tidtabell - missad anslutning

gweilo_2

New member
Vad har flygbolag för skyldighet att fullfölja sitt åtagande ?



Min dotter bokade, betalade och fick bekräftat, billigast möjliga mellan Göteborg och Nice. Valet blev Eurowings med byte i Dussledorf (EW9221/9420). Nu meddelas att anslutningen har fått nya tider så att den avgår innan Göteborgsflyget landar.



Vad gäller ?



Kundservice med Eurowings är icke existerande. Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.



Vad anser ni ?
 
Gweilo_2 skrev:......Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt...Klicka för att utvidga...
Det samme. Ellers spilder I måske en masse tid på ingenting. Hvis de henvender sig bør man agere hvis re-scedule ikke er tilfredsstillende
 
Gweilo_2 skrev:Vad har flygbolag för skyldighet att fullfölja sitt åtagande ?Min dotter bokade, betalade och fick bekräftat, billigast möjliga mellan Göteborg och Nice. Valet blev Eurowings med byte i Dussledorf (EW9221/9420). Nu meddelas att anslutningen har fått nya tider så att den avgår innan Göteborgsflyget landar.Vad gäller ?Kundservice med Eurowings är icke existerande. Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.Vad anser ni ?Klicka för att utvidga...
Har de inte bokat om till något annat?

Var det mer eller mindre än 14 dagar kvar till avgång när ni fick infon?
 
De gånger det hänt mig har jag alltid blivit ombokad. Förvisso har det flera gånger inneburit övernattning vilket är nog illa.

Annars kan man väl alltid få tillbaka pengarna så man kan lösa det på annat sätt.



Är det bokat direkt med Eurowings eller via en resebyrå/förmedlare?
 
EU261/2004 gäller - du har rätt till ombokning (alt ombokning). Om du har rätt till någon ersättning utöver detta beror på hur långt det är kvar till avresa.
 
agehall skrev:EU261/2004 gäller - du har rätt till ombokning (alt ombokning). Om du har rätt till någon ersättning utöver detta beror på hur långt det är kvar till avresa.Klicka för att utvidga...


Ombokning alt. avbokning menade du, bara för att förtydliga.
 
Gweilo_2 skrev:Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.Klicka för att utvidga...


Gör man på detta sätt så kommer det antagligen att lösa sig, ja. Frågan är dock när man kommer att komma fram och hur mycket besvär det blir på vägen. Alltså skulle jag rekommendera att åtminstone ha kollat upp vilka alternativ som finns och om det verkar som att det kan bli långa väntetider eller problem att komma fram (i tid till det som ska göras i Nice) så är det nog bäst att försöka få det ombokat proaktivt, även om det också kan vara krångligt och tidsödande, men det kan iaf göras från den egna soffan istället för på en bänk på flygplatsen.
 
Jag skall flyga med Air China i Business från Tokyo via Peking till Bangkok i början av december.

Flyget från Tokyo går som det skall medans flyget från Peking blivit inställt och nästa flyg går på minuten 8 timmar senare.

Alltså landar jag i Bangkok 8 timmar senare.



Från Tokyo går det 2 st. ANA plan med en halvtimme mellan dom samt ett THAI plan.

Försökte att bli ombokad på någon av ovanstående tre vilket hade gjort förseningen till ca två timmar men Air China vägrar.



Från Peking går det ett Singapore plan ganska exakt den tid Air China skulle ha avgått. Inte ens det var ett populärt förslag.



Kära forum vänner, ska jag fortsätta att bråka med Air Chinas Ryska kundtjänst som har hand om Europa eller vill ni hellre ha en reserapport om Chauffeured Transfer samt Transit Hotel. Och när jag ändå har ångan uppe även boka Transit Lounge som ingår i biljetten.



Air Chinas Conditions of carriage är identiskt med SAS:s förutom EU regelverket.



https://www.airchina.se/SE/GB/conditions/international/



Ni som orkar öppna det och läsa lite noterar väldigt snabbt att kompensationen för en försening på 8 timmar eller mer är minimal, ca 500 SEK!!



Till sist vill jag säga att jag inte accepterat någonting än utan allt är fortfarande öppet för blodiga förhandlingar.
 
Back
Top