Flygbussarna: Door to gate (ny tjänst)

dino_81

New member
Flygbussarna introducerar en ny samåkningstjänst som de benämner "Door to gate".

Jag tolkar det som en tjänst liknade Uber fast mer inriktad på samåkning till/från Arlanda.

Om jag inte minns fel prövades en liknade tjänst för några år sedan men att resultatet inte föll ut väl.

En provbokning från Kungsholmen i centrala Stockholm till Arlanda skulle kosta 289:- om man delar bil/buss och 689:- för en icke-delad bil/buss.

Door to Gate –

Var tror vi om denna tjänst?

Verkar som en bra tjänst men jag tror Stockholm är för litet och för utspritt för att detta ska fungera i längden.

Däremot är ju bussen ganska lagom storlek för de tunnare avgångarna från Arlanda. Ganska ofta det behövs lite färre platser än en storbuss off-peak, så kanske kan de/den köra där när den är obokad och spara pengar..

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår. Är det en typ av samåkning där man ev kommer att dela bil med andra okända? Om 'ja', då tror jag inte att jag förstår prissättningen. Betalar alla grundpriset, oavsett antalet resenärer i bilen? Om jag betalar för egen bil så kan jag ta med mig ytterligare 8 resenärer, men om jag reser själv så betalar jag för egen bil minus 400 SEK, men får troligtvis också dela bilen med upp till 8 st andra. Får då dessa också betala grundpriset från sin destination? Eller blir det någon form av rabatt utspridd på alla i bilen?

ResenärenLars skrev:Jag är inte riktigt säker på att jag förstår. Är det en typ av samåkning där man ev kommer att dela bil med andra okända? Om 'ja', då tror jag inte att jag förstår prissättningen. Betalar alla grundpriset, oavsett antalet resenärer i bilen? Om jag betalar för egen bil så kan jag ta med mig ytterligare 8 resenärer, men om jag reser själv så betalar jag för egen bil minus 400 SEK, men får troligtvis också dela bilen med upp till 8 st andra. Får då dessa också betala grundpriset från sin destination? Eller blir det någon form av rabatt utspridd på alla i bilen?Klicka för att utvidga...

Man betalar ett grundpris per stopp. Exempel, två pers från Vasastan och tre från Sundbyberg blir 339 + 369 = 708 SEK.

Är priset enkel eller t o r? Är det enkel är det inte attraktivt nog. För mig som bor i innerstan blir arlandaexpress fortfarande mer attraktivt.

Johanna skrev:Är priset enkel eller t o r? Är det enkel är det inte attraktivt nog. För mig som bor i innerstan blir arlandaexpress fortfarande mer attraktivt.Klicka för att utvidga...

Priset gäller enkel resa och är per stopp som jag förstår det. Alltså oberoende om man åker själv eller med sällskap.

tack, priset för ensam bil är högre enkel resa än för mig att ta tåget och taxi t o r. Bokar jag tåget med lång framförhållning så är priset enkel med bil/buss ungefär samma som tåg t o r.

Tjänsten är inte inriktad på folk i innerstan som lätt slänger sig in i en taxi. För mig som har 2,5 timme kollektivt med SL till Arlanda på off-timmar, eller en taxi på dryga 800 kr så är tjänsten mycket attraktiv. Om de nu kör från mig det vill säga. Det har jag inte kollat än...

Edit: Detta är alltså People Travel Groups Supershuttle-koncept som kommit tillbaka i ny skepnad under annat varumärke. Det är det som de trodde var problemet med tjänsten när jag pratade med dem under persontrafikmässan i Göteborg.

Blir intressant att se hur de klarar av preclearance i minibussen på väg mot Arlanda. Eftersom det heter door to gate menar jag.

De har liknande upplägg i Helsingfors med delad minibuss FRÅN flygplatsen till dörren. Tog dock sin lilla tid när ett par andra skulle av först och förklara vägen, packa ur bagage, vända bussen, åka till nästa osv.... så nej tack för min del.

Om man tittar så är konceptet lika som det gamla de hade med SuperShuttle , bara nya bilar men sedan är allt lika.Det fugerade inte då Pga. dålig ledning och styrning och de ville inte konturera med de egna flygbussarna,så undra hur det kommer gå denna gång och om de vågar köra ner till Skavsta i denna ny gamla satsning

miklad skrev:Om man tittar så är konceptet lika som det gamla de hade med SuperShuttle , bara nya bilar men sedan är allt lika.Det fugerade inte då Pga. dålig ledning och styrningKlicka för att utvidga...
Nu är jag nog ute och cyklar när det gäller SuperShuttle, var det inte bara hotell adresser de hämtade på, har tre hotell inom en minuts gångväg där jag bor, men var alltid tvungen att boka till ett av hotellen där jag bor, det var med bolaget som körde VW bussar och kostade 195kr per resa, kanske jag blandar ihop bolagen, tror att de hade någon koppling till Taxi 020.

Två av tre gånger åkte man ensam i bilen.

miklad skrev:Om man tittar så är konceptet lika som det gamla de hade med SuperShuttle , bara nya bilar men sedan är allt lika.Det fugerade inte då Pga. dålig ledning och styrning och de ville inte konturera med de egna flygbussarna,så undra hur det kommer gå denna gång och om de vågar köra ner till Skavsta i denna ny gamla satsningKlicka för att utvidga...
Nu kanske jag missförstår din post eller den första.

Jag förstod det som att det var taxi till flygbusstationen. På så sätt är det ju inte konkurrens med dom utan komplement.

Tror några i Norge provade något liknande, med små bussar från flera orter i Norge.

Norwegian on Wheels eller något sådant tror jag firman hette, dom fick även strul med Norwegian flygbolaget då man målade bussarna i samma färg som flygen.

Gjorde just en provbokning.

Flyg avgår 07:00, och jag har normalt 35 minuter hemifrån till flygplatsen. Door to gate vill dock hämta upp mig 03:55...

fcx skrev:Gjorde just en provbokning.Flyg avgår 07:00, och jag har normalt 35 minuter hemifrån till flygplatsen. Door to gate vill dock hämta upp mig 03:55...Klicka för att utvidga...

Det är ju därför den här tjänsten aldrig kommer fungera. Det är som delad flygtaxi, för att lova att man är på flyget i tid + omvägar för andra upphämtningar, så tar de så mycket marginal att det aldrig är aktuellt.

seat56f skrev:Det är ju därför den här tjänsten aldrig kommer fungera. Det är som delad flygtaxi, för att lova att man är på flyget i tid + omvägar för andra upphämtningar, så tar de så mycket marginal att det aldrig är aktuellt.Klicka för att utvidga...
Kanske fungerar bättre åt andra hållet, hem från flygplatsen.

Back