Försenat bagage med Lufthansa

firstclass

New member
Vad gäller när man blir försenad pga av att bagagehanteringen maskar på Landvetter?


Businessclass biljett, 32 timmars försening?
 
Lite mer info, vilka flighter gäller det?

Antar att du flög till GOT med något bolag och sedan vidare med LH, eller?
 
Ut från Göteborg 23 december, planerad avgång 09.15 til Düsseldorf och försening 1.45 pga av att bagagehanterarna maskade, ingen anslutning vidare till Vlc. Övernattning i Düsseldorf, vidare julafton 06.45 till Paris. Oväder i Paris omöjligt att landa, vidare till Toulouse, 4 timmar i planet. Ankomst Paris 15.00 och vidare till Vlc 17.00 och slutligen ankomst i Vlc 19.00 på julaftons kväll.
 
Tyvärr faller "sjukskrivning" (vild strejk) under extraordinär händelse så någon schablonersättning utgår ej från flygbolaget. Däremot kan du i enlighet med skadeståndslagen kräva ersättning för faktiska kostnader eller inkomstförlust. Mitt tips är att skicka in anmälan till försäkringbolag (hem-, rese-, kreditkorts-försäkring) och en standardanmälan till flygbolaget. Får du något så se det som en bonus, men lägg inte ned för mycket energi på det utan försök ta vara på dagarna i Spanien.
 
Låter lite knepigt, dels så är det vädret som ställt till det och där har man inte rätt till någon ersättning från flygoblaget. Att bagagelastare är slöa på GOT är nog inte heller Lufthansas ansvar antar jag.



Ni skulle egentligen varit framme i Valencia 11:00 den 23e (ankomst 19 på julafton minus 32 timmar)? Med ett byte i DUS och planerad avgånstid från GOT 09:15, jag får inte riktigt ihop den ekvationen.



Läs på lite om 261/2004, finns en hel del att läsa där i alla fall.

http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html



Tyvärr har jag inget bra svar på vilken ersättning ni har rätt till men om LH gjorde allt de kunde för att ni skulle komma fram så snabbt som möjligt så har de gjort vad de har kunnat i alla fall. Verkar dock konstigt att det inte finns något plan efter 12 från Tyskland som skulle kunna ta er till Valencia, alternativt att ni flög vidare till någon annan ort i Europa och vidare där ifrån.
 
Allt fullbokat dagen före julafton, tyvärr. Det bästa Lufthansa kunde gjort var att inte låta oss åka alls från Göteborg, alternativet att stanna hemma hade varit toppen jämfört med en lång resa för bara några få dagar.
 
Firstclass skrev:Allt fullbokat dagen före julafton, tyvärr. Det bästa Lufthansa kunde gjort var att inte låta oss åka alls från Göteborg, alternativet att stanna hemma hade varit toppen jämfört med en lång resa för bara några få dagar.Klicka för att utvidga...


Nej, nej, tänk inte ens tanken att det är flygbolagets sak att avgöra om det är värt att resa eller ej. Det är upp till dig som resenär att bestämma faktiskt.
 
palmen skrev:Att bagagelastare är slöa på GOT är nog inte heller Lufthansas ansvar antar jag.Klicka för att utvidga...


Självklart är det lufthansas ansvar att se till så att de har kompetent personal som kan lasta ett plan, annars sparkar man personalen och anställer ny. Oavsett vilket är personalproblem helt inom lufthansas befogenheter att lösa. Jag skulle anta att det finns fall med flygvärdinnor som blivit sjuka och flighter blivit inställda, och jag har svårt att tro att det inte är lufthansas ansvar att ha reserver i beredskap.
 
thh skrev:Självklart är det lufthansas ansvar att se till så att de har kompetent personal som kan lasta ett plan, annars sparkar man personalen och anställer ny. Oavsett vilket är personalproblem helt inom lufthansas befogenheter att lösa. Jag skulle anta att det finns fall med flygvärdinnor som blivit sjuka och flighter blivit inställda, och jag har svårt att tro att det inte är lufthansas ansvar att ha reserver i beredskap.Klicka för att utvidga...


Som Nemo skrev, "sjuksrkivningar" eller strejk (kalla det vad man vill) faller inte under LH ansvar.

Det är inte LH personal som lastar flygplanet utan det sköts av något ground handling bolag. Spelar ingen roll om det fanns 100 i beredskap om de ändå "strejkar".
 
palmen skrev:Som Nemo skrev, "sjuksrkivningar" eller strejk (kalla det vad man vill) faller inte under LH ansvar.Det är inte LH personal som lastar flygplanet utan det sköts av något ground handling bolag. Spelar ingen roll om det fanns 100 i beredskap om de ändå "strejkar".Klicka för att utvidga...
Faller det inte under flygbolagets ansvar gentemot kund? Sen att de i sin tur kan kräva ersättning från sin underleverantörär ju solklart i detta fall.
 
nota bene skrev:Faller det inte under flygbolagets ansvar gentemot kund? Sen att de i sin tur kan kräva ersättning från sin underleverantörär ju solklart i detta fall.Klicka för att utvidga...


Ingen aning om hur juridiken ser ut, ungefär som när de körde in en truck i ett flygplan som inte kom iväg, hur ska flygbolaget rå för vad de gör nere på plattan?

Och hur planet kunde bli 1h45m sent pga bagagelastare? Vägrade de lasta ur planet när det ankom eller lasta när det skulle iväg, eller varför denna försening?
 
Det är personalen som lastar flygplanet som även är start ledare(säkerställer att kaptenen kan starta motorerna) och kör traktorn som pushar ut planet från gate med.


Stannar den personalen hemma finns det ingen som utför dessa nödvändiga uppgifter så planet kan lämna gate.
 
palmen skrev:Ingen aning om hur juridiken ser ut, ungefär som när de körde in en truck i ett flygplan som inte kom iväg, hur ska flygbolaget rå för vad de gör nere på plattan?Och hur planet kunde bli 1h45m sent pga bagagelastare? Vägrade de lasta ur planet när det ankom eller lasta när det skulle iväg, eller varför denna försening?Klicka för att utvidga...


Jag kan tänka mig att strejk inte täcks men sjukskrivningar borde täckas då flygvärdinnor borde bli sjuka ofta nog för att man ska ha ett system för att täcka det. Det är knappast något som händer var hundrade år utan troligen dagligen för LH (som ändå är ett stort bolag)?
 
thh skrev:Jag kan tänka mig att strejk inte täcks men sjukskrivningar borde täckas då flygvärdinnor borde bli sjuka ofta nog för att man ska ha ett system för att täcka det. Det är knappast något som händer var hundrade år utan troligen dagligen för LH (som ändå är ett stort bolag)?Klicka för att utvidga...


LH och alla andra bolag har backup för att piloter eller öviga i cabin crew inte kan jobba pga sjukdom eller annan orsak. Men om 25% av alla cabin crew sjukskriver sig samma dag så kommer man behöva ställa in flygningar pga det, så stor backup har man inte att man klarar massfrånvaro från en dag till en annan.

Vet inte hur alla flygbolag gör men om jag kommer ihåg rätt om BA så har de 3 olika typer av "beredskap" där cabin crew inte jobbar men måste infinna sig på arbetet inom X antal timmar. Har för mig att det handlar om inom 1 timme, 8 timmar, 24 timmar. Har man den kortaste tiden (1 timme) så bor man på hotell på flygplatsen och ska vara redo att direkt börja jobba.



Nu var det som sagt inte LHs personal på planet som sjukskrev sig utan de som jobbar på flygplatsen. Ingen aning om hur många som sjukskrev sig (eller vad de nu gjorde) men tillräckligt för att flertalet flyg skulle bli försenade, knappast enbart LH som blev försenade pga detta.
 
Rest hemåt i business från Buenos Aires till Stockholm via Frankfurt med Lufthansa. I Frankfurt kunde jag se att via att jag hade airtag i min väska att den var vid planet. Sedan verkar det som att de lastar av bagage pga full flygning och så lämnades åtminstone mitt bagage som var märkt med priority tag kvar på Frankfurt.



Lufthansa gjorde ett bra jobb genom att de bokade om bagaget redan när jag var i luften men skadan är ju skedd. Detta är min hemresa så någon ersättning från försäkringsbolag osv kommer jag ju inte få.



Men, är det någon annan här som drivit ett case för att få goodwillersättning när Lufthansa aktivt tagit ut och lämnat business class bagage istället för economy bagage först. Såklart jag vill alla bagage ska komma fram men tänker ändå att är det några bagage som bör vara kvar är business classresenärers bagage.
 
JoelG skrev:Rest hemåt i business från Buenos Aires till Stockholm via Frankfurt med Lufthansa. I Frankfurt kunde jag se att via att jag hade airtag i min väska att den var vid planet. Sedan verkar det som att de lastar av bagage pga full flygning och så lämnades åtminstone mitt bagage som var märkt med priority tag kvar på Frankfurt.Lufthansa gjorde ett bra jobb genom att de bokade om bagaget redan när jag var i luften men skadan är ju skedd. Detta är min hemresa så någon ersättning från försäkringsbolag osv kommer jag ju inte få.Men, är det någon annan här som drivit ett case för att få goodwillersättning när Lufthansa aktivt tagit ut och lämnat business class bagage istället för economy bagage först. Såklart jag vill alla bagage ska komma fram men tänker ändå att är det några bagage som bör vara kvar är business classresenärers bagage.Klicka för att utvidga...


Slösa inte tid på det. Har fått mitt bagage avlastat fler gånger än jag kan räkna. Priotaggar är inte värda pappret de är tryckta på. Lufthansa är inte heller ett goodwillbolag.
 
Back
Top