Försening på grund av missad anslutning. Vems fel? Kompensation?

delayed

New member
Hej!



Jag vill börja med att säga att jag är osäker på i vilket delforum denna fråga passar bäst och har jag valt fel så får den naturligtvis gärna flyttas!



Jag och fru Delayed blev försenade på en resa till San Francisco för några veckor sedan. Vi skulle anlända med VX205 16:40 men på grund av missad anslutning i Chicago kom vi istället med VX211 och landade 21:35.



Biljetten var i sin helhet bokad med SAS från Arlanda och tid för byte i Chicago var 1 timme, 50 minuter. När vi kom av planet i Chicago var köerna enorma. Det tog över en timma att få bagaget och komma ut landside. Väl där vägrade de att ta emot våra väskor utan vi fick själva släpa dessa på "tåget" till nästa terminal. När vi där väl lyckats armbåga oss fram till Virgin America-personal var det kanske 20 minuter till avgång och de menade att vi var chanslösa och bokade om oss till nästa avgång.



Så vad säger ni. Är det bara att gilla läget eller har någon gjort fel och finns det i så fall chans till någon form av kompensation?
 
Det är alltså ingen försening på flyget, eller för den delen för bagaget, utan köer i US immigrations som orsakat den missade anslutningen?



Isf skulle jag nog tippa på att det blir svårt - SAS torde inte vara skyldiga att ersätta dig, och att få något från myndigheten som sköter amerikanska gränskontrollen... well...
 
I praktiken kan man väl säga att MCT inte är korrekt? Inte för att det kanske spelar någon större roll för möjligheten att få ersättning i det här fallet, men det blir ju lite komplicerat för gemene man om man inte kan lita på att MCT stämmer utan själv måste hålla koll på vad som är rimligt.
 
seat56f skrev:Det är alltså ingen försening på flyget, eller för den delen för bagaget, utan köer i US immigrations som orsakat den missade anslutningen?Klicka för att utvidga...
Rätt uppfattat. Flighten till ORD var (mer eller mindre) i tid. Problemet var kötiden innan man kom landside och därefter tiden det tog att med tåg byta terminal. Sen var köerna till security på denna terminal även dessa runt en timma vilket inte gjorde saken bättre.



Det enda fel SAS möjligen gjort är att boka med för kort transfertid men jag utgår från att det är "inom" MCT.




seat56f skrev:Isf skulle jag nog tippa på att det blir svårt - SAS torde inte vara skyldiga att ersätta dig, och att få något från myndigheten som sköter amerikanska gränskontrollen... well...Klicka för att utvidga...
Jag misstänker att du har rätt. Även om jag ibland gillar att hota diverse parkeringsbolag med tingsrätten så känns det tämligen meningslöst att försöka få någon ersättning från "myndigheten som sköter amerikanska gränskontrollen".



Det blir nog att rycka på axlarna och inse att liknande saker händer ibland. Fem timmar är trots allt inte så farligt.
 
Haha jag tyckte det här var jättekomiskt. Brukar du försöka kräva pengar av folk när det är köer på motorvägen också? Kanske en olycka där en bil från Volvo var med som skapade kön, då borde ju Volvo solklart betala ut skadestånd till alla som hamnade i bilkön!
 
Palle Kuling skrev:Haha jag tyckte det här var jättekomiskt. Brukar du försöka kräva pengar av folk när det är köer på motorvägen också? Kanske en olycka där en bil från Volvo var med som skapade kön, då borde ju Volvo solklart betala ut skadestånd till alla som hamnade i bilkön!Klicka för att utvidga...
Här har väl de som ansvarar för flygplatsen garanterat att man behöver max x minuter för att byta från flyg A till flyg B, och kan inte hålla det som utlovats. Om Trafikverket lovar att det ska ta max y minuter mellan Stockholm och Uppsala och så inte är fallet så ja, då skulle du i teorin kunna kräva ersättning.
 
Här är det läge för goodwill-kompensation från SAS.



Om tillråckligt många klagar på SAS så måste SAS börja klaga på flygplatsen och så blir det kanske en förbättring i framtiden.
 
Kommer inte det bara resultera i att MCT förlängs vilket gör att passagerarna blir bokade på den senare flighten från första början?
 
fcx skrev:Här är det läge för goodwill-kompensation från SAS.Om tillråckligt många klagar på SAS så måste SAS börja klaga på flygplatsen och så blir det kanske en förbättring i framtiden.Klicka för att utvidga...
Vad är det som SAS har gjort fel här menar du?
 
Detta med transfertider i USA dyker upp och diskuteras på BC med jämna mellanrum.

Är väl bara att konstatera att det inte går att påverka. De struntar fullständigt i om du missar din connecting flight eller ej.

Försöker själv i möjligaste mån undvika transfers i USA. Om jag måste så vill jag ha tre timmar för att slippa stressen.

OT bör man även uppföra sig i kontrollen. Några år sedan EWR då de skulle ta det obligatoriska fotot frågade jag lite ironiskt

"Do you want me to smile "

Barska svaret blev

"Well sir, do you want to enter the US or not"

De gillar uppenbart inte humoristiska personer.......
 
Palle Kuling skrev:Haha jag tyckte det här var jättekomiskt. Brukar du försöka kräva pengar av folk när det är köer på motorvägen också? Kanske en olycka där en bil från Volvo var med som skapade kön, då borde ju Volvo solklart betala ut skadestånd till alla som hamnade i bilkön!Klicka för att utvidga...
Var det min ursprungsfråga som var komisk? I så fall har vi olika humor.



Jag har köpt en tjänst som ska transportera mig från ARN till SFO på en viss tid. Nu tog det ca fem timmar längre än avtalat. Var finns komiken i att man undrar om det finns möjlighet att bli kompenserad för detta?
 
Varit där jag också.

Biljett bokad med SAS. Brände flighten då jag inte hann ta mig mellan gaterna (en stor orsak var att vi inte kunde komma intill gaten för det stod ett annat plan ivägen).

Fick mig en skopa av SAS personal för att jag inte hade koll på tiden mellan byten. Man ville inte ens boka om mig utan jag fick köpa en ny biljett. Att det var de själva som ordnat biljetten ansåg man inte spela någon roll.

Reklamerade till SAS när jag kom hem och allt fick ett lyckligt slut. Blev kompenserad för ursprungsbiljett och fick tillbaka allt för nya biljetten.
 
Den enda ersättning man kan ha rätt till i dessa fall är från reseförsäkringen. Det är inte flygbolagens fel att immigration tar tid, så där har man inget att hämta.




RickardG skrev:I praktiken kan man väl säga att MCT inte är korrekt? Inte för att det kanske spelar någon större roll för möjligheten att få ersättning i det här fallet, men det blir ju lite komplicerat för gemene man om man inte kan lita på att MCT stämmer utan själv måste hålla koll på vad som är rimligt.Klicka för att utvidga...


Nu har du fel uppfattning om vad MCT är. Det är INTE en tid som garanterar att man klarar av ett byte - det är den tid flygbolaget kräver att man har vid ett byte för att de ska sälja en genomgående biljett och därmed ta ansvar och boka om en när sådant här händer. Därför kan man aldrig säga att MCT "inte är korrekt".




Delayed skrev:Jag har köpt en tjänst som ska transportera mig från ARN till SFO på en viss tid. Nu tog det ca fem timmar längre än avtalat.Klicka för att utvidga...


Tyvärr är det hela utanför avtalsparternas kontroll. Det är i dessa lägen man tar till reseförsäkring.
 
Glömde liten sak.

Att jag fick kompensation berodde med största säkerhet på att jag fick köpa ny biljett.

Hade jag blivit ombokad hade jag inte ens behövt reklamera.
 
Ni hade väl kunnat "gå före" i Security om ni visade upp era boarding pass och att det är tight till avgången? Brukar funka.
 
Där tror jag inte på någon ersättning, bara gilla läget. Är bara otur i detta fallet, ibland har jag landat i USA utan någon kö alls i dessa gigantiska passkontrollshangarer. Då är man igenom på några minuter bara.



I USA har de en annan syn på missade flyg ockaå, och bara bokar om till nästa utan att det kostar extra. Har hänt att vi kom sent till incheck pga trafik. Hemma hade man fått köpa nya biljetter till dagspris, har också hänt mig. Men där borta bokar de om till nästa avgång och så är det inte mer med det.
 
Johan Hbg skrev:Hemma hade man fått köpa nya biljetter till dagsprisKlicka för att utvidga...


Inte om du har allt på en genomgående biljett med giltiga byten med avseende på MCT - då blir du ombokad oavsett vad du missar flighten. Iaf så länge det inte beror på egen dumhet.
 
Nåja, det är inte alltid flygbolagen är så flexibla. Men trafik verkar ett flertal bolag ha undantag för. Dessutom tillåter de flesta amerikanska bolag att inrikesflyg kan bokas av oavsertt biljetttyp och man kan lägga pengarna på en ny biljett.
 
Back
Top