Förseningar vid Award resa

johange

New member
Hej. Bokade som tidigare skrivit min första EB Award-resa till Cancún, Mexiko igår. På vägen hem blir det en mellanlandning i Washington enligt CUN-IAD-CPH. Mellanlandningen är på 1h50min, vilket jag tyckte kändes bra, och var extra nöjd med att jag lyckades slinga hela resan utan övernattningar vid mellanlandningar. Däremot fick jag lite tvivel om detta är tillräckligt med tid i Washington? Hur fungerar det egentligen med bagage som är incheckat i Cancún och borde (detta bekräftade supporten i Tallinn) hämtas ut först i Köpenhamn? Har läst på forum att man måste hämta ut sitt bagage i USA att sen checka in det igen. Stämmer det? Det plus alla andra kontroller kanske tummar lite väl mycket på den relativt korta tid vi har.



Så till nästa fråga; om nu ovan (eller andra omständigheter) leder till att vi missar vår connection till Köpenhamn, vad gäller då? Vem hjälper mig att hitta en alternativ väg hem? Alla flyg ingår i en och samma bokning vilket borde vara till hjälp. Är det SAS support som hjälper mig med ersättningsflyg, och kan det eventuellt bli så att man ombokas i Ekonomi trots att bokningen var i Business alt. First?



Tänker mig att många varit med om ovan och har en del värdefullt att dela med sig av. Försökte hitta svar i forumet men lyckades inte.



Tack snälla!
 
Det ska vara tillräckligt om ni landar i tid. Nu vet jag inte hur det fungerar från Karibien via USA men när du kommer från Europa så hämtar du ditt bagage, tar det genom tullen och droppar det direkt efteråt, du behöver inte gå till någon checkin med bagaget.



Blir du försenad kommer du att bokas om gratis av det bolag som orsakade försening normalt sätt. Du kan absolut bli ombokad i ekonomi om det är fullt i Business, du kan ju då välja att tacka nej och vänta på en flight med ledig plats i Business. Lättast är oftast om man själv ger förslag, bara söka via ITA matrix för att se var det finns tillgänglighet i Business och begära detta.
 
Hej, tack för svar. Som det ser ut nu är det United jag åker med från Cancun till Washington. Ponera att flyget är i tid men att all administration för att ta oss till nästa gate försenar oss, vems "fel" är det då? Kan man själv föreslå ombokning av vilket *A bolag som helst, eller måste det vara med United eller SAS (som ska ta mig mellan IAD-CPH)?



Vill helst undvika att boka ett tidigare flyg till IAD (blir dagen innan) för att undvika eventuella problem.
 
Tycker 1h50min känns för lite tid för hinna gå igenom US customs and immigration... finns så mycket som kan gå fel

1.Ditt plan är försenat.

2. Långa köer vid entry till USA.



Jag flög från Cancun till Baton rouge via Atlanta (tog 3h att komma igenom US customs and immigration) men Delta airlines bokade om mig gratis till New Orleans när jag missade flyget.
 
Gerad88 skrev:Tycker 1h50min känns för lite tid för hinna gå igenom US customs and immigration... finns så mycket som kan gå fel1.Ditt plan är försenat.2. Långa köer vid entry till USA.Jag flög från Cancun till Baton rouge via Atlanta (tog 3h att komma igenom US customs and immigration) men Delta airlines bokade om mig gratis till New Orleans när jag missade flyget.Klicka för att utvidga...


Det var lite min farhåga. Är som sagt väldigt grön vad gäller slinga ihop sin egen resa, och tyckte jag fick ihop det fint. Kanske borde supporten varnat för en för en potentiellt kort connection? Har fortfarande gott om tid att hitta alternativa flygningar, och ombokningskostnaden är ju inte farligt dyr heller.
 
JohanGE skrev:Hej, tack för svar. Som det ser ut nu är det United jag åker med från Cancun till Washington. Ponera att flyget är i tid men att all administration för att ta oss till nästa gate försenar oss, vems "fel" är det då? Kan man själv föreslå ombokning av vilket *A bolag som helst, eller måste det vara med United eller SAS (som ska ta mig mellan IAD-CPH)?Vill helst undvika att boka ett tidigare flyg till IAD (blir dagen innan) för att undvika eventuella problem.Klicka för att utvidga...


Hur en biljett är betalad är oväsentlig i frågan: poäng eller cash. Om det är United som har förorsakat förseningen är detta deras fel och deras ansvar att se till att du kommer till din slutdestination så snart som möjligt.



Din bokning med den transit du har är godkänt efter det s.k, "Minimum Connection Time" eller MCT reglerna som finns för Washington Dulles (IAD). Men det är ingen kul flygplats att byta Internationellt till Internationellt så det kan bli tajt, men under vanliga förutsättningar borde det inte vara något problem.
 
Senator skrev:Hur en biljett är betalad är oväsentlig i frågan: poäng eller cash. Om det är United som har förorsakat förseningen är detta deras fel och deras ansvar att se till att du kommer till din slutdestination så snart som möjligt.Din bokning med den transit du har är godkänt efter det s.k, "Minimum Connection Time" eller MCT reglerna som finns för Washington Dulles (IAD). Men det är ingen kul flygplats att byta Internationellt till Internationellt så det kan bli tajt, men under vanliga förutsättningar borde det inte vara något problem.Klicka för att utvidga...


Jag förstår. Skulle ditt råd då vara, givet samma slinga, att boka in mig på en flight CUN-IAD dagen innan (finns inga tidigare flyg samma dag). Då utgår jag ifrån att man måste hämta ut bagaget och checka in dagen efter (avresedagen)
 
Jag skulle inte oroa mig för det där. Har du något viktigt hemmavid så du måste vara hemma exakt på planerad tid? I annat fall så löser det sig även vid en försening. Jag missade connection i New York vid flyg som var försenat från Bogota. Blev kvar en natt och en dag i New York. Hotell ordnade flygbolaget och ombokning likaså.
 
Nja, det skulle nog inte vara några större problem. Är det så att man nu någon (vem det nu än är, har inte riktigt greppat det) hjälper oss med ombokning och ser till att vi kommer hem snabbast möjligast (och i rätt klass, vilket jag anser viktigt i detta fall) så kanske vi även är hemma till söndagen (avresa är en lör eftermiddag).
 
Finns tillgänglighet från Cancun till Chicago med längre transit (+5h) och sen vidare till Cph. Hemma lite senare, men det gör ingenting. Kanske värt att boka om redan nu. United-flighten från Cancun är dock f.n. endast "x" men kanske släpps några (i) vid ett senare skede? Någon som har kolla på Uniteds tillgänglihet i Business? Är det kanske lättare att uppg. till Economy Premium närmare avresedagen?
 
Jag skulle ha behållit den ursprungliga biljetten. +5h på en flygplats är sällan kul. Men du väljer ju själv vad som passar dig bäst.
 
adhoc76 skrev:Jag skulle ha behållit den ursprungliga biljetten. +5h på en flygplats är sällan kul. Men du väljer ju själv vad som passar dig bäst.Klicka för att utvidga...


Nej, jag föredrar också den ursprungliga iden. Men det är klart, alternativet till Chicago är "säkrare". Visst måste man väl ha någon lounge access också då jag flyger business till CPH?
 
På Washington Dulles (IAD) finns det Lufthansa-lounge, Turkish Airlines-lounge och en bunte United-lounger. Som "lounge-tokig" hade jag gärna lagt 5 timmar i Uniteds Polaris-lounge i Chicago. Som "poäng-galning" hade jag heller inte haft något emot att missa ett anslutningsflyg i longhaul på en bonusresa, då finns ju chansen att man tjänar poäng på bonusresan och personalen brukar vara mottaglig för diverse routingförslag i sådana situationer.
 
Budgetresenär skrev:På Washington Dulles (IAD) finns det Lufthansa-lounge, Turkish Airlines-lounge och en bunte United-lounger. Som "lounge-tokig" hade jag gärna lagt 5 timmar i Uniteds Polaris-lounge i Chicago. Som "poäng-galning" hade jag heller inte haft något emot att missa ett anslutningsflyg i longhaul på en bonusresa, då finns ju chansen att man tjänar poäng på bonusresan och personalen brukar vara mottaglig för diverse routingförslag i sådana situationer.Klicka för att utvidga...


Intressant vändning av "problemet". Gillar't. Men hur menar du med tjäna poäng på bonusresa? Får man poäng på den ombokning som eventuellt görs vid missad connection? Kanske kan vara värt att chansa på det då, om man nu inte har en specifik tid att vara hemma på.



Det enda som talar emot en ombokning från IAD till ORD är ju att den flighten är i (x) och ca 1h30 längre.
 
JohanGE skrev:Intressant vändning av "problemet". Gillar't. Men hur menar du med tjäna poäng på bonusresa? Får man poäng på den ombokning som eventuellt görs vid missad connection?Klicka för att utvidga...
Ibland får man ny bokningsklass, som kan ge poäng, när man ombokas, men det finns ingen garanti. Därför ska man alltid fylla i sitt frequent flyer nummer, även på bonusresor.
 
Gerad88 skrev:Tycker 1h50min känns för lite tid för hinna gå igenom US customs and immigration... finns så mycket som kan gå fel1.Ditt plan är försenat.2. Långa köer vid entry till USA.Jag flög från Cancun till Baton rouge via Atlanta (tog 3h att komma igenom US customs and immigration) men Delta airlines bokade om mig gratis till New Orleans när jag missade flyget.Klicka för att utvidga...
Minimum connection time är 1h30m för international to international på Washington Dulles (IAD). Det är med andra ord väl inom gränsen för vad som ska behövas. Sen kan saker och ting alltid gå fel med förseningar på flygplatsen som gör att man missar ett plan, men då har man rätt till ombokning då allt är på samma biljett.
 
Jag skulle "aldrig" byta business mot ekonomi för att ha stor marginal på flygplatsen, om det nu inte är absolut superviktigt att jag kommer hem på utsatt tid och under inga som helst omständigheter kan tänka mig att komma hem senare.



Du kommer att bli ombokad till business om det finns business platser lediga vid en eventuell missad connection. Det händer ju ibland att det blir kaos med väder på östkusten och då kan det vara fullt i all business över Atlanten i dagar när trafiken väl börjar gå igen. Då har du ju valet att ta ekonomi eller att vänta tills det finns Business ledigt.



Perosnligen skulle jag inte oroa mig allt för mycket för denna connection, du kan ju titta hur väl i tid inkommande plan till Washington brukar vara från Cancun om du vill skaffa en uppfattning om det "alltid" är försenat eller ej.



Men för att summera det, om du missar planet pga saker du själv inte kan påverka kommer du att bokas om till lämpligt alternativ. Här brukar man själv kunna komma med förslag, det mesta inom Star Alliance borde gå bra att boka och kan även finnas några andra bolag som det går att boka med. SAS har tex avtal med American Airlines men inte med Norwegian som ett exempel.
 
Back
Top