En summering från mitt håll och spelar lite vidare på
@mika summering samt ett antagande att trådskaparen kan köpa en genomgående biljett med SAS och vidare med American, United, eller Alaska från SAS gateways.
Jag har flugit 14 segment på American (13 i F och 1 Y single-class cabin), 10 segment på United i F och 1 segment på Delta i F i år. Flygplan från CRJ-700, ERJ-170/190, B737-700/800, till A319/320/321 med allt från nyaste till äldsta konfigurationer. Frukost, lunch och middag. Snackbaskets galor.
Ärligt talat så skiljer det lite i hårdvara i mitt tycke. Det som skiljer sig ombord är:
Vad finns för IFE: skärm i stolen eller inte?
Blir det käk eller inte?
Är det 1-2 seating regional jet eller 2-2 seating mainline jet
Bäst helhetsupplevelse får jag på American, men det handlar också om att OneWorld Emerald är en bättre produkt jämfört med Star Gold, både på marken och i luften. Allt från Flagship check-in till Flagship lounge är bättre. OWE ger också två gratis premiumdrinkar i Admirals Club. Ompysslat ombord med gratis dryck i ekonomi som jag bara gör på singel-class ERJ-145s.
United gillar jag för deras framtidstänk runt IFE: allt streamas till din egna device. Om priset/tidtabell/restid är jämförbart mellan United och American väljer jag alltid American över United.
Delta skulle jag gärna åka mer med, men deras avsaknad av Lounge för status, samt oviljan att samla poäng/miles på ett program till gör att jag väljer bort Delta. Samma gäller Alaska som jag åkte med en gång mellan SEA-SFO och tyckte det var bra.
Jag pratar bara om resor som inte räknas som Transcont.
United Transcont: EWR-SFO/LAX, SFO/BOS
https://www.united.com/ual/en/us/fly/travel/inflight/premium-services.html
American Transcont: JFK-LAX/SFO
Flagship Business Transcontinental − Travel information − American Airlines
Flagship First Transcontinental − Travel information − American Airlines