Förvirrat att uppgradera för poäng på Star Alliance partners

jurgenb

New member
Har en Premium Eco bokad hos LH ARN-MUC-SFO, SFO-FRA-ARN inom kort och tänkte att det vore kul o pröva o se vad som händer på sas.se och deras sida för Uppgraderingar för poäng på *A.



Enligt SAS själva är det ju endast Fullpris Economy (Y, B) som går att uppgradera till Business, men varför inte Pr Eco är ju dyrare men verkar ge samma poäng som Y gällande intjäning inom LH om jag läste rätt. Sak samma.



Så jag körde in alla detaljer från bokningen på SAS sida för detta och JA det fanns tillgänglighet i utresan att köra Business MUC-SFO men dessvärre ingen tillgänglighet SFO-FRA för återresan.

Med valet, Bekräfta! Men också detaljen att detta skulle kosta 70000 EB poäng, vilket jag tyckte var fel då varje väg är 35000 EB enligt Star Alliance upgrade - SAS



Så jag tryckte Avbryt (med baktanken nu kommer det säkert strula) - mycket riktigt!

Vid sök för upg endast för utresa MUC-SFO så fanns nu inte längre någon tillgänglighet.



Samtal med SAS CC och en lång väntan på ca 10 min kom svaret, du har fel biljettklass för att uppgradera. Jo tack jag vet men jag hade ändå chansen att trycka Bekräfta, gissar att min halvdanna bokning reserverade platsen ändå eller något sådant. Men det ville CC inte vara behjälplig med i någon form.



Så frågan är ju, är det fel i gränssnittet hos SAS/OT (som sköter upg enligt SAS CC) eller är det bara så att SAS helt enkelt missat att uppdatera att också LH Pr Eco faktiskt också går att uppgradera (vilket LH själva erbjuder med M&M men med något färre poäng såklart).
 
Intressant...Jag har ett liknande problem. Försöker hitta eco-biljetter med LH till Buenos Aires i bokningsklasserna Y eller B, som anges vara dom enda som går att uppgradera. Men finns inga biljetter i dom bokningsklasserna, inte äns om jag söker på Premium eco.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Intressant...Jag har ett liknande problem. Försöker hitta eco-biljetter med LH till Buenos Aires i bokningsklasserna Y eller B, som anges vara dom enda som går att uppgradera. Men finns inga biljetter i dom bokningsklasserna, inte äns om jag söker på Premium eco.Klicka för att utvidga...
Menar du att det inte finns lediga platser i Y eller B klass eller finns det inga priser överhuvudtaget?



För din information finns det följande priser från Linköping till Buenos Aires t/r som Lufthansa biljett.



BFFSW: 27.123 SEK exkl. skatter

YFFSW: 33.038 SEK exkl. skatter



Om ett företag inte har specialavtal med Lufthansa, köper de nog inte de här biljetterna frivilligt. Det blir nog billigare att köpa en rabatterad Business class biljett hos något annat flygbolag.
 
Premium ekonomi på Lufthansa bokas i G, E eller N där G är högsta bucket.

Att inte finna biljetter i B eller Y när man söker på premium ekonomi är helt logiskt då B och Y är vanlig ekonomi.

Dock, Y brukar alltid öppnas upp om man väntelistar då Lufthansa tjänar otroligt bra med pengar på dessa dyra fares.
 
Jag ser gärna att frågan håller sig till min ursprungliga fråga, ska det gå att uppgradera en G eller E biljett hos LH till Business Class med sina EB poäng eller ej. Inte enligt SAS websida eller kundtjänst men verkade ju gå bra enligt deras upg sida (som tydligen körs ihop med OptionTown)
 
jurgenb skrev:Jag ser gärna att frågan håller sig till min ursprungliga fråga, ska det gå att uppgradera en G eller E biljett hos LH till Business Class med sina EB poäng eller ej. Inte enligt SAS websida eller kundtjänst men verkade ju gå bra enligt deras upg sida (som tydligen körs ihop med OptionTown)Klicka för att utvidga...
Det är ganska enkelt att ta reda på. Officiellt svar: Nej



Uppgradera med pong p Star Alliance och SAS - SAS
 
Det lyder ekstremt underligt at point-opgraderinger hos Star Alliance partnere skulle gå igennem OptionTown, det lyder som noget kunderservice har misforstået.
 
Ja kundtjänst är ju inte känd för o vara pålästa. Men återigen jag hade en knapptryckning kvar.. "Bekräfta" så skulle påstå att det verkar ju ha gått o boka uppgraderingen (tills platserna då verkar ha tagit slut) och följdfrågan blir ju, en Y biljett är ju billigare än en G så varför skulle det inte funka med samma antal poäng som du måste lägga om du har en Y biljett. Vilket det ju uppenbarligen verkade göra dessutom! Dvs har SAS missat att uppgradera sina egna tabeller?!
 
Jag tror det är så enkelt att de gemensamma systemen och reglerna i star alliance helt enkelt inte känner till konceptet premium economy. Och implementationen av det skiljer sig så mycket mellan de olika bolagen att det är svårt att sätta upp gemensamma regler.
 
Då kan jag meddela att det gick tillslut utmärkt att köra på med en uppgradering trots alla tveksamheter från SAS och er här på forumet inkl mig själv.



Jag beslöt mig för att testa igen några dagar efter senaste försöket, jag misstänkte att den reservation som ev skedde i mitt första försök som jag avbröt nu hade upphört och mycket riktigt. Nytt försök att uppgradera båda legs, och det stod återigen att det skulle gå åt 70k EB trots att bara 1 leg gick att uppgradera (platsbrist).



Efter man tryckte Bekräfta kom följande upp (och min class är redan uppgraderad till "I" i bokningen hos Lufthansa.com)



Dvs SAS har inte riktigt koll på vilka klasser som stöds (inte tagit höjd för Premium Economy hos LH mao)





capture-png.36663
 
Kul! Och vilken kabin hamnar man i om man uppgraderar en Y elelr B-biljett numer? Premium economy? Någon som vågar testa?
 
Intressant! så även bokningsklass M och andra går att uppgradera?
 
Beror på vilket bolag vi pratar om skulle jag säga, men i de flesta fall är väl M en rätt hög bokningsklass i economy.



Dock kan man konstatera att uppgraderingsbara ekonomibiljetter oftast är en dålig deal. De är i de flesta fall dyrare än om man köpte business från början.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Intressant! så även bokningsklass M och andra går att uppgradera?Klicka för att utvidga...
Utgångspunkten är att Y och B går att uppgradera, andra inte. Dock finns det ju alltid undantag. På Swiss tex lan man uppgradera M också. Detta är officiella regler. Sen finns det givetvis tex IT-glitches, mänskliga faktorn eller rena missförstånd som gör att uppgraderingar från andra bokingsklasser kan gå igenom.
 
agehall skrev:Beror på vilket bolag vi pratar om skulle jag säga, men i de flesta fall är väl M en rätt hög bokningsklass i economy.Dock kan man konstatera att uppgraderingsbara ekonomibiljetter oftast är en dålig deal. De är i de flesta fall dyrare än om man köpte business från början.Klicka för att utvidga...
Ja det stämmer men oftast finns discounted business class inte längre tillgängligt om man måste boka sent, då blir man tvingad att pytsa ut 15-20 KSEK för en ekonomibiljett eller 30-40 KSEK för en J, C eller D biljett. Surt sa räven då jag tillhör de som oftast bokar en till två veckor före avresa. Å andra sidan får jag oftast 100-150% intjäning i ekonomi plus eventuella statusbonusar.
 
Allt beror ju på resmönster. När jag pendlade till Afrika så var det inte sällan billigare att köpa business även om det var nära inpå avgång.
 
agehall skrev:Allt beror ju på resmönster. När jag pendlade till Afrika så var det inte sällan billigare att köpa business även om det var nära inpå avgång.Klicka för att utvidga...
Ok så det fanns med andra ord discounted business kvar medan ekonomi såldes bara höga bokingsklasser?
 
Back
Top