Frukost ingår?

joshua

New member
Har bott x antal nätter på Radisson men aldrig riktigt tänkt på detta med frukost före nu.

Bott mestadels i Norge och Sverige(södra) och alltid förutsatt att frukost "ingår". Enda gången jag blivit nekad är i Köpenhamn.

Är CCG och oftast blivit uppgraderad/haft ett BC rum tror jag.



Nu till saken är att jag tänkte boka min första frinatt i Sthlm och ser då att det inte står att frukost ingår om man bokar ett standard rum, utan måste boka ett premium award för att det ska ingå.



Vad är era erfarenheter om detta och måste man då boka detta? Skiljer ju ändå 35k poäng (70000 kontra 105000)



Tack
 
Ingen erfarenhet i Sverige, men har bott ett antal gånger på awards i uk där det inte ingår,och där kostar det onekligen extra. Endast concierge får den gratis.



Däremot om du blir uppgraderad till business rum kan det ingå. Hände mig ett antal gånger som guld på betald rate åtminstone.
 
Alltid ingått i Sverige och Norge när jag bott oavsett om jag blivit uppgraderad eller ej. Aldrig ingått i London eller Prag trots uppgradering.

Tyvärr så verkar det vara lite av ett lotteri det där med uppgradering och frukost.
 
I Sverige är det väl standard att frukost ingår på hotell, men utomlands är det mer osäkert.



Hur är det på det på Hilton Slussen och Sheraton? Ingår frukost där?
 
Radisson i Stockholm och Malmö samt i Sky City har såvitt jag erfarit vid bokningar inte frukost inkluderat vid bokning av standardrum (om man inte beställer "B&B-paket") men Arlandia har. Ingen aning om läget i Göteborg.
 
agehall skrev:Hur är det på det på Hilton Slussen och Sheraton? Ingår frukost där?Klicka för att utvidga...
Som HHG har jag alltid fått frukost på Hilton Slussen . Jag har alltid kunnat äta den i matsalen utan diskussion, då utbudet där är mycket bättre än i loungen.
 
Jo, det är ju en statusförmån, men jag tänkte mer på om man bokar ett rum utan status... Scandic och Choice inkluderar väl alltid frukost?
 
Det här med frukost ingår eller inte, men jag är 99,99 % säker att frukost ingår om man bokar med SAS EB poäng, men om man bokar med Club Carlson poäng är det lite osäkrare, även om man blir uppgraderad när man betalar rummet så ingår det ibland och vid vissa tillfällen blir det nobben.


agehall skrev:Scandic och Choice inkluderar väl alltid frukost?Klicka för att utvidga...
I Polen och Tyskland ingår inte frukost på Scandic, ingen regel utan undantag vi har företagsavtal med Scandic och då ingår frukost även i Polen och Tyskland!
 
Jag tror det skett en förändring här. Jag kollade på hotell i Finland, och märkte samma dvs då man tidigare kunde utgå från att frukost ingick så nu får man oftast köpa den för oftast 21€/person. Det sänker värdet på en award avsevärt.
 
Har noterat samma utveckling. Gäller IHG och Carlson i Finland. Ibland får man det på köpet hos Radisson, men IHG är superstrikta på om du bokat via IHG så får absolut inte det på köpet.



Men ingen större fara. Jag använder ju nästan aldrig awards i Finland, för IHG/Carlson i Finland brukar vara väldigt billiga under helgerna så det gäller att boka cash eller 2 för 1. Poäng kan man sedan slösa i dyra städer.
 
Jag är CCC, bodde en natt på Radisson Blu Airport Hotel Gardermoen nyligen, bokad standardrum utan frukost, betald vistelse. Blir uppgraderad till Junior Suite så allt är jättebra.



Men när jag ska äta frukost så säger killen där att frukost inte är inkluderat i rummet, jag säger det kanske blivit ett misstag och visar honom Concierge kortet och påpekar att frukost ska ingå med CCC, men utan resultat så han debiterar det på rummet och säger att jag får ta det med receptionen när jag checkar ut.



När jag checkar ut så säger jag till tjejen där att frukost är debiterat på mitt rum och att den borde ingå eftersom det ska göra det när man är Concierge medlem, jag visar kortet men hon säger att jag ska betala, frågar snällt igen men hon påstår att hon har rätt. Hon säger att hotellet upphörde med detta under hösten någon gång i oktober... Orkar inte tjata mer för 150 NOK så jag betalar.



Hände en gång tidigare på Waterfront i Stockholm men när jag påpekade att jag är CCC så sa de att självklart så ingår frukost för dig.



Någon annan CCC med liknande upplevelser? Har de rätt eller ska man kontakta CC kundtjänst?
 
Jag har ett antal gånger fått det satt på rummet, men receptionen har alltid tagit bort det vid utcheckning.



Jag skulle absolut kontakta Club Carlson. Det är ju en av de bästa förmånerna...
 
Kontakta CC centralt, kräv ersättning och kräv dessutom någon form av "plåster på såren" i form av poäng. Inte OK.



Hade samma tjafs i Bryssel för några veckor sedan, noll koll. Sedan åt jag inte frukost ändå men det är en annan femma.
 
Jag brukar snällt be dem att ta fram facit och sedan peka på förmånen. Har hänt någon enstaka gång med trainee som inte hunnit lära sig.



Detta är väl inte en förmån som enskilda hotell kan välja att strunta i?
 
miramax skrev:Detta är väl inte en förmån som enskilda hotell kan välja att strunta i?Klicka för att utvidga...
Nej, under förutsättning att du uppfyller kraven.





upload_2015-12-22_13-48-9-png.45693






upload_2015-12-22_13-48-28-png.45694
 
Däremot behöver det väl strikt taget inte vara "fullt buffet" utan bara det som de klassar som continental. Däremot har jag aldrig varit med om att de gjort skillnad på det på Radisson (till skillnad på Hilton där man ofta får en "mindre" frukost som gold, åtminstone i USA).
 
@henkesk , för ett par år sedan när dylika saker hände mig så brukade jag skriva club carlson via feedbackformuläret och det gav oftast 50k poäng.



Fick precis tillbaka mitt CCC och överväger att reklamera att det inte fanns welcome gift samt att min CCG fick samma uppgradering som jag (Oslo Plaza) men behöver inte fler poäng. Mailar kanske hotellet direkt och frågar om policyn.
 
Jag pratade precis häromdagen med Jenny som är Key Account ansvarig på Park Inn i Solna om CCC perks som uppgradering, 20% i restaurangen och fri frukost. Hon sa att om något hotel försöker hävda att de inte behöver ge dessa förmåner så är det bara att anmäla till Club Carlson och då får man kompensation och de får en prick. Hon sa att reglerna gäller ALLA hotel oavsett om de är "riktiga" Radisson eller franchise.
 
Tack för tipsen. Mailade både Club Carlson via formuläret och hotellet direkt. Fått snabbt svar från båda. CC säger förmånen inte har upphört och att de kontaktat hotellet och bett om en förklaring.



Från hotellet har jag fått två svar där de ber så mycket om ursäkt att personalen inte har korrekt information om vad som gäller, samt att de ska uppdatera all berörd personal om vilka rutiner som gäller. Jag kommer att få tillbaka kostnaden för frukosten och väntar på besked om eventuell annan ersättning.
 
Back
Top