Senaste nytt

Generell tråd för frågor om Minimum Connection Time (MCT)

Det är dessutom inte en sammanhängande biljett så då får det bli ännu tidigare helt enkelt.
Jag hade åkt dagen innan om det är kritiskt att komma med flyget hem. Eller tagit minst 6h byte för att minimera risker. Hade det inte varit kritiskt att komma med nästa flyg hade jag nog tagit 3-4h marginal.

Jag har en genomgående resa med Air France GOT-CDG-ZNZ. Där jag har 1h45min i CDG.
Om jag har förstått det rätt så landar jag i Terminal 2G och behöver ta bussen till 2F för sedan passera passkontroll och gå mot 2E där nästa flyg går.
Hade velat hinna med loungen en kort stund men det kanske kan bli tight med tid? Hur mycket tid borde jag räkna med?
Räkna med att du kommer behöva all tid för transit. Terminal 2E kan vara gateområde K, L eller M, där L och M kräver busstransit från huvudterminalen (K). Har du turen att det är K-gates så kanske du hinner en sväng på loungen där.

Jag landade på 2E-L när jag kom från CPT, och det tog 1h45min för mig att ta mig till gaten i 2D.

Räkna med att du kommer behöva all tid för transit. Terminal 2E kan vara gateområde K, L eller M, där L och M kräver busstransit från huvudterminalen (K). Har du turen att det är K-gates så kanske du hinner en sväng på loungen där.

Jag landade på 2E-L när jag kom från CPT, och det tog 1h45min för mig att ta mig till gaten i 2D.
Tack, ställer jag in mig på att det kan bli för tight med lounge och får hoppas på lite flyt med K-gates.

Jag hade åkt dagen innan om det är kritiskt att komma med flyget hem. Eller tagit minst 6h byte för att minimera risker. Hade det inte varit kritiskt att komma med nästa flyg hade jag nog tagit 3-4h marginal.
Oj, okej så pass. Nä så kritiskt är det väl inte, men kan inte heller hedga för sandstorm. Får bli 2-3 timmar och snabba skor.

Hej!

Ska till Miami i november och har bokat SAS bonus CPH–ORD (SK943). Behöver boka ORD–MIA separat och funderar på om det är rimligt att flyga vidare samma dag eller om det är bättre att ta en natt i Chicago.

Upplägg:
- SK943 landar 8 nov kl 16:45 på ORD T5
- Ofta tidig (30–60 min) enligt historik, men kan såklart bli sen
- Flyger Business, så snabb avstigning
- Vi är två personer, båda med var sin incheckad väska
- Tänker använda MPC om det funkar
- Terminalbyte från T5 till AA domestic
- Separata biljetter

Alternativ:
- AA ORD–MIA 19:08, ca 2:20 connection
- AA ORD–FLL 19:25, ca 2:40 connection

Med immigration, bagage och terminalbyte känns det rätt tight, särskilt på separat bokning. Samtidigt lockar det att slippa övernattning om det är realistiskt.

Fråga till er med ORD-erfarenhet:
Är detta görbart i praktiken?
Hur pålitligt är MPC på ORD?
Är FLL-alternativet märkbart säkrare?

Eller är det helt enkelt smartast att ta hotell vid O’Hare och flyga tidigt dagen efter?

MPC är ofta stängt på ORD. Det brukar gå hyfsat fort även utan mpc men en halvtimme eller så kalender definitivt ta, vid enstaka tillfällen mer.

Har du business även på AA (first) så att du får priority I säkerhetskontrollen, alternativt status? Utan det skulle jag absolut inte boka en så tight connection på separata biljetter. Även med det skulle jag vara klart tveksam.

Det bästa vore såklart att lägga på ett inrikes ben på bonusresan, och boka en avbokningsbar backup så du kan fortsätta leta ett tag. Men eftersom delta inte flyger till Florida från Chicago så åker du på ett byte till i tex Atlanta då, och det är ju måttligt roligt.

Hej!

Ska till Miami i november och har bokat SAS bonus CPH–ORD (SK943). Behöver boka ORD–MIA separat och funderar på om det är rimligt att flyga vidare samma dag eller om det är bättre att ta en natt i Chicago.

Upplägg:
- SK943 landar 8 nov kl 16:45 på ORD T5
- Ofta tidig (30–60 min) enligt historik, men kan såklart bli sen
- Flyger Business, så snabb avstigning
- Vi är två personer, båda med var sin incheckad väska
- Tänker använda MPC om det funkar
- Terminalbyte från T5 till AA domestic
- Separata biljetter

Alternativ:
- AA ORD–MIA 19:08, ca 2:20 connection
- AA ORD–FLL 19:25, ca 2:40 connection

Med immigration, bagage och terminalbyte känns det rätt tight, särskilt på separat bokning. Samtidigt lockar det att slippa övernattning om det är realistiskt.

Fråga till er med ORD-erfarenhet:
Är detta görbart i praktiken?
Hur pålitligt är MPC på ORD?
Är FLL-alternativet märkbart säkrare?

Eller är det helt enkelt smartast att ta hotell vid O’Hare och flyga tidigt dagen efter?
Nu har jag inte erfarenhet av ankomst med just den flighten men jag skulle säga att det är extremt tajt.
Man vet aldrig hur lång tid det tar att komma igenom immigration även om det ofta nu går på 5min med MPC (när det fungerar), sen så ska du igenom security också och där kan det ta tid är min erfarenhet. Men största osäkerheten skulle jag säga är bagagehanteringen, skippar du den så är det nog görbart. Hade du åkt vidare med Delta så kanske man kan få SAS att checka bagaget hela vägen, även om du behöver hämta ut och checka in igen så går det betydligt snabbare än att släpa med sig bagaget vidare till AAs incheckning.

MCT på ORD för SK-AA är 1h 30min så det ska ju egentligen vara görbart oavsett men jag hade inte chansat med bagage.
Så om jag var du så skulle jag antingen satsa på att skippa incheckat bagage och köpa full flex biljetter eller ta hotell och åka dagen efter.

Toppen