Jonas C skrev:Reser inte du på betald First biljett med SWISS?Klicka för att utvidga...
jumbooze skrev:Det ska inte vara skillnad så klart men jag fick en opup på AF CDG-CPH och när jag bad om bubbel som alla andra fått serverat så blev det en liten paus och en "min" och sedan så fick jag det men det kändes som det hängde ihop med att jag var en som fått det gratis...Klicka för att utvidga...
jumbooze skrev:Det ska inte vara skillnad så klart men jag fick en opup på AF CDG-CPH och när jag bad om bubbel som alla andra fått serverat så blev det en liten paus och en "min" och sedan så fick jag det men det kändes som det hängde ihop med att jag var en som fått det gratis...Klicka för att utvidga...
Igorius skrev:Jag fick en opup på KL ARN-AMS tidigare i höstas. Vid gaten förklarade man att det inte var säkert att C-frukosten skulle räcka till mig, vilket jag förstås hade förståelse för. Ombord är det första FA säger att "you have been informed that there is no breakfast for you, correct?". Jag svarade att jag hade blivit informerad om att risken fanns, och frågade om det fanns någonting som jag kunde få. Kaffe var inga problem, men därefter behövde besättningen kolla om det fanns någon smörgås kvar efter att ekonomikabinen serverats. Fick till slut en typisk KL-äggmacka.Man får förstås ha förståelse för att de inte lastar på C-mat för eventuella opups, men vad jag finner lite märkligt i situationen är att de två damerna på raden bakom mig direkt tackade nej till C-frukosten. I det läget borde det ju faktiskt ha funnits något över. Hur som helst, ingen big deal på en så kort flight (och rad 1 känns ju instinktivt mycket trevligare än rad 14).Klicka för att utvidga...
Roger J skrev:Flög Lufthansa i C (inom Europa) och det fanns för lite mat lastat. Eller snarare så hade de fyllt på i sista stund med mer mat, men de brickorna höll inte lika hög standard.Jag hörde flygvärdinnorna diskutera i galleyt vilka passagerare som skulle bli utan den riktiga maten. Verkade som att det var ett par uppgraderade passagerare samt en award och de fick den sämre brickan.Klicka för att utvidga...
ID passagerare står också alltid med. Finns olika koder beroende på vilken typ av biljett man åker på (i tjänst/privat, bokad/stand-by etc). Jag har själv åkt på ID-biljett en handfull gånger och var lite lustigt när det stod både ID och SK*G bredvid mitt namn. ID-passagerare har alltid lägst prioritet vid överbokning etc medan *G har det exakt motsatta.Jonas C skrev:På SAS manifest står det bara FF status.Klicka för att utvidga...
Jag har sett liknande på bl.a. Thai, ANA och Singapore Airlines. Fast samtliga dessa vill jag minnas har färdigskrivna papper, dvs skrivaren på flygplatsen skriver ut så det blir ett färdigt formulär med namn, status och sedan tomma fält att fylla i måltiderna. Sedan sätts dessa upp på väggen i galleyt, praktiskt både för att hålla koll på mat och dryck men även för att personalen ska kunna få snabb repetition på passagerarens namn (främst i F) innan man går ut i kabinen. Fast kan inte minnas något om award/uppgradering.A380*G skrev:LX har ju en annan process än LH. LX har ett separat dokument (inte manifestet) där de fyller i meal selection för hand. Där skriver de även in rev/award/upgrade och status för hand.Klicka för att utvidga...
A380*G skrev:Tex har de koll på alla connections och i C/F som SEN har jag alltid fått personlig info vid stolen av en flygvärdinna om min connection varit i fara.Klicka för att utvidga...
Det är dock ingen passagerarlista/statuslista i traditionell bemärkelse utan ett telex/pm (vad det nu kallas) som skickas till flygplanet under själva flygningen (eller i slutet av den vid längre flygningar) och skrivs ut på den lilla skrivaren inne i cockpit.Gotlander skrev:Exakt samma sak brukar hända mig när jag flugit i LH C intra europa.Klicka för att utvidga...