Handbagage ska ingå på alla flyg

bas

New member
EU-parlamentet har röstat för att handbagage ska ingå på alla flyg. De påstår att det är en förbättring, men jag ser en återgång till kaos med överfulla bagagehyllor framför mig. Varför betala för incheckat bagage om man kan lyckas trycka ner allt i handbagagevåskor.



Då jag är rätt snål själv, så brukade min familj med tre barn resa till Spanien med total 10 handbagage. Ett stort och ett litet var. Plus två barnvagnar. Eftersom de minsta var för små för att bära blev det 4 kollin var för mig, frugan och sonen. Men gratis var det och ingen väntan vid bagagenandet.
 
BAS skrev:EU-parlamentet har röstat för att handbagage ska ingå på alla flyg. De påstår att det är en förbättring, men jag ser en återgång till kaos med överfulla bagagehyllor framför mig. Varför betala för incheckat bagage om man kan lyckas trycka ner allt i handbagagevåskor.Då jag är rätt snål själv, så brukade min familj med tre barn resa till Spanien med total 10 handbagage. Ett stort och ett litet var. Plus två barnvagnar. Eftersom de minsta var för små för att bära blev det 4 kollin var för mig, frugan och sonen. Men gratis var det och ingen väntan vid bagagenandet.Klicka för att utvidga...
Tror också att det kan bli negativt. Klarar mig bra med bara en liten ryggsäck på en weekend-resa med t.ex. Ryanair. Om en kabinväska måste ingå i biljetten kan man väl rimligtvis räkna med att de billigaste biljetterna kommer gå upp i pris med någon hundralapp, vilket jag inte alls är sugen på att betala för ett lågprisbolag.
 
BAS skrev:Varför betala för incheckat bagage om man kan lyckas trycka ner allt i handbagagevåskor.Klicka för att utvidga...
Förstår inte hur denna ändring påverkar? Ifall man tidigare kunnat packa ner allt i handbagage så har man ändå sparat pengar jämfört med incheckat?



Nyhetslänk för intresserade: https://www.euronews.com/travel/202...nd-luggage-what-does-this-mean-for-passengers



Gällande själva förslaget, så ser jag en förbättring i att det blir lättare att jämföra flygbolag online då man slipper att se "super-turbo-absolut-inget-ingår" priser. Om man näst kunde standardisera vad man innebär med "kabinväska" så folk slipper stressa över det eller betala för man har en väska som är okej med ett bolag men inte med ett annat...

EDIT: Läste nu artikeln lite noggrannare och det ingår faktiskt definitioner på detta. Bra. Om definitionerna är bra får jag tänka på.



Ja, vi tappar möjligheten att flyga lite billigare med väska som går under sätet, men samtidigt slipper vi kanske alla tråkiga delar med väskkontroller och stök och gnäll vid boarding.



Hur tror ni flygbolagen reagerar? Sänker pris på incheckat för att locka folk att göra det istället för att riskera förseningar pga fulla hyllor? Ny biljettklass där incheckad kabinväska ingår men inte kabin-kabinväska?



Direkta påverka på mig själv blir obefintlig, även när jag reser med annat än SAS/SkyTeam. Jag bokar aldrig sådana biljetter. Men indirekta effekter kan det bli.
 
Jannes skrev:Om definitionerna är bra får jag tänka på.Klicka för att utvidga...
Nja, en ganska luddig definition på "100 cm", vilket gör att ett bolag kan ha en egen definition på maxlängd än ett annat där båda uppfyller "100cm". Det hade varit bättre att speca BxDxH istället... Nu riskerar man ju ändå att behöva hålla med X antal uppsättningar väskor för olika resor
 
ekf skrev:Nja, en ganska luddig definition på "100 cm", vilket gör att ett bolag kan ha en egen definition på maxlängd än ett annat där båda uppfyller "100cm". Det hade varit bättre att speca BxDxH istället... Nu riskerar man ju ändå att behöva hålla med X antal uppsättningar väskor för olika resorKlicka för att utvidga...
Jag tolkar det som att din väska är godkänd ifall summan av B+D+H inte överskrider 100cm. Punkt.

Så som man ofta stöter på när man postar eller fraktar lådor.



Att speca exakt BxDxH hade ju stött på att folks väskor hade blivit ogiltiga, och därmed inskränkt hårdare i passagerares rättigheter.

Lättare såhär. En kub på 33x33x33 eller en pinne på 98x1x1, allt däremellan är giltigt.
 
Jannes skrev:Jag tolkar det som att din väska är godkänd ifall summan av B+D+H inte överskrider 100cm. Punkt.Så som man ofta stöter på när man postar eller fraktar lådor.Klicka för att utvidga...
Ja, det förstås.. Det är nog det rimliga förhållningssättet till det hela. Fördelen (på sikt) med fasta dimensioner hade kunnat vara att flygbolagen kunnar standardisera sina bagagehyllor så att standardväskorna faktiskt får plats för alla passagerare.
 
Jag kan inte annat än konstatera att 100 cm är mindre än de vanligaste storlekarna på rullväskor idag, 55x40x20 resp 55x40x23.



Edit: Inte ens en "underseat bag" ryms i måtten, tex samsonite ecodiver... den går över dimensionerna med 1 cm, det går väl visserligen att justera... men kräver väskbyte.
 
BAS skrev:EU-parlamentet har röstat för att handbagage ska ingå på alla flyg. De påstår att det är en förbättring, men jag ser en återgång till kaos med överfulla bagagehyllor framför mig. Varför betala för incheckat bagage om man kan lyckas trycka ner allt i handbagagevåskor.Då jag är rätt snål själv, så brukade min familj med tre barn resa till Spanien med total 10 handbagage. Ett stort och ett litet var. Plus två barnvagnar. Eftersom de minsta var för små för att bära blev det 4 kollin var för mig, frugan och sonen. Men gratis var det och ingen väntan vid bagagenandet.Klicka för att utvidga...


Det finns gott om plats ombord om alla sköter sig och bara tar med de som de har rätt till och stuvar bagaget där det ska vara. Det kommer inte vara möjligt att först ta med väskorna, sen ta med en kasse tax free, kudde, en påse med mat etc. Så detta är ju en möjlig grej för flygbolaget - att kräva att allt ska rymmas inom dessa dimensioner och ta extra betalt för allt övrigt.



Jag tänker att flygbolagen får helt enkelt tänka lite kreativt kring det hela också. Swiss erbjuder kaffekupong när man checkar in sitt handbagage i gaten så det kan man ju göra för att minska mängden bagage i kabinen ändå. Man kan erbjuda att man erbjuda resenären att frivilligt avstå sitt handbagage och istället få ett full size-kolli incheckat. Och jag kan tänka mig att man oftare kommer stå med vågen och vara väldigt noga med 7kg gränsen. Och jag kan bara tänka mig rubrikerna i kvällspressen och här på forumet när folk inser hur lite 7 kg faktiskt är.
 
Obs att 7kg och 100cm gränserna är minimum som flygbolagen kan erbjuda. De får erbjuda mer frikostiga dimensioner, som idag.
 
Jannes skrev:Obs att 7kg och 100cm gränserna är minimum som flygbolagen kan erbjuda. De får erbjuda mer frikostiga dimensioner, som idag.Klicka för att utvidga...


Vilket de säkert gör. För en extra kostnad. Du kommer säkerligen kunna betala för att få ta med 10, 12 eller 15 kg.



Är du superduper VIP får du ta med vikten gratis.
 
Hachans skrev:Vilket de säkert gör. För en extra kostnad. Du kommer säkerligen kunna betala för att få ta med 10, 12 eller 15 kg.Är du superduper VIP får du ta med vikten gratis.Klicka för att utvidga...
Så ingen skillnad från idag förutom att man kan komma undan med en mindre väska. Suck.



Sen är ju det vanligt med tyngre väskor på bara biljetten, men ”gratis” är ändå nåt.
 
Jannes skrev:Så ingen skillnad från idag förutom att man kan komma undan med en mindre väska. Suck.Sen är ju det vanligt med tyngre väskor på bara biljetten, men ”gratis” är ändå nåt.Klicka för att utvidga...


Om jag ska gissa kommer legacybolagen vara fortsatt generösa med vikten som de är idag så det är ingen större skillnad. Ryan mfl kommer ta fram vågen och vara benhårda. Maxvikten på tillköpt handbagage hos Ryanair och Wizzair idag är 10kg. Så de tvingas släppa på 7kg, men kan istället ta mer betalt för övervikten än de gör idag.



Det hade jag gjort om jag var Ryan. OCh sen fortsatt sälja 10 kg bagage som tillval. För det står ingenting i förordningen om att jag inte får ta betalt för bagage utanför begränsningarna.
 
Bara för att vara tydlig: det är en kommitté inom Europaparlamentet som röstat för detta, för all del i bred enighet, men förslaget har inte ens behandlats i kammaren. Det återstår alltså diverse steg innan detta kan bli gällande EU-lagstiftning (för parlamentet gör inte det ensamt i EU), och jag ser ingen prognos på när detta kan tänkas vara klart.
 
Är det något som kräver att handbagaget faktiskt måste in i kabinen för att uppfylla reglerna? Annars är det bara att göra kabinväska till ett tillval och gate-checka resten av väskorna.
 
fcx skrev:Är det något som kräver att handbagaget faktiskt måste in i kabinen för att uppfylla reglerna? Annars är det bara att göra kabinväska till ett tillval och gate-checka resten av väskorna.Klicka för att utvidga...
Jag funderade också på denna vinkel.

Väska ingår, men checkas in. Frågan är ifall det kostar mer för flygbolag att göra så, antar ground handling tar betalt per väska?



Blir mer och mer besviken på halvmesyren 100cm och 7kg. 120 och 8 hade varit riktigt bra.
 
Det finns ju stora bagagehyllor där väskorna får plats på sidan (se t ex här), det är väl inget som hindrar att flygbolag installerar dessa ifall boardingen tar för lång tid.
 
Jannes skrev:Jag funderade också på denna vinkel.Väska ingår, men checkas in. Frågan är ifall det kostar mer för flygbolag att göra så, antar ground handling tar betalt per väska?Blir mer och mer besviken på halvmesyren 100cm och 7kg. 120 och 8 hade varit riktigt bra.Klicka för att utvidga...
Ground handling tar visserligen betalt per väska, men det är lite av en påhittad avgift. Om antalet väskor halveras så kommer avgiften per väska att i princip dubbleras, eftersom man har en så stor fast kostnadsbas att sprida ut. Lite som hur brevportot fungerar i Sverige.
 
ekf skrev:Inte ens en "underseat bag" ryms i måttenKlicka för att utvidga...
100cm och 7kg är i praktiken typ alla LCCs underseat storlek altså en ganska liten väska

SAS = 85cm, Ryanair 105cm, Wizz = 90cm, Easyjet = 101cm, Eurowings = 95cm

min bedömning är att det därför inte kommer påverka biljetterna-priser nåt avsevärt
 
Back
Top