Har revenue till USA blivit dyrare?

soetflyg

New member
Jag har i många år bokat SAS Business revenue till Las Vegas.



Det har i många år gått att boka för mellan 16 och 24k kronor tur och retur. Likaså städer som Phoenix och Houston.



Ofta har inrikesflyget i USA varit Alaska.



Nuförtiden är det brutalt mycket dyrare att ta sig till dom här amerikanska städerna med SAS. Går exempelvis inte att hitta till Vegas i december för under 32k.



Någon expert som kan tänka sig en förklaring till detta? Code share? Joint Venture? Är det för att "dealen" med Alaska var superbra eller?



Vore fint att veta om detta är det nya normala. För om dom dubblat priset för dessa business-resor är det nog dags för mig att lägga ner revenue.
 
Soetflyg skrev:Jag har i många år bokat SAS Business revenue till Las Vegas.Det har i många år gått att boka för mellan 16 och 24k kronor tur och retur. Likaså städer som Phoenix och Houston.Ofta har inrikesflyget i USA varit Alaska.Nuförtiden är det brutalt mycket dyrare att ta sig till dom här amerikanska städerna med SAS. Går exempelvis inte att hitta till Vegas i december för under 32k.Någon expert som kan tänka sig en förklaring till detta? Code share? Joint Venture? Är det för att "dealen" med Alaska var superbra eller?Vore fint att veta om detta är det nya normala. För om dom dubblat priset för dessa business-resor är det nog dags för mig att lägga ner revenue.Klicka för att utvidga...
Det är nog så.

Kollar du på LH eller AFKL så framstår dina 32k som billigt generellt.
 
Jo priserna har helt klart gått upp. Exempel Stockholm-Las Vegas i december 2025.



Baserat på priserna publicerade i december 2024:



1747770950371-png.165052





Baserat på priserna publicerade idag (eller snarare 30 april då nedanstående priser publicerades):




1747770993183-png.165053





Känns som J och Z-klass har gått upp med 5000kr



Obs! Skatter och avgifter tillkommer.



SAS ligger förhållandevis bra till på sträckan Stockholm-Las Vegas i business kan man se om man söker priser oavsett bolag:




1747771222498-png.165054





Har ingen aning om de olika bolagens "bränsletillägg" så pris "att betala" behöver inte alls rankas i samma ordning.
 
Inte rent generellt, finns business till östkusten för under 20k vilket är ett bra pris.



Sen ändras ju priserna med utbud och efterfrågan, mycket har blivit dyrare generellt senaste året.
 
palmen skrev:Inte rent generellt, finns business till östkusten för under 20k vilket är ett bra pris.Sen ändras ju priserna med utbud och efterfrågan, mycket har blivit dyrare generellt senaste året.Klicka för att utvidga...
Klart att under 20k till östkusten är ett bra pris. Men backa bandet ett år så fanns det till östkusten för 14k.
 
Soetflyg skrev:Klart att under 20k till östkusten är ett bra pris. Men backa bandet ett år så fanns det till östkusten för 14k.Klicka för att utvidga...
Ja, bra kampanjer finns till och från, men har varit fler kampanjer senaste året där även Business varit inkluderat.
 
Tittar man på SAS priser till deras destinationer (typ ATL, NYC, BOS) så ligger de på runt 12000SEK (plus skatter och avgifter). Så grundpriset är cirka 5000 lägre än priserna ovan för SAS gateways. Så fort man tittar på destinationer med inrikes anslutning i USA går priset upp runt 5000 SEK.



Kanske Delta vill ha mer betalt än till exempel Alaska ville ha för att skyffla runt SAS passagerare?
 
AABack2ARN skrev:Tittar man på SAS priser till deras destinationer (typ ATL, NYC, BOS) så ligger de på runt 12000SEK (plus skatter och avgifter). Så grundpriset är cirka 5000 lägre än priserna ovan för SAS gateways. Så fort man tittar på destinationer med inrikes anslutning i USA går priset upp runt 5000 SEK.Kanske Delta vill ha mer betalt än till exempel Alaska ville ha för att skyffla runt SAS passagerare?Klicka för att utvidga...
Det är det jag är rädd för, som redan frälst SkyTeam-skeptiker, att detta är ytterligare en detalj som fördärvats av alliansbytet.
 
Soetflyg skrev:Det är det jag är rädd för, som redan frälst SkyTeam-skeptiker, att detta är ytterligare en detalj som fördärvats av alliansbytet.Klicka för att utvidga...


Nej, det där är något som lever kvar sen står alliance. United vägrade ofta att sälja något annat än de absolut dyraste biljetterna i anslutning till SAS, med undantag för väldigt specifika rutter där man flög codeshare vilket ofta medförde att man hamnade på Alaska eller AA istället där inte codeshare fanns.



Vad detta beror på har jag ingen aning om alls. Men idiotdyra anslutningar i USA är ingenting nytt.



Nu har jag inte sökt vidare men jag anar att anslutningen till LAS inte är codeshare?
 
Hachans skrev:Nej, det där är något som lever kvar sen står alliance. United vägrade ofta att sälja något annat än de absolut dyraste biljetterna i anslutning till SAS, med undantag för väldigt specifika rutter där man flög codeshare vilket ofta medförde att man hamnade på Alaska eller AA istället där inte codeshare fanns.Vad detta beror på har jag ingen aning om alls. Men idiotdyra anslutningar i USA är ingenting nytt.Nu har jag inte sökt vidare men jag anar att anslutningen till LAS inte är codeshare?Klicka för att utvidga...
Japp eller så hamnade man i economy på UA.
 
Hachans skrev:Nej, det där är något som lever kvar sen står alliance. United vägrade ofta att sälja något annat än de absolut dyraste biljetterna i anslutning till SAS, med undantag för väldigt specifika rutter där man flög codeshare vilket ofta medförde att man hamnade på Alaska eller AA istället där inte codeshare fanns.Vad detta beror på har jag ingen aning om alls. Men idiotdyra anslutningar i USA är ingenting nytt.Nu har jag inte sökt vidare men jag anar att anslutningen till LAS inte är codeshare?Klicka för att utvidga...
Inte anslutningen som var dyrast, men när den bokades i hög klass så måste även SAS-flyget bokas i hög klass, och då drog totalen iväg. Om man ändå skulle boka en dyrare klass på SAS-flyget var prisskillnaden rätt liten. Fördelen med Alaska (och till viss del AA) var att de var bokningsbara i lägre klasser.



Tänker att detta förändras om SAS kommer in i JV med Delta.
 
Flygpriserna generellt har också gått upp mer i USA än i Europa tycker jag, och det slår också igenom på sådant.



En variant som funkar för att hålla ner priset rätt bra har varit sas till Toronto och vidare med air Canada faktiskt. Även de är upp en del men fått bättre siffror där på sistone. Verkar dock inte finnas till LAS, åtminstone inte på sas egen sida.
 
Priserna från ExpertFlyer bryr sig inte om codeshare eller inte. Dock måste man i praktiken boka anslutningen (ex ATL-LAS) med SK-prefix då Atlantflygets tillgänglighet nollas ut om man väljer DL på inrikessegmentet:





1747844879343-png.165105





Detta trots att den publicerade regeln mycket tydligt möjlliggör DL på anslutningsflyget inom USA:




1747845044190-png.165107





Om detta kommer ändras med JV kan vi bara spekulera i och hoppas på.




mha321 skrev:Flygpriserna generellt har också gått upp mer i USA än i Europa tycker jag, och det slår också igenom på sådant.En variant som funkar för att hålla ner priset rätt bra har varit sas till Toronto och vidare med air Canada faktiskt. Även de är upp en del men fått bättre siffror där på sistone. Verkar dock inte finnas till LAS, åtminstone inte på sas egen sida.Klicka för att utvidga...


Är det dock inte så att Air Canada segmentet med stor sannolikhet hamnar i ekonomiklass? Det borde medföra ett lägre totalpris..?
 
AABack2ARN skrev:Är det dock inte så att Air Canada segmentet med stor sannolikhet hamnar i ekonomiklass? Detbordemedföra ett lägre totalpris..?Klicka för att utvidga...
Nu senast hamnade jag i business åt ena hållet. Åt andra hållet single cabin aircraft, men jag fick åtminstone preferred seating.
 
Har nog aldrig sett så många lediga bonusplatser till USA under högsäsong som den här sommaren. Hur mår SAS egentligen?
 
Ha Ha ja så kan man också se på saken. Men måste svida för SAS med så pass många destinationer nu när efterfrågan verkar svikta påtagligt
 
Back
Top