Hej då väskan

magnus-j93

New member
Hejsan!



Har lite funderingar kring vad som händer när ens bagage är helt och hållet borta.

Åkte Aruba-Miami med AA, väskorna ( jag och min sambo ) kom då aldrig fram. Skrev en rapport direkt och idag har det gått 21 dagar sen vi såg väskorna sist. Vad jag läst till mig så är 21 dagar gränsen via Montreal konventionen för att klassas helt borta.. Frågan är då om man kan få pengar för sina utlägg man har lagt ut. Plus 1131 SDR för att ens bagage är borta.



Tack på förhand



Magnus
 
Magnus.j93 skrev:Vad jag läst till mig så är 21 dagar gränsen via Montreal konventionen för att klassas helt borta.. Frågan är då om man kan få pengar för sina utlägg man har lagt ut. Plus 1131 SDR för att ens bagage är borta.Klicka för att utvidga...
Var det inte upp till 1.131 SDR man har rätt till kompensation? Inte per automatik man får 1.131 SDR?
 
Trist. Det är väl ersättning för väskan och dess deklarerade innehåll, med ett totalt ersättningsbelopp om max 1131 SDR som du kan få ut, alltså inte en schablon?
 
Det är sant. Upp till 1131 SDR. Men frågan kvarstår.. Får man ut för sina utlägg samt pengar för den tappade väskan?
 
Jag hade en väska som var vips borta. Taggad till CPH i scanner (efter 3 dagar) men nådde aldrig mig.



Sas kompensarade typ 0 men försäkringsbolaget 80% av innehållet.
 
squeezen skrev:Jag hade en väska som var vips borta. Taggad till CPH i scanner (efter 3 dagar) men nådde aldrig mig.Sas kompensarade typ 0 men försäkringsbolaget 80% av innehållet.Klicka för att utvidga...
Vad sa SAS? Låter märkligt.
 
Gus skrev:Vad sa SAS? Låter märkligt.Klicka för att utvidga...
Att det är ground handling agent som var att stå till svars eller nåt i den stilen.



Var en företags resa så tog upp med vår försäkringsavdelning och bara skicka in kvitto på allt så fick jag 80% ersättning (i snitt), beroende på ålder av kläder etc.



Ifall vår reseagent drev ärendet vidare låter jag vara osagt.



Det kan ju vara så att väskan kom med ett senare plan (från OSL) då jag var re-routad från USA med tight connection.

När jag sedan anmält väskan och tagit tåget hemåt kanske väskan dök upp och nån snodde den? Ingen aning.

Detta är ca 4 år sedan.
 
Magnus.j93 skrev:Hejsan!Har lite funderingar kring vad som händer när ens bagage är helt och hållet borta.Åkte Aruba-Miami med AA, väskorna ( jag och min sambo ) kom då aldrig fram. Skrev en rapport direkt och idag har det gått 21 dagar sen vi såg väskorna sist. Vad jag läst till mig så är 21 dagar gränsen via Montreal konventionen för att klassas helt borta.. Frågan är då om man kan få pengar för sina utlägg man har lagt ut. Plus 1131 SDR för att ens bagage är borta.Tack på förhandMagnusKlicka för att utvidga...


Problemet kvarstår tyvärr för oss.. Pratar med AA till och från på telefon det säger pengarna är på väg.. något måste blivit fel på vägen etc..

MEN! Idag fick jag "svaret" på problemet..

Vi har fått en utbetalning, denna var på ett par tusen för våra utlägg vi hade. Nu när det skall skicka 1131 SDR á två väskor så säger det..

Eftersom vi redan skickat för utläggen så kan vi inte skicka för väskan också. Personen som hjälper oss erkänner han gjort fel men kan inte skicka pengarna för väskorna för han gjort betalningen för utläggen då är det "caset" redan stängt..

Det enda vi har gjort det är att göra precis som han sagt. Skicka in våra kvitton + allt som låg i väskorna. Sen är det ju hans fel han börjar i fel ordning.. Så nu har vi fått någon 1000-lapp för 2 väskor borta men han kunde ge oss en voucher på 100 dollar var..



Har ni tips på vad man kan göra? Finns det någon paragraf i lagen eller dylikt som hjälp?
 
Jo precis. Men om AA säger att det inte kan betala ut vad jag har rätt till enligt Montreal för det har betalat ut en bråkdel av det i ersättning för mina utlägg. Vad gör jag då..
 
Magnus.j93 skrev:Jo precis. Men om AA säger att det inte kan betala ut vad jag har rätt till enligt Montreal för det har betalat ut en bråkdel av det i ersättning för mina utlägg. Vad gör jag då..Klicka för att utvidga...
Du ber om statens hjälp att använda de tvångsmedel som finns, dvs du går till domstol. Eller ta hjälp av någon form av konsumentorganisation typ ARN eller motsvarande.



Alternativt kan du försöka eskalera ärendet genom att försöka dra det högre upp i hierarkin hos AA.
 
Tack snälla för hjälpen!

Och i värsta fall gäller staten där AA har kontor. Alltså Texas..?

Vad är chansen att lyckas med stämning?
 
Att American Airlines internt stängt något ärende är tämligen ointressant för dig. Det är ändå lagen som gäller. Jag brukar påpeka rätt tydligt för företag att deras interna hantering är oväsentlig och det brukar ha förvånande bra effekt.
 
Back
Top