Voyageur skrev:Känns dock väldigt märkligt att de inte klarar av ett amadeus nummer inom star alliance. Vidare förstår jag inte alls konceptet med optiontown på AI heller, då tex där krävs ett 6-siffrigt nummer för att logga in. Det hela blir väldigt märkligt ganska snabbt.Vad finns det för uppgraderings möjligheter med AI annars? Bid upgrade? Möjlighet till att köpa ledigt säte bredvid? Tack för inputKlicka för att utvidga...
Jag tror tyvärr att du har förväntar dig något som inte finns //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
1. Amadeus är ett Global Distribution System (GDS) som säljer sin plattform till resebyråer och flygbolag
2. För att det skall skapas en Passenger Name Record (PNR) i Amadeus uppfattar jag att minimum ett av två villkor måste uppfyllas:
A) Säljande part använder Amadeus eller,
B) Utförande part använder Amadeus så det skapas en sk. Operational PNR
3. Det finns några gemensamma Star Alliance verktyg som är baserat på teknik från Amadeus, men jag vet inte om Air India använder dessa eller om ett Amadeus PNR skapas direkt här. Summa summarum, Air India uppfyller inte 2A eller 2B.
Exempel 2B är United biljett med en mix av United och Lufthansa. Biljetten är bokat i PARS/SHARES (utvecklat av EDS en gång i tiden, sitter nu i DXC Technology via HP/HPE ES). Reservationen sitter hos United medan det finns en Amadeus PNR (Operating PNR) hos Lufthansa. I vissa fall visar då Lufthansas operating PNR alla detaljer, men inte alltid.
I min erfarenhet skall man fokusera på säljande PNR (med några undantag) för att få uppdaterat och korrekt information. Därför använder jag TripIT för ingen tjänst har så långt varit mer korrekt när det blir IrrOPS eller visar rätt info. T.ex. min senaste USA resa hade TripIT koll på förseningar innan Uniteds egen app. Lufthansa appen visade Z50 som ankomst gate när jag landande, TripIT C14 innan vi åkte och gissa vem som hade rätt //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji4.png