Hjälp med inställd flight med BRA på lördag 17 juni 2023

i013145

New member
Hej Vänner,

Skulle tillsammans med min fru åka ner till Malmö från Bromma imorgon em med BRA för att fira min bästa väns 50-årsdag. Planet skulle gått kl 16.15 från Bromma lördagen den 17/6. Fick ikväll kl 21.03 ett SMS om att flyget är inställt och att det inte finns något alternativ. Bara hänvisning till kundcenter som öppnar som är stängt i helgen och öppnar på Måndag. Vad har jag för rättigheter? Vad kan jag göra? Extremt frustrerad.

i013145 skrev:Hej Vänner,Skulle tillsammans med min fru åka ner till Malmö från Bromma imorgon em med BRA för att fira min bästa väns 50-årsdag. Planet skulle gått kl 16.15 från Bromma lördagen den 17/6. Fick ikväll kl 21.03 ett SMS om att flyget är inställt och att det inte finns något alternativ. Bara hänvisning till kundcenter som öppnar som är stängt i helgen och öppnar på Måndag. Vad har jag för rättigheter? Vad kan jag göra? Extremt frustrerad.Klicka för att utvidga...
Ta bilen

Boka med SAS från Arlanda till CPH. Billigaste avgången är 08.50. Kräv BRA på mellanskillnaden i efterhand.

Finns ju direktflyg imorgon bitti ARN-MMX.

Eller ta bilen som någon skrev.

Eller ta tåget.

Rättigheter hittar du på hallåkonsument om du vill ha enkel hjälp.

Lös alternativ resa först. Krav mot researrangören på orginalresan får komma i efterhand och är inget du ska räkna med att lösa innan skarpt läge infinner sig.

Tåget är ett dåligt alternativ, södra stambanan är avstängd till och med måndag kl 05.00, innan dess går tågen via Borås och Halmstad

img_1662-png.143141

Detta är ett solklart EU 261/2004 fall

BRA är skyldiga att om boka er med ett annat bolag, i detta fall SAS

Dåligt att ställa in så pass nära avgång, förmodligen få bokningar, ingen brist på maskiner och personal en lördag kl 16, det är inte ofta jag blir uppröd, sådant här gör mig förbannad!

250€ glöm inte att begära den ersättningen.

011430121 skrev:Tåget är ett dåligt alternativ, södra stambanan är avstängd till och med måndag kl 05.00, innan dess går tågen via Borås och HalmstadVisa bifogad bild 143141Detta är ett solklart EU 261/2004 fallBRA är skyldiga att om boka er med ett annat bolag, i detta fall SASDåligt att ställa in så pass nära avgång, förmodligen få bokningar, ingen brist på maskiner och personal en lördag kl 16, det är inte ofta jag blir uppröd, sådant här gör mig förbannad!250€ glöm inte att begära den ersättningen.Klicka för att utvidga...
Jag kan lova till 99% att BRA inte ställer inte in på dålig beläggning,

Lördag = charter för a319 och de andra kör troligen inrikes eller får omvårdnad i hangaren.

Besättning är heller inte i överflöd, de måste ju få veckovila och semester också!

Men får att återgå till ämnet. Boka nåt som blir ok (CPH/AGH/tåg)

Lös ersättningsanspråk nästa vecka och njut 50års-kalas!

Dessvärre verkar alla avgångar med SAS från Arlanda till både Sturup och Kastrup idag vara helt fullbokade. Ryanair har inte heller något till Sturup idag. Till Ängelholm finns inte heller något. Tåg från Stockholm funkar inte på grund av banarbeten. Det finns platser med SAS till Landvetter vid 16-tiden och från Göteborg funkar det med tåg till Malmö men det blir ankomst Malmö C framåt 22-tiden... Om bil är ett alternativ är det nog enda sättet att nå festen i tid. Det går bussar med Flixbus hela dagen som verkar ha plats men restiden är över 8 timmar.

Kundservicen från BRA imponerar inte i det här fallet. "Tyvärr, inställt" och sen hänvisa till en stängd kundtjänst...

Det går att flyga norsken till CPH via Oslo klockan 13, framme vid 18.

Det fanns massa platser igår när du skrev inlägget.

henke12 skrev:Jag kan lova till 99% att BRA inte ställer inte in på dålig beläggning,Lördag = charter för a319 och de andra kör troligen inrikes eller får omvårdnad i hangaren.Besättning är heller inte i överflöd, de måste ju få veckovila och semester också!Klicka för att utvidga...
@henke12 jag har stor respekt för dig här på forumet och dina stora kunskaper om flyg och ämnen som diskuteras här på forumet.

Avgången kl 16,15 var planlagt med en ATR, jag tror i min enfald att de har bra med maskiner av den modellen och personal tillgängliga en lördageftermiddag, men jag har ingen insyn eller källa till det, tycker bara det känns ”konstigt” att de ställer så tätt in på avgången.

Ha en trevlig helg.

Tre ATR-avgångar inställda för BRA idag tyder ju på strul med en kärra och ingen i reserv tillgänglig. Umeå, Göteborg och Malmö.

BRA har 14 st ATR 72 och 11 ATR-avgångar på lördagen. Det var 09.55 till GOT, 12.40 till UME och 16.15 till MMX som ställdes in. Det borde ha gått åt 4-5 maskiner för dagens flighter. Underhåll? På söndagen har man 24 ATR-avgångar…

011430121 skrev:@i013145Hur kom du till Malmö, håll oss uppdaterade på vad BRA säger om ersättningskraven du kommer att begära!Klicka för att utvidga...
Tack för engagemang och goda råd! Vi kom tyvärr aldrig iväg. Som många andra barnfamiljer så hade vi ett inbokat schema med div saker fram till strax innan avgång, vilket tyvärr gjorde att vi inte hann med bil/tåg/flixbuss/via Oslo etc. Har aldrig kört EU 261/2004 mot flygbolag tidigare, men tänker naturligtvis köra hela vägen in i kaklet med Bra Flyg. Trevlig söndag.

i013145 skrev:Tack för engagemang och goda råd! Vi kom tyvärr aldrig iväg. Som många andra barnfamiljer så hade vi ett inbokat schema med div saker fram till strax innan avgång, vilket tyvärr gjorde att vi inte hann med bil/tåg/flixbuss/via Oslo etc. Har aldrig kört EU 261/2004 mot flygbolag tidigare, men tänker naturligtvis köra hela vägen in i kaklet med Bra Flyg. Trevlig söndag.Klicka för att utvidga...

Lider med dig och kan sympatisera med denna situation då jag själv ofta dras med familj och därmed har väldigt begränsad flexibilitet. Se till att klämma åt BRA, också relevant att kolla om du har bra försäkring på kortet du använde för att betala resan.

JacobGBG skrev:Lider med dig och kan sympatisera med denna situation då jag själv ofta dras med familj och därmed har väldigt begränsad flexibilitet. Se till att klämma åt BRA, också relevant att kolla om du har bra försäkring på kortet du använde för att betala resan.Klicka för att utvidga...
Tråkigt att missa festen. Men jag är nyfiken på vad det finns det att hämta på försäkringen…..

Back