Hur kan Bravofly vara 16% billigare än Air France / KLM själva?

new_oleg

New member
Trots att man jobbar i resebranschen blir man förvånad över sökresultaten på flygningar. En t/r till Paris i September ger rätt stor bredd i sökresultaten och mest förvånad är jag att Bravofly säljer stolen 16% billigare än Air France / KLM själva.



En sökning på Kayak visar att denna flight säljs från 1875kr till 2531kr. Bravofly försöker erbjuda "NoProblem" tjänst för 191kr. Priset har också en rabatt på 149kr för att man betalar med Visakort, så fort den ändras till exempelvis American Express försvinner rabatten.



Såvitt jag kan se finns inga fler "hakar" i bokningskedjan så priset gäller.



Några tankar kring detta?






https://www.businessclass.com/forum/attachments/skärmavbild-2015-04-15-kl-11-03-45-jpg.33846/ https://www.businessclass.com/forum/attachments/skärmavbild-2015-04-15-kl-11-04-22-jpg.33847/ https://www.businessclass.com/forum/attachments/skärmavbild-2015-04-15-kl-11-04-38-jpg.33848/ https://www.businessclass.com/forum/attachments/skärmavbild-2015-04-15-kl-11-05-00-jpg.33849/
 
Låter ju helt otroligt. Har aldrig bokat med sidan, men värt att komma ihåg för framtiden då jag flyger väldigt mycket KLM/ Air France
 
Martin Björnström skrev:Såvitt jag kan se finns inga fler "hakar" i bokningskedjan så priset gäller.Klicka för att utvidga...
Största haken av sådana resebyråer som erbjuder låga priser är att de har ofta icke-befintlig kundtjänst.

Om allting fungerar som det ska, då är det okej. Men om det blir strul äts besparingen upp väldigt snabbt.



http://www.businessclass.se/forum/threads/varför-ska-man-inte-boka-via-resebyrå.14109/

http://www.businessclass.se/forum/threads/använder-du-resebyrå-varför-varför-inte.21178/
 
Får jag bara mitt bokningnummer behöver jag aldrig någon annan hjälp.



Köpte nyligen en resa via Travelstart baserad på några Lufthansa- och Croatia Airlines-flighter. KSD-JKG-FRA-ZAG-ZAD-PUY t/r kostade SEK3200 och var mer än dubbelt så dyr på Lufthansas webbsida.



Fick Amadeusnummer i e-posten minuten efter köp och kunde strax därefter välja platser och hantera passageraruppgifter etc på Lufthansas webbsida.



Efter att jag hittar intressana kombinationer på ITA kikar jag oftast på flygresor.se för att se vad onlineresebolagen tar för biljetterna. Skiljer det lite går jag direkt till utfärdande bolags webbsida och bokar. Skiljer det mycket låter jag, som i det här fallet, Travelstart vara försäljare.
 
Du kan absolut behöva hjälp med en sådan bokning om det uppstår strejker, allvarliga förseningar eller liknande situationer där du inte vill/kan åka ut till flygplatsen och få hjälp där. Det är allt vanligare att man i de fallen hänvisas till resebyrån... Står du på flygplatsen brukar flygbolagen kunna ta större ansvar men sällan proaktivt. Bara så man är medveten om det.
 
Har ofta noterat att Bravofly ligger väsentligt billigare än andra alternativ. Men har aldrig vågat mig på att boka med dem.

Känns märkligt att de kan vara så mycket billigare när alla övriga ligger på en helt annan nivå i pris.
 
Bravofly är en av få resebyråer jag aldrig skulle boka genom. Det är inte alls ovanligt att dom billiga biljetterna ej går att boka, men Bravofly drar pengarna ändå och sedan måste man ringa dom och gå genom långa processer innan pengarna kommer tillbaka.
 
erc skrev:Får jag bara mitt bokningnummer behöver jag aldrig någon annan hjälp.Klicka för att utvidga...


Det är inte sant. I många fall vägrar flygbolaget röra bokningen om den är gjord via en resebyrå. Så behöver något göras, är du hänvisad till byrån där du köpte biljetten.
 
Ofta tenderar ju dessa resebyråer att sälja biljetterna med förlust. Exempelvis kan basefare stå som -100kr, så jag utgår från att de tjänar sina pengar genom diverse efterförsäljning. Likaså när saker och ting skiter sig så blir man ofta tvungen att betala extra, trots att ombokningen orsakades av inställt flyg eller schedule change.
 
Inte ovanligt i starkt konkurrensutsatta branscher. Köper du tex. en kampanjblads-TV har den också ett "basefare" som ligger på förlust - men sedan är det säljarens uppgift att sälja försäkring, kablage, dvd-spelare, hemmabio, osvosv.



Ganska lätt jämförelse här också. Borde finnas rätt tydliga snittintäkter per bokning för mertjänster och man kan därigenom se om man lönsamt kan sänka priset under allra billigaste. Total intäktsmax kan ju faktiskt ligga med basefare under självkostnadspris i dessa fallen. Speciellt som priselasticiteten torde vara ganska hög nära marknadens billigaste pris...
 
Negativa marginaler är mycket vanligt i resebyråbranschen men det kan ändå blir en ganska bra affär för resebyrån dels tack vare merförsäljning men även på olika säljmål/kampanjer som kan ge en del kick-back från både GDSer och flygbolag. Men som sagt skulle aldrig göra några affärer privat med dom. Efter att ha jobbat med Bravofly i många år vet jag att det är en av Europas fulaste resebyråer med moral på lägre nivå än Ryanair.
 
erc skrev:Får jag bara mitt bokningnummer behöver jag aldrig någon annan hjälp.....Klicka för att utvidga...
Bookningsnummer er ikke vigtigt og har ingen endelig betydning. Kun billetnummeret giver den helt store forskel....

Jeg kender rejsende fra Vietnam som troede de havde kobt en billet. Men da de kom til airport viste det sig at koebet ikke var gaaet igennem, de havde kun en booking code, som VN airlines ikke ville udstede billet til for oprindelig pris da "sidste minuts' priser" var 5 gange hojere...
 
fly4fun skrev:Negativa marginaler är mycket vanligt i resebyråbranschen men det kan ändå blir en ganska bra affär för resebyrån dels tack vare merförsäljning men även på olika säljmål/kampanjer som kan ge en del kick-back från både GDSer och flygbolag. Men som sagt skulle aldrig göra några affärer privat med dom. Efter att ha jobbat med Bravofly i många år vet jag att det är en av Europas fulaste resebyråer med moral på lägre nivå än Ryanair.Klicka för att utvidga...


Du som brukar prata värmt om resebyråbokning säger att de är helt kass måste det vara en hemsk resebyrå. Tack för varningen.
 
fly4fun skrev:Efter att ha jobbat med Bravofly i många år vet jag att det är en av Europas fulaste resebyråer med moral på lägre nivå än Ryanair.Klicka för att utvidga...


har sett att de flera gånger ligger en bra bit under alla andra men aldrig vågat boka med dem på grund av det kan skilja så mycket. Tack för att du förstärker mina misstankar. Ska hålla mig borta från dem även i fortsättningen.
 
Jag har varit med om något liknande vid två tillfällen. I höstas när jag letade efter biljetter till Kina var det billigare att boka via Flygstolen än direkt via SAS, fastän alla delresor var med SAS (skillnaden var på runt 500-1000 kr har jag för mig). Samma sak upptäckte jag i våras när LOT hade en kampanj på resor till Europa, då kostade en resa t/r från Stockholm till Prag Stockholm via Warsawa 1001 kr. Diverse resebyråer sålde däremot samma biljetter för runt 900 kr.



Resan till Kina bokade vi faktiskt via Flygstolen. I efterhand har jag däremot haft svårt att få mina poäng registrerade trots att jag angav mitt Eurobonusnummer både vid bokningstillfället och i incheckningen. Min retroclaim nekades eftersom namnen enligt SAS inte stämde överens, vilket inte stämmer. Skickade då iväg ett klagomål till SAS och väntar nu, en månad senare, fortfarande på svar..



Flygstolen gjorde däremot ett mycket bra jobb när jag kontaktade dem för att be om biljettnumret. De svarade samma dag (till skillnad från SAS..) och informerade även mig om vilka bokningsklasser jag hade utan att jag hade bett om det.
 
Back
Top